Kursplan för

Fördjupning i dermatologi och venereologi, 7,5 hp

Advanced Course in Dermatology and Venereology, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2016.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT16 , HT21 , HT23
Kurskod
2LK126
Kursens benämning
Fördjupning i dermatologi och venereologi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2015-11-11
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1–3 samt godkänt på momentet "Medicinsk diagnostik" i kursen Den sjuka människan 2 samt godkänd praktisk färdighetsexamination på patient i kursen Integrerad deltentamen.

Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Syfte
Att studenten ska fördjupa sina kompetenser inom klinisk medicin och tillägna sig en fördjupad kunskap och förståelse i både dermatologi och venereologi.

Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.

Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
- göra en smittspårning vid sexuellt överförbara sjukdomar (STD) (S4)(PU)
- diskutera behandling utifrån egen litteratursökning och evidensbaserade databaser (S3) (VetU)

Färdigheter
Studenten ska kunna
- visa olika tekniker för diagnostik och behandling (M2)
- visa hur man tar en sexualanamnes och differentialdiagnostiskt bedöma hudlesioner (M2)(PU)
- utföra infiltrationsanestesi och ta hudbiopsi (M3)(PU)

Förhållningssätt
Studenten ska
- kunna hantera den medicinska och den egna kunskapens svagheter och begränsningar, samt identifiera attityder och förhållningssätt i ett patientperspektiv, där även genus och HBTQ innefattas.

Innehåll

Kursen omfattar en fördjupning av de kunskaper i dermatologi och venereologi som ingår i läkarprogrammets kärna, baserat på basvetenskaplig kunskap och integrerat med ett vetenskapligt synsätt. I kursen ingår att läsa, värdera och diskutera vetenskapliga artiklar och litteratur.

Kursen har en stark klinisk förankring med fokus på utredning och handläggning av patienter med vanliga och viktiga hud- och könssjukdomar.

Kursen kommer omfatta genusperspektiv, HBTQ och patientperspektiv.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av tematiska interaktiva föreläsningar, seminarier, grupparbeten, auskultation och färdighetsträning. I kursen ingår även självstudier, reflektion och inläsning samt projektarbete.

Kursen omfattar verksamhetsförlagd utbildning och fallbaserad undervisning i vården i form av patientmöten, både på läkare- och sjuksköterskemottagningar, samt inbjudna patienter från patientföreningar.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Obligatorier:
Muntlig opposition vid presentationer av projektarbeten är obligatoriskt då detta bidrar till alla deltagares lärande på avancerad nivå.
Seminarier, färdighetsträning och patientmöten är obligatoriska då formativ bedömning sker.

Examination:
Muntlig examination vid presentation av projektarbetet. Två studenter arbetar tillsammans med projektarbetet och presenterar det tillsammans, men blir bedömda var och en för sig. Differentialdiagnostiska bedömningar kommer att examineras i samband med patientdemonstrationer vid två tillfällen. Sexualanamnes kommer att examineras i samband med seminarium i mindre grupper som utgår från STD-fall.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.

Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera)

Färdighetsmålen är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Rorsmans Dermatologi, venereologi Dermatologi, venereologi Vahlquist, Anders
Weller, Richard P. J. B.; Hunter, Hamish J.A.; Mann, Margaret W. Clinical dermatology