Kursplan för

Bild- och funktionsdiagnostik, 3 hp

Imaging and Functional Assessment, 3 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , VT14 , HT14 , HT18
Kurskod
2LK105
Kursens benämning
Bild- och funktionsdiagnostik
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2013-04-23
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2024-06-18
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-4 samt kursen Medicinsk vetenskaplig metodologi och minst 40 hp från kursen Klinisk medicin.

Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Det övergripande målet är att studenten får fördjupad kunskap i Bild och funktionsmedicin relaterad till de integrerande uppgifterna.

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *

Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
- välja och tillämpa adekvata bild- och funktionsmetoder för klinisk diagnostik (S3).
- redogöra för uppgifter som är viktiga i en remiss (S2).
- redogöra och teoretisera kring kontraindikationer för bild- och funktionsmetoder i kliniskt arbete (S2).

Färdigheter
Studenten ska:
- känna till hur det praktiskt går till inför en bildtagning (M1).
-kunna göra bildtolkning av vanligt förekommande bildmetoder (M2).

Förhållningssätt:
Studenten ska:
- förstå och tillämpa strålskyddsföreskrifter för att begränsa onödig strålning (S3).
- kunna tillämpa ett empatiskt förhållningsätt till patienten (S3).

Innehåll

Kursen fokuserar på de vanligaste frågeställningarna inom bild- och funktionsdiagnostik med praktisk träning. I kursen ingår radiologisk anatomi, olika bildgivande metoder och utredningar av patologiska tillstånd.

Kursens kommer att fokusera på läkarprogrammets integrerande uppgifter, med huvudsakliga inriktning på Tema 4, vad gäller den friska och sjuka människan.

Kursen kommer att ha en patientrelaterad klinisk anknytning genom att studenterna deltar i rondförberedelser och i själva röntgenronderna tillsammans med radiolog.

Studenter får på egen hand analysera och bedöma olika fall baserade på de i Tema 4 ingående integrerande uppgifterna. Fallen kommer att analyseras och diskuteras i seminarier.

Integrerande uppgifter i kursen:
Knöl i ljumsken
Blod i avföringen
Blodig kräkning
Buksmärta
Gulsot
Halsbränna
Resistens i buken
Sväljningssvårigheter
Ändrade avföringsvanor
Knöl i bröstet
Blod i urinen
Symtom från nedre urinvägar
Svullnad/smärta i testikel/pung
Kraftnedsättning/förlamning
Smärta i nacke och rygg
Smärta i led
Trauma/skada
Smärta/obehag/ tryck i bröstet
Det brutna benet

Arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar och seminarier där bl.a. kliniker från andra specialiteter deltar.
Studenterna deltar i radiologens dagliga arbete och kommer att få träning i att tolka bilder och formulera remissvar. Formativ feedback ges.
Studenten ska välja ut under sin kliniska tjänstgöring ett för studenten intressant fall som redovisas vid kursavslutningen

Obligatoriska moment: För att uppnå kursmålen krävs deltagande i de interaktiva seminarierna, fallbeskrivningarna, samt de praktiska övningarna.

Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK.

Examination

Examination: 
1) Fortlöpande formativ bedömning vid seminarier.
2) Muntlig och individuell redovisning av ett utvalt fall

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen:
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6 stycken, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT20.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar temanära kunskaper inom läkarprogrammet.

Kursvärdering sker enlig de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker - kontakta studievägledningen.

* Nivåindelning enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Nivåindelning enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Kompendier delas ut under kursen