Kursplan för

Läkemedel - val och värdering idag och imorgon, 7,5 hp

How to Choose and Evaluate Medicines - Today and Tomorrow, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT16 , VT17 , VT18 , HT19
Kurskod
2LK128
Kursens benämning
Läkemedel - val och värdering idag och imorgon
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för laboratoriemedicin
Medverkande institutioner
  • Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2015-11-11
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2017-11-02
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1–9, kursen ”Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling", samt att studenten är registrerad på kursen ”Hälsa i samhälle och miljö”.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Syfte
Kursens syfte är att studenten med hela läkarutbildningen som bas ska utveckla sin förmåga att göra rationella och vetenskapligt grundade läkemedelsval, genom att tillägna sig en fördjupad kunskap om farmakologiska principer, läkemedelsbehandling och val av läkemedel vid vanliga och allvarliga sjukdomar.  Dessa kunskaper ska tillämpas vid värdering av läkemedel och för förståelse av bakgrunden till evidensbaserade behandlingar.

Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4).

Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
- tillämpa evidensbaserad läkemedelsbehandling (S3)
- tillämpa individualiserad läkemedelsbehandling och diskutera detta med avseende på faktorer som kan bidra till variabilitet i läkemedelsrespons (S3)
- redogöra för läkemedelsrelaterade problem och diskutera hur man hanterar dem (S4)
 
Färdigheter
Studenten ska kunna
- göra biverknings- och interaktionsbedömningar (M4)
- värdera vetenskapliga studier, behandlingsrekommendationer och deras underlag (M3)
 
Förhållningssätt
Studenten ska kunna
- visa insikt om hur man bemöter patienter i syfte att förklara rationellt val av läkemedel på ett pedagogiskt sätt
-uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling.

Innehåll

Kursen omfattar läkemedelsvärdering både i teori och praktik. Vad innebär det, hur gör man sökningar och hur tolkar man olika evidens? Kursen integrerar klinisk medicin med klinisk farmakologi. Behandling av särskilda patientgrupper exempelvis immunsupprimerade patienter samt etnicitet, kön- och genusskillnader. Evidensbaserad behandling av olika medicinska tillstånd.
 
Kursen omfattar också en orientering om de olika myndigheter som är involverade i läkemedelsbehandling och evidensbaserade bedömningar, både nationella (Läkemedelsverket, TLV, Socialstyrelsen, SBU) och internationella (EMA, WHO).
 
I kursen ingår att läsa, värdera och diskutera vetenskapliga artiklar och litteratur. Introduktion till ett enskilt, kortare projektarbete.

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier om läkemedelsvärdering, njurfunktionsmätning, evidensgradering och forskningsetik.
Färdighetsträning i evidensvärdering genom att arbeta med en läkemedelsfråga självständigt. VIL i form av att auskultera under ronder i transplantationsmedicin, genusfarmakologi, läkemedelsfrågor och på dopingjouren.
 
Undervisningen kommer att ske på Karolinska Universitetssjukhuset, förlagd både i Solna och i Huddinge. Resor mellan sjukhusen samma dag sker endast undantagsvis.

Examination

Obligatorier:
Seminarier om läkemedelsvärdering, njurfunktionsmätning och forskningsetik är obligatoriska då motsvarande lärande kring tillämpning och värdering är svårt att uppnå på alternativt sätt.
Verksamhetsintegrerat lärande i form av deltagande i ronder i genusfarmakologi och läkemedelsfrågor där evidensunderlag för rekommendationer av läkemedelsval diskuteras är obligatoriskt då formativ bedömning sker och detta bidrar till alla studenters förståelse för värdering av läkemedel och ställningstagande till behandlingsval för den enskilda patienten.
 
Examination:
Muntlig och skriftlig redovisning av projektarbete. Opposition på andra studenters projektarbeten. Individuell examination av studentens prestationer.'

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Vad gäller verksamhetsförlagda moment har studenten rätt att genomgå dessa två (2) gånger.

Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
 
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
 
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången
fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera)
 
Färdighetsmålen är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt

 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Aktuell vetenskaplig litteratur