Akutsjukvård - praktisk tillämpning av basal vetenskap på akutmottagning, 7,5 hp
Emergency Medicine - a Scientifically Based Practical Approach to Work in The ER, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK096
- Kursens benämning
- Akutsjukvård - praktisk tillämpning av basal vetenskap på akutmottagning
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicin, Solna
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2012-05-04
- Reviderad av
- Programnämnd 2
- Senast reviderad
- 2016-04-21
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-10, samt att studenten är registrerad på kursen "Hälsa i samhälle och miljö".
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU- tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Det övergripande målet är att studenten ska ha tillägnat sig en fördjupad kunskap och förståelse av ämnet Akutsjukvård. Kursens lärandemål avgränsas till det som är vanligt och viktigt i klinisk verksamhet inom verksamhetsområdet Akutsjukvård och relaterar till de övergripande målen för hela läkarprogrammet.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och färdigheterna enligt Millers pyramid *.
Färdigheter:
Studenten ska kunna:
Bedöma och behandla akut sjuka patienter med de förutsättningar som råder på en akutmottagning dvs att inför AT självständigt kunna:
- ta en riktad anamnes och tolka resultatet (M4)
- utföra ett riktat status och tolka resultaten (M4)
- välja lämplig diagnostik och tolka resultat av på en akutmottagning vanligt förekommande undersökningar (M4)
- välja lämplig vårdnivå för olika patienter från fulla åtgärder på intensivvårdsavdelningen till ren palliation (M2)
- sammanfatta ett sjukdomsförlopp muntligen och skriftligen på ett kortfattat sätt (M4)
- samarbeta med kollegor och övriga medarbetare på ett smidigt och ändamålsenligt vis (M4)
- på ett adekvat sätt ge information om sjukdomar till patient och anhöriga (M4) • ha uppdaterat sin kunskap enligt EBM modellen (M3)
- utföra rutinmässiga lämpliga diagnostiska åtgärder som venprovtagning (M4), artärblodgas (M4), PVK (M4), syrgasbehandling (M4), EKG (M4),
- utföra på en akutmottagning vanligt förekommande behandlingar i verklig eller simulerad miljö, inkluderande CPAP (M2), defibrillering (M3), elkonvertering (M3), esofagus-EKG (M2), LP (M3), knäledspunktion (M2), akut ultraljud (M1)
- inleda behandling trots ibland knapphändiga uppgifter (M3)
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna:
- använda diagnostik/ differentialdiagnostik och den akut handläggningen på en akutmottagning av följande symtom/symtomkombinationer (S4): bröstsmärta, svullnad/smärta/sår i/på extremitet, dyspné, huvudvärk, syncope, yrsel, nedsatt allmäntillstånd, medvetslöshet , huvudvärk, kramper, förlamning, feber, nackstyvhet, hypotension, akut buksmärta.
Studenten ska ha grundläggande förståelse för:
- de fysiologiska samt biokemiska principer och mekanismer som ligger bakom de symtom som patienten presenterar sig med på akutmottagningen (S2)
- de etiska ställningstaganden man möter inom akutsjukvården (S3)
- det sjukvårdssystem inom vilket patienten befinner sig i på en akutmottagning, var kommer patienten ifrån, varför kommer patienten just hit, just nu och vart ska patienten vidare i systemet, lämplig vårdnivå (S2)
Förhållningssätt:
Studenten ska:
- visa förmåga att påbörja diagnostik och behandling samtidigt på knapphändig information (M3)
- visa förståelse för människor från olika länder, kulturer, socioekonomisk status, kön och deras sätt att söka hjälp (M3)
- kunna handlägga etiska problem på ett genomtänkt sätt (M3)
- förstå värdet av att använda sig av evidensbaserade behandlingsmetoder (EBM) (M3)
Innehåll
Kursen använder sig av det patientmaterial som studenten möter till diskussion ur olika perspektiv – basalfysiologi, patologi, farmakologi, faktasökning genom EBM etc. Praktisk träning sker dels på akutmottagningen och dels på Kliniskt Tränings Centrum. Fokus läggs på läkarens arbetssätt, hur information om patienten insamlas, sammanställs, värderas och slutligen ligger till grund för ett beslut. Mötet med patienter med olika etnisk, socioekonomisk och kulturell bakgrund berörs. Bemötandet av olika kön har visat sig vara olika i många sammanhang som t ex kvinnor med bröstsmärtor/hjärtsjukdom och detta kommer att belysas.
Hela kursen har en stark klinisk förankring med ett praktiskt och handfast fokus på frågan ”vad gör jag med just denna patient här och nu” utifrån praktik på akutmottagning och akutvårdsavdelning. Studenten väljer att delta i ett forskningsinriktat seminarium inom basal fysiologi/biokemi med relevans för akut omhändertagande alternativt ett EBM-inriktat seminarium.
Integrerande uppgifter i kursen:
Medvetlöshet/koma,
Bröstsmärta Hjärtstopp/plötslig död,
Onormal hjärtverksamhet Svimning/kollaps,
Andfåddhet,
Svullnad/smärta i extremitet,
Arbetsformer
Handlett klinisk arbete på akutmottagningen och akutvårdsavdelningen på Karolinska Universitetssjukhuset Solna.
En individuell uppgift att söka information om aktuell klinisk frågeställning (autentiskt patientkopplad fråga) enligt EBM. Gruppuppgift varje vecka att förbereda
Praktiska övningar i de moment som är aktuella på en akutmottagning. Akutrumsövning (med simulerad patient). Dessa övningar genomförs på akutmottagningen och Kliniskt Träningscentrum (KTC). Handläggning av akuta sjukdomsfall tränas på en simulatordocka (SimMan) i en realistisk miljö.
Examination
Praktiska färdigheter, anamnes, status, kliniska resonemang samt professionellt bemötande, samarbetsförmåga kring patientfall kommer att examineras genom diskussion och återkoppling med klinisk handledare under kursens verksamhetsintegrerade delar. Dessutom prövas praktiska färdigheter i ett OSCE-prov med 7-8 stationer.
Teoretiska kunskaper prövas i ett förkunskapstest, två duggor och en slutentamen.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen:
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till sex, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.
Examination
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker – kontakta studievägledningen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 493 s. ISBN:978-91-44-05143-7 (inb.) LIBRIS-ID:11767597 Sök i biblioteket
SLL, ISBN 978-91-633-5584-4, 2010