Tumörer i de kvinnliga könsorganen och bröst: utredning, diagnostik och behandling, 7,5 hp
Tumors of Female Genital Tract and Breast: Etiology, Diagnosis and Treatment, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK117
- Kursens benämning
- Tumörer i de kvinnliga könsorganen och bröst: utredning, diagnostik och behandling
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2014-10-14
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2019-04-03
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-9, kursen "Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling", samt att studenten är registrerad på kursen "Hälsa i samhälle och miljö".
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Mål
Det övergripande målet är att studenten ska ha uppnått fördjupad kompetens kring att tidigt upptäcka och utreda malignitet med särskilt fokus på gynekologisk cancer och bröstcancer.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna
- förstå innebörden i tumörbiologi och bakomliggande orsaker till utveckling av cancer (S3)
- förstå sambanden mellan HPV och gynekologisk cancer (S3)
- förstå utvecklingen av ovarial- och uterus cancer (S2)
- viktiga faktorer vid preoperativ utredning, behandling och uppföljning av patienter med gynekologisk cancer (S2)
- kunna utredning av bröstcancer (S3)
- i klinisk verksamhet kunna relatera olika utredningsalternativ till olika orsaker till gynekologisk cancer (S3)
- kunna redogöra för kirurgisk och postoperativ behandling (S2)
Färdigheter:
Studenten skall
- kunna förslå behandling (M2)
- kunna utföra bröstpalpation yrkesmässigt (M4)
- ur ett vetenskapligt och humanistiskt perspektiv argumentera för och emot screening och primär prevention för cancer (M3)
Förhållningssätt:
Studenten skall
- visa förståelse för hur överlevnad av en cancersjukdom kan påverka individen (S2)
- visa ett empatiskt förhållningssätt till patient med misstänkt och manifest cancer (M3)
Innehåll
Ett av kursens syften är att erbjuda verktyg för tidig upptäckt och förbättrad utredning av kvinnor med misstänkt cancer. I detta ingår det så intensivt debatterade området screening av tumörsjukdomar. Kursen kommer att integrera delar kring bröstcancer och ärftliga cancersyndrom, även om fokus ligger på gynekologisk cancer.
Kursen har också som syfte att öka studenternas förståelse för hur, när och vilka metoder som kan tillämpas för utredning, behandling och uppföljning av patienter med gynekologisk cancer som exemplifierande inom det stora området tumörsjukdomar.
Kursen är knuten kliniskt till gynekologisk klinik. Studenterna deltar i verksamhet vid gyn-onkologiska enheten på Radiumhemmet där man genomför cytostatika- och strålbehandling, i patologkonferenser där alla nya fall av gynekologisk cancer presenteras vid bröstmottagning liksom klinisk genetisk mottagning.
Studenterna kommer också att få inblick i den vid kliniken omfattande forskning som bedrivs inom området.
Integrerande uppgifter i kursen:
Onormal vaginal blödning
Knöl i bröstet
Infertilitet/sexuell dysfunktion
Arbetsformer
Stor del av kursen kommer att bedrivas i seminarieform med diskussioner utifrån kliniska fall.
Studenten kommer också att kunna delta i alla kliniska delar av utredning av gynekologisk cancer och bröstcancer. Deltagande vid kirurgisk behandling och postoperativ vård ingår. I kursen integreras många delar i förebyggande av och diagnostik av tumörer och involverar då de olika polikliniska enheter som berörs - bröstmottagning, gynmottagning och mottagning för genetisk rådgivning.
En del av kursen kommer att ur ett vetenskapligt och humanistiskt perspektiv hantera frågor kring screening och genetisk vägledning och rådgivning. Studenterna kommer att för göra fördjupningsarbeten inom detta område och presentera. Det finns möjlighet till att deltaga vid mottagning för HPV-vaccination och HPV-relaterade sjukdomar.
Examination
Kursen och fördjupningsarbetena avslutas med studentledda pro-con debatter inom områdena screening och vaccination. Skriftlig examination kommer att vara i form av essäfrågor.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Om kursen utgår ur SVK utbudet upphör möjligheten att tentera kursen efter minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen fördjupar och breddar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet men är inte definierad som temanära.
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte medräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
New York ;a London : Taylor & Francis, cop. 2007 - xix, 796, 4, 20, 24 s. ISBN:0-8153-4076-1 LIBRIS-ID:10202722 Sök i biblioteket
Dordrecht : Humana Press, c2009. - xi, 296 p. ISBN:978-1-58829-736-5 (alk. paper) LIBRIS-ID:11939876 Sök i biblioteket
2. : Boston, MA : Springer-Verlag US, 2009. LIBRIS-ID:11853904 URL: Table of Contents / Abstracts
Royal College of Obstetricians and Gynaecologists, 2011 LIBRIS-ID:13257906
London : Arnold, cop. 2001 - x, 354 s. ISBN:0-340-74216-X LIBRIS-ID:4852765 Sök i biblioteket