Kursplan för

Fördjupningskurs i obstetrik, neonatologi och akut pediatrik, 7,5 hp

Obstetrics, Neonatology and Pediatrics Revisited, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , VT19
Kurskod
2LK140
Kursens benämning
Fördjupningskurs i obstetrik, neonatologi och akut pediatrik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Medverkande institutioner
  • Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2016-10-18
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-7.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Syfte   
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig fördjupad kunskap i akuta tillstånd hos gravida och födande kvinnor, foster under graviditet och förlossning samt hos barn i neonatalperioden och senare under barndomen.
Kursen är en fördjupning till kursen Klinisk medicin – inriktning Reproduktion och Utveckling (Tema 6) på läkarprogrammet.
 
Lärandemål:
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4)*.
 
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
 - diagnostiskt analysera viktiga akuta sjukdomstillstånd hos gravida kvinnor, fostret i magen, det nyfödda barnet och barn som söker akut (S4)
- redovisa viktiga särdrag hos barn i olika åldrar beträffande normal struktur och funktion, liksom omställningarna vid födelsen, vilka återverkar på sjukdomsmekanismer och sjukdomsförlopp (S4)
 
Färdigheter
Studenten ska kunna
- självständigt utföra vanligt förekommande procedurer i akut förlossningsvård och bedöma nyfödda och akut sjuka barn på ett strukturerat sätt enligt A,B,C,D,E (M3)
- samverka produktivt med läkare och annan kategorier vårdpersonal i kliniska situationer (M3)
 
Förhållningssätt
Studenten ska kunna
- resonera nyanserat om sin egen roll och sina begränsningar inom de aktuella medicinska
områdena, etiska aspekter på verksamheten samt tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling

 

Innehåll

Kursen är ämnesintegrerad och sträcker sig över de kliniska specialiteterna obstetrik, neonatologi och akutpediatrik. Ett övergripande tema är hur perinatala omständigheter och tillstånd, hos både mor och barn, medverkar till och inverkar på sjuklighet senare under barnaåren. Den teoretiska undervisningen inriktas på orsakssammanhang och principer snarare än på detaljerad behandling. Integrering med basvetenskap görs avseende fysiologiska principer. Betoning läggs vid ett vetenskapligt förhållningssätt.

Patientarbete under handledning utgör stommen i kursaktiviteterna. 
 

Arbetsformer

Föreläsningar, workshops, fallbaserad undervisning i vården, självstudier samt projektarbete (critically appraised topic, CAT). Verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
 
Schemaläggning kväll, natt och helg förekommer vid VFU. 

Examination

Obligatorier:
Introduktionsdag.
Workshop-dagar i simulator-miljö inom obstetrik, neonatologi respektive pediatrik.
Fall-baserad workshop-dag.

Examination:
Fortlöpande bedömning i VFU
Muntlig redovisning av projektarbete (CAT) samt opposition och deltagande i diskussion vid redovisningsseminarium. Individuell bedömning av studentens prestationer.

Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges
 
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Vad gäller verksamhetsförlagda moment har studenten rätt att genomgå dessa två (2) gånger.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. 
 

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
 
 
* Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
 S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
 
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Aktuell vetenskaplig litteratur

Avery, Gordon B. Neonatology : pathophysiology and management of the newborn
Infektioner hos barn Bennet, Rutger; Eriksson, Margareta
Turnbull, Alec; Chamberlain, Geoffrey Obstetrics
Ewald, Uwe; Sjöberg, Nils-Otto Perinatalt omhändertagande vid extrem underburenhet
Gabbe, Steven G.; Niebyl, Jennifer R.; Simpson, Joe Leigh Obstetrics : normal and problem pregnancies
Obstetrisk öppenvård Grennert, Lars; Marsál, Karel
Hagberg, H; Karel, M; Westgren Obstetrik
Lagercrantz, H; Hellström-Westas, L; Norman, M Neonatologi
Ingemarsson, Ingemar; Ingemarsson, Eva Fosterövervakning med CTG
Kliegman, Robert; Nelson, Waldo E. Nelson textbook of pediatrics
Widlund, Tomas Akut pediatrik Norgren, Svante; Ludvigsson, Jonas F.; Norman, Mikael
Obstetriskt ultraljud
Hemostasrubbningar inom obstetrik och gynekologi Olovsson, Matts
Preeklampsi Olovsson, Matts