Akut omhändertagande av internmedicinska patienter - en fördjupningskurs inför AT, 7,5 hp
Clinical Practice in Medical Emergencies - an Advanced Preparatory Course, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK097
- Kursens benämning
- Akut omhändertagande av internmedicinska patienter - en fördjupningskurs inför AT
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Medverkande institutioner
- Institutionen för fysiologi och farmakologi
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2012-04-24
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-9 samt registrering på kursen "Klinisk medicin inriktning reproduktion och utveckling"
Mål
Kursens övergripande mål är att studenter efter deltagande i kursen har tillägnat sig fördjupad kunskap och färdighet i akut omhändertagande av internmedicinska patienter inför AT-tjänstgöringen.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och färdigheterna enliglt Millers pyramid. *
Kunskap och förståelse
Studenten ska
• Kunna och förstå symtom, riskfaktorer, sjukdomsorsak, sjukdomsmekanismer, naturalförlopp och prognos vid vanligt förekommande akuta och/eller livshotande tillstånd (S3)
• Kunna principer för utredning och behandling vid akuta och/eller livshotande internmedicinska sjukdomar (S4)
• Känna till Socialstyrelsens riktlinjer för handläggning av patient i livet slutskede (S2)
Färdigheter
Studenten ska
• På ett fördjupat sätt kunna identifiera och akut handlägga och behandla (M3) patienter med akuta allvarliga/livshotande internmedicinska sjukdomar såsom t ex akut medvetslös patient, anafylaktisk chock och akuta svåra infektioner samt övriga allvarliga/livshotande internmedicinska sjukdomar.
• Kunna övergripande behandla (M3) mindre vanliga men potentiellt farliga sjukdomar.
• Kunna handlägga (M3) praktiska moment inom sjukvård som sätta dropp, artärprovtagning och tolkning, lumbalpunktion, syrgasbehandling inklusive CPAP, infusionsbehandling
• Kunna handlägga (M3) och tolka resultaten av sjukdomshistoria och vanliga undersökningar, ställa diagnos, diskutera differentialdiagnoser, fatta kliniska beslut, och identifiera och upprätta behandlingsplan för intensivvårdskrävande patienter.
• Kunna (M3) kritiskt granska och värdera kliniska frågeställningar baserat på evidensbaserad medicin och formulera mål och handlingsplaner för vården.
• Kunna (M3) hantera den medicinska och den egna kunskapens svagheter och begränsningar såsom inverkan av stress på beslutsfattandet.
Förhållningssätt
Studenten ska
• Kunna bygga vidare på de kunskaper och förhållningssätt avseende hälso- och sjukvårdens värdegrund och grundläggande etiska principer som inhämtades under klinisk medicin (S3)
• Kunna identifiera egna värderingar och attityder (S3)
• Kunna (M3) visa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt.
• Kunna (M3) identifiera, diskutera och motivera etiska problem och konsekvenser av egna och andras agerande, i akuta kliniska situationer, och i livets slutskede.
Innehåll
Kursen är en fördjupningskurs och bygger på de kunskaper och färdigheter som studenterna har tillägnat sig under kursen i klinisk medicin och senare kliniska kurser.
Kursen ges i samverkan mellan internmedicins olika subspecialiteter och fysiologi. Kursen består av en integration mellan internmedicin, kardiologi och fysiologi. Basvetenskaplig kunskap kommer att vara integrerad i kursen bl a genom att lärare med basvetenskaplig kompetens (fysiologi) deltar i undervisningen.
Professionell utveckling är integrerad framför allt i den verksamhetsförlagda kliniska tjänstgöringen. Etiska frågeställningar och förhållningssätt belyses.
Vetenskaplig utveckling ingår som en naturlig del av kursen och undervisningen är fokuserad på evidensbaserad medicin där varje del i kursen skall beakta detta.
Seminarier inom nedanstående integrerade uppgifter ingår i kursen
• Medvetslöshet/koma
• Förgiftningar
• Elektrolyt- och vätskebalansrubbningar
• Onormal hjärtverksamhet, Hjärtstopp
• Chock
• Andfåddhet
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, fallbaserade och studentaktiverande seminarier, ronder, demonstrationer, simulatorövningar mm. Verksamhetsförlagd praktik kommer bl a att ske på medicinakuten och intensivvårdsavdelningen (MIVA/HIA) där studenterna även aktivt deltar i jourverksamheten under handledning på båda arbetsplatserna. Kursen avslutas med examination. Diagnostiskt prov med mentometerteknik kan komma att användas vid kursstart och –avslutning.
Nära samarbete sker med Internmedicinska kliniken, Södersjukhuset. Samarbete planeras med Prehospitalt centrum vid Södersjukhuset.
Examination
Obligatoriska moment: Demonstrationer, simulatorövningar, färdighetsträning och
verksamhetsförlagd undervisning inklusive jourverksamhet är obligatoriska. Frånvaro vid seminarier kompenseras genom skriftlig redovisning i efterhand av utdelade patientexempel.
Examination: I slutet av kursen sker en skriftlig examination i form av diskussion kring diagnostik och handläggning av ett 15-tal patientfall. Svar anges som kortsvar med olika poängnivå beroende på frågans medicinska vikt och omfattning. I regel 2-4 frågor per patientbeskrivning.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att deltaga vid ytterligare fem provtillfällen. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Då en del av kursen är simuleringsövningar eller demonstrationer i iordningställda lokaler med material, kan dessa som regel endast erbjudas en gång under samma kurs. Student har rätt att genomgå verksamhetsförlagda moment två gånger.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändring ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker – kontakta studievägledningen.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin: S1) enkel (ex. känna till, identifiera), S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva), S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid: M1) veta, M2) veta hur man utför, M3) kunna visa, och M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4., [rev.] uppl. /b under redaktion av Göran Berglund ... : Stockholm : Liber, 2006 - 862 s. ISBN:91-47-05296-1 LIBRIS-ID:10254966 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
En av böckerna rekommenderas. Böckerna är utbytbara mot varandra. Obs Harrisons principles of internal medicine finns också som E-bok.
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 493 s. ISBN:978-91-44-05143-7 (inb.) LIBRIS-ID:11767597 Sök i biblioteket
22. ed. /b edited by Lee Goldman, Dennis Ausiello : Philadelphia, Pa. ;a London : W. B. Saunders, 2004. - xxxvii, 2506, cv s. ISBN:0-7216-9652-X LIBRIS-ID:9149384 Sök i biblioteket
4 ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2003 - 1504 s. ISBN:0-19-852789-6 LIBRIS-ID:8861018 Sök i biblioteket
18th ed. : New York : McGraw-Hill, [2011], c2012. - 1796, 158 s. ISBN:978-0-07-174889-6 (set) LIBRIS-ID:12297840 Sök i biblioteket
18th ed. : New York : McGraw-Hill, [2011], c2012. - S. 1797-3610, 158 s. ISBN:978-0-07-174889-6 (set) LIBRIS-ID:12297843 Sök i biblioteket