Kursplan för

Kvinnor, könshormoner och fruktsamhet, 7,5 hp

Women, Sex Hormones and Fertility, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2012.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT19 , HT20
Kurskod
2LK091
Kursens benämning
Kvinnor, könshormoner och fruktsamhet
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Medverkande institutioner
  • Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
  • Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
  • Institutionen för onkologi-patologi
  • Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2012-03-22
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1–6 och termin 8 samt registrering på kursen ”Klinisk medicin inriktning reproduktion och utveckling”.

Mål

Det övergripande målet är att uppnå fördjupade kunskaper inom gynekologisk endokrinologi, hormoner och gynekologisk cancer, fertilitetskontroll, hormonbehandling i klimakteriet samt kvinnlig och manlig infertilitet. 

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *. 

Lärandemålen utgår från att studenten har uppnått målen för kursen Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling.

Kunskap och förståelse 
Studenten skall kunna 
- beskriva orsaker till störd pubertetsutveckling och hormonella rubbningar hos kvinnor (S2)
- redogöra för utredning och behandling av menstruationsrubbningar och barnlöshet (S2)
- relatera hormonförändringar till gynekologiska tillstånd (S3)
- analysera fördelar och risker med hormonbehandling (p-piller och hormonbehandling i klimakteriet) (S3)
- relatera hormoner och dess inverkan vid gynekologisk cancer och bröstcancer (S3)
- relatera mentala tillstånd till menstruationscykeln, graviditet och amning (S3)
- analysera samverkan mellan miljö och genetik för reproduktiva funktioner (S4)
- analysera och teoretisera kring etiska problem i samband med handläggning av kvinnlig och manlig infertilitet samt gynekologisk cancer (S4)

Färdigheter:
Studenten skall 
- kunna utföra och bedöma gynekologiskt och somatiskt status hos patienter med hormonella rubbningar och fertilitetsproblematik (M4)
- kunna handlägga menstruationsrubbningar och bedriva preventivmedelsrådgivning (M3)
- kunna tolka resultat av anamnes, status, hormonanalyser och andra undersökningar utifrån ett differentialdiagnostiskt synsätt (M3)
- kunna kommunicera och informera patienter i olika åldrar och av olika  etnisk bakgrund samt deras anhöriga på ett professionellt sätt (M3)
- kunna söka och kritiskt granska vetenskaplig information (M3) 

Förhållningssätt:
Studenten förväntas
- förstå hur egna värderingar och attityder till kön, kultur, religion och sexualitet påverkar bemötande och omhändertagande av patienter och deras anhöriga (S3)
- kunna samarbeta och visa respekt för olika professioners kompetens i tvärprofessionella team (M4)
- tillämpa ett etiskt förhållningssätt i klinisk praxis (M3)
- ha insikt om egna kunskaper och färdigheter och veta när man behöver söka rådgivning (M4)

Innehåll

Kursens ämnesmässiga kärna utgörs av gynekologisk endokrinologi, ungdomsgynekologi samt reproduktionsmedicin.

Klinisk tjänstgöring varvat med seminarier baserade på patientfall ger studenten träning i att handlägga patienter inom området. Färdighetsträning uppnås genom anamnesupptagning och undersökning av patienter vid olika mottagningar och enheter.

Integrering med basvetenskapliga ämnen kommer att ske avseende basal endokrinologi, genetik och patologi samt med kliniska ämnen som barnendokrinologi, vuxenendokrinologi, klinisk genetik, onkologi och psykiatri i samarbete med ovan nämnda institutioner vid Karolinska Institutet. Föreläsningar och seminarier över specialitetsgränserna utgör naturliga integrerande delar.
Undervisning kommer att ske genom kliniska placeringar på olika mottagningar och enheter för öppenvårdsgynekologi, gynekologisk endokrinologi, sex- och samlevnad (SESAM), ungdomsmottagning, JUNO-enheten (enhet för psykosocial problematik relaterad till reproduktion och gynekologisk sjukdom), gynekologisk cancer, bröstmottagning samt fertilitetsenhet.

Professionell utveckling uppnås i den kliniska tjänstgöringen på mottagning eller enhet under handledning och med individuell återkoppling. Studenterna kommer genom kontakt med patienter tränas i sitt förhållningssätt till individer med olika etnicitet, religion och eventuellt funktionshinder. Genus och dess betydelse för professionellt omhändertagande kommer att belysas kontinuerligt under kursens gång.

Vetenskaplig utveckling kommer att tillgodoses genom projektarbete i form av en litteraturstudie samt information om den forskning som bedrivs inom ämnena gynekologisk endokrinologi och reproduktionsmedicin vid Karolinska Institutet.

Integrerande uppgifter i kursen:
Infertilitet
Menstruationsrubbning
Onormal vaginal blödning
Avvikande pubertet

Arbetsformer

Klinisk tjänstgöring varvat med seminarier baserade på patientfall.  
Huvudavsnitt kommer att inledas med nyckelföreläsningar och efterföljas av problemorienterade seminarier och gruppdiskussion utifrån patientfall. 
Fokus kommer att ligga på den kliniska tjänstgöringen genom placeringar på olika mottagningar och enheter.
Projektarbete ingår med avslutande muntlig och skriftlig redovisning (se nedan).

Examination

Obligatoriska moment: Godkända kliniska placeringar och seminarier krävs för deltagande i examination. 

Examination: projektarbete med 2-3 studenter per grupp som utifrån en klinisk frågeställning skall göra en djupgående litteraturgenomgång enligt principerna för evidensbaserad medicin. Studenterna skall författa en s.k. CAT (Critically Appraised Topic) som skall presenteras för övriga studenter och lärare på ett avslutande seminarium. 

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång. 

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.  I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. 

Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. 

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker –kontakta studievägledningen.

* Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Öppenvårdsgynekologi Gottlieb, Claes; Schoultz, Bo von; Bergqvist, Agneta; Gegerfelt, Piroska von; Wilhelmsson, Jan
Speroff, Leon; Fritz, Marc A. Clinical gynecologic endocrinology and infertility
Metodbok för evidensbaserad obstetrik och gynekologi Sjöberg, Nils-Otto