Kursplan för

Kirurgi, endoskopi och suturteknik, 3 hp

Surgery, Endoscopy and Suturing Techniques, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , HT14 , HT18 , HT21
Kurskod
2LK107
Kursens benämning
Kirurgi, endoskopi och suturteknik
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2013-11-15
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2021-04-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-4 samt kursen Medicinsk vetenskaplig metodologi och minst 40 hp från kursen Klinisk medicin.

Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Det övergripande målet är att studenten ska ha fått fördjupade temanära kunskaper i vanliga kirurgiska tillstånd och sjukdomar, endoskopisk undersökningsmetodik och suturteknik samt få en inblick i nyvunna kunskaper och behandlingsmetoder inom området allmänkirurgi.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4)*

Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna
* handlägga akuta buk- och traumaproblem med anamnes, status, undersökning, primär behandling, diagnostik (S3).
* redogöra för endoskopiska principer och tekniker (S2).
* handlägga komplicerade vanliga kirurgiska tillstånd med undersökning, diagnostik, sekundär behandling (S3).

Färdigheter
Studenten skall
* kunna visa hur man utför sutureringar i olika vävnader på ett atraumatiskt sätt (M3).
* kunna bedöva med lokalanestesi på ett för patienten skonsamt sätt (M2).
* veta hur man utför endoskopiska och bilddiagnostiska undersökningar (M2).

Förhållningssätt:
Studenten skall
* veta hur man bemöter akut sjuka och skadade patienter.
* veta hur man uppträder informerande, empatiskt och respektfullt mot patienter, även de med mindre problem.
* kunna iaktta ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till olika former av behandling.

Innehåll

Kirurgiska frågeställningar är vanliga hos patienter som söker primärvården och akutmottagningar.

Kursen innehåller vanliga kirurgiska tillstånd och sjukdomars handläggning på en fördjupad nivå jämfört med tema 4, såsom komplikationshandläggning och värdering av olika operationsmetoder. Ökad kunskap, förståelse och reflektion över uppkomstmekanismer, diagnos och behandling av dessa sjukdomar är viktigt för den nyblivna läkaren, inte minst inom primärvården.

Under kursen fördjupar studenten praktiskt och teoretiskt sin kompetens i att handlägga tillstånd i övre gastrointestinalkanalen som esofagit, dyspepsi, ulcus, gallsten, pankreatit och övre-GI cancer, i nedre GI med koloncancer, divertikulit samt proktologi. Tonvikten ligger på praktisk handläggning av vanliga situationer i den kliniska vardagen, både för allmänläkaren och specialisten.

Kursen innehåller fördjupning i lilla kirurgin och akut buk: Tonvikt läggs på förståelse av patofysiologi och självständig praktisk handläggning av dessa tillstånd. Träning av suturtekniker görs på simulerad vävnad i smågrupper. Endoskopisk diagnostik och olika praktiska övningar är en viktig del av kursen.

Integrerande uppgifter i kursen

  • Sår/sårskada,
  • anorektal smärta
  • blodig avföring
  • blodig kräkning
  • buksmärta
  • resistens i buken
  • sväljningssvårigheter
  • ävndrade avföringsvanor
  • trauma

Arbetsformer

Kursen sker i en patientnära miljö, men inte nödvändigtvis avdelnings- eller mottagningsplaceringar.
Kursen är upplagd med interaktiva föreläsningar, seminarier och projektarbeten, där kursdeltagarna förväntas delta aktivt i dialog med kursgivarna. Praktiska övningar inom de olika ämnesområdena sker på eftermiddagarna. Kursdeltagarna får träna gastro- och koloskopi på simuleringsmodeller, öva suturtekniker, ha operationsövningar på olika former av laparoskopiska träningsmodeller samt träna traumarelaterade ingrepp i modell.

Examination

Obligatorier
Reflektion i grupp, seminarier, presentation av projektarbete, praktiska övningar och demonstrationer är obligatoriska moment för att uppnå kursmålen.

Examination
Muntlig examination med muntlig presentation och diskussion i seminarieform.
Skriftlig SBA-examination.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändring ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Townsend, Courtney M.; Sabiston, David C. Sabiston textbook of surgery : the biological basis of modern surgical practice