Kursplan för

Neuroinflammatoriska tillstånd med inriktning på neuroimmunologi och multipel skleros, 7,5 hp

Neuroinflammatory Conditions in the Central Nervous System, Focusing on Neuroimmunlogy, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2016.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , VT15 , VT16 , HT16 , VT17 , VT21
Kurskod
2LK092
Kursens benämning
Neuroinflammatoriska tillstånd med inriktning på neuroimmunologi och multipel skleros
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Medverkande institutioner
  • Institutet för miljömedicin
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2012-03-22
Reviderad av
Programnämnd 2
Senast reviderad
2016-04-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-10, samt att studenten är registrerad på kursen "Hälsa i samhälle och miljö".

Mål

 
 Mål
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskap om sjukdomar i nervsystemet som beror på inflammation samt introduceras till den kliniska och basvetenskapliga forskning som sker inom fältet.

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4)*.

Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs kunna:
• förklara orsaker  och  mekanismer som tillåter eller hindrar inflammatoriska reaktioner i nervsystemet, efterföljande skador i CNS och relatera dessa till neuroinflammatoriska/immunologiska tillstånd (S3).
• med hjälp av befintliga epidemiologiska studier värdera vilken betydelse genetisk reglering av neuroinflammation, livsstil-/omgivningsfaktorer och socioekonomiska aspekter har på risken för utveckling av neuroimmunologiska sjukdomer (S3).
• jämföra de olika experimentella metoder som används inom MS-forskningen och jämföra de statistiska metoder som används för att analysera kliniska data samt diskutera nyttan av att använda skattningsskalor i klinisk vardag (S3).

Färdigheter:
Studenten skall efter avslutat kurs kunna:
• identifiera misstänkta symptom på MS eller annan neuroinflammatorisk sjukdom, beskriva differentialdiagnostiska överväganden, föreslå adekvat utredning och behandling (M3) *.
• kunna utföra lumbalpunktion på simulatoratrapp (M3) *.
• kunna visa hur man lägger upp en klinisk forskningsstudie (M3)*.
• dokumentera fynd  och redogöra för nytta av kvalitetsregister samt beskriva användingspotential inom systematiskt förbättringsarbete (M2)*.

Förhållningssätt:
Studenten ska kunna
• kunna ur olika etiska och oraktiska perspektiv diskutera hur man informerar om diagnos och diskuterar om prognos och terapioptioner *
• samverka med övrig vårdpersonal i MS-teamet
 

Innehåll

Neuroimmunologi är ett  expanderande kliniskt område med mycket intressant teoretisk bakgrund. Kliniskt innehåller området viktiga sjukdomar inom neurologin som multipel skleros (MS), Guillain Barré syndrom, myastenia gravis samt neurologiska symtom från systemiska sjukdomer som t.ex. SLE, sarkoidos och vaskuliter. Såväl teoretiska grundvalar som praktisk diagnostik och behandling ingår.
Kursen bidrar också till en grundläggande introduktion till den forskning som sker inom fältet, inom både den kliniska och den basvetenskapliga forskningen. Ett exempel är experimentella metoder inom MS forskningen, som är ett betydande forskningsområde vid KI.

Kursen kommer först att omfatta de teoretiska grundvalarna för inflammationssjukdomar i nervsystemet, orsaker och patogenes via genetiska och livsstils/omgivningsfaktorer. Området är integrerat i den kliniska neurologin och omfattar också de olika sjukdomsgrupperna med tonvikt på MS. För MS studeras mer ingående naturalförlopp, symptomlära, diagnostik samt kausal och symptomlindrande behandling.

Praktiskt ingår mottagningstjänstgöring  samt genomgång av patientfall, MRT-rond, behandlingsrond, multidisciplinära MS team-möte, litteraturstudier där relevanta forskningsrön diskuteras samt genomgång av olika experimentella metoder som finns inom neuroimmunologisk forskning. Ur primärvårdsperspektiv fokuseras på vikten av symptombild för att kunna remittera patienter för adekvat utredning, information och terapi.

Arbetsformer

Föreläsningar samt seminarier, eget arbete med patientfall, självstudier och genomgång av översiktsartiklar och andra artiklar, samt redovisning inför gruppen av ett fördjupningsarbete. Praktisk mottagningsundervisning kommer att genomföras vid de team som finns för multipel sklerosis (MS), myasteni gravis (MS) och perifera neuropatier. Neuroinfektioner, tillstånd som neuroborrelia och herpes simplexencefaliter kommer att demonstreras.

Tonvikt kommer att ligga på att studenten själv undersöker patienterna, ställer diagnos(er) och föreslår fortsatt behandling. Kandidaterna diskuterar/redogör sedan för patientfallet för den ansvarige läkaren.
Föreläsningar/demonstrationer av olika forskningsmetoder.
Regelbundna test för att fälja kunskapsinhämtningsprogress.

Examination

 
 Obligatoriska moment: Genom seminarier och praktisk tjänstgöring tränar studenten kompetenser som behövs för att uppnå kursmålen och som är svåra att tillgodogöra sig på annat sätt. Formativ utvärdering under praktisk tjänstgöring och seminarier och summativ utvärdering med hjälp av multiple choice-frågor i slutet av varje vecka.

Examination: Skriftlig inlämmningsuppgift i form av redovisning av patientfall med relaterad litteratur och muntlig examination där redovisningen av fördjupningsarbete ingår.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
 

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet. 

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet. 

Kursen får inte medräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.  

* Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: 
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva), 
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och 
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera). 

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: 
M1) veta,
M2) veta hur man utför, 
M3) kunna visa, och 
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur:

Metodboken som finns att hämta här: http://www.mssallskapet.se/

Artiklar och kompendier som delas ut under kursens gång.

Neurologi Fagius, Jan; Nyholm, Dag