Kursplan för

Kognitiv störning i klinisk vardag, 7,5 hp

Diseases with Cognitive Impairment in Clinic, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT23
Kurskod
2LK143
Kursens benämning
Kognitiv störning i klinisk vardag
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2016-10-18
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2023-06-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-3 samt godkänt på momentet "Medicinsk diagnostik" i kursen Den sjuka människan 2 samt godkänd praktisk färdighetsexamination på patient i kursen Integrerad deltentamen.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska ha tillägnat sig fördjupad kunskap och färdighet i strukturerat omhändertagande av patienter med kognitiv svikt av olika typer inom primärvård och specialiserad vård samt förstå läkarens roll i att diagnostisera, koordinera och leda teamet kring patienterna.

Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4).*

Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
- analysera och teorisera kring diagnos/differentialdiagnos, åldrandets betydelse, utredning, läkemedel och bedömning av kognitiv förmåga med olika instrument (S3)
- tolka utredningsresultat i relation till anamnes och andra tillgängliga uppgifter (S3)
- evaluera behandlingseffekter och relatera till etiska överväganden i demensvården (S3)

Färdigheter
Studenten ska kunna:
- identifiera och handlägga patienter med kognitiv svikt (M3) 
- praktiskt bedöma patientens kognitiva störning och funktionsnivå och strukturerat sammanfatta anamnesen från patient och närstående i kommunikation mellan vårdgivare (M3)
- informera patienten och närstående om prognos och sjukdomsutveckling inklusive ställningstagande till palliativ vård (SM3)

Förhållningssätt
Studenten ska kunna:
- visa förmåga att med patienten i fokus och med respekt för dennes integritet och autonomi, agera i ett team utifrån ett kritiskt och vetenskapligt hållningssätt
- visa en öppen attityd och förståelse för eget och andras beteende i besvärliga situationer
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling

Innehåll

Detta är en praktisk inriktad kurs i hur utredning av kognitiv svikt - kognitiva sjukdomar, akut konfusion och beteendemässiga och psykiska symptom vid demens (BPSD) omhändertas i olika vård och boendeformer. Fokus ligger på den kliniska tjänstgöringen, med patientbaserad handledning och med individuell återkoppling så att färdigheter vidare utvecklas.

En förutsättning för att kunna ge stöd och en god vård och omsorg till personer med kognitiv svikt är att personen genomgått en utredning för att fastställa en diagnos. Studenten förväntas fördjupa sig och förstärka sin förmåga att handlägga patienter med kognitiv svikt.

Med case-metodik i grupper avhandlas olika patientfall, där deltagarna är aktiva med förslag på diagnos, differentialdiagnoser och övervägande kring därpå följande åtgärder, utredningar och behandling. Under kursen diskuteras etiska aspekter kring behandlingsbegränsningar och vad palliativa åtgärder kan innebära hos patienter med kognitiv svikt.

I kursen ingår handledd klinisk placering med egna patienter på kognitiv mottagning, trafikmedicin och avdelning för hjärnsvikt på Karolinska universitetssjukhuset.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, projektarbete. Självstudier, reflektion och inläsning. Casemetodik.
Grupparbete med inlämningsuppgift. 
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), färdighetsträning och fallbaserad undervisning i vården.

Examination

Obligatorier:
Seminarier, färdighetsträning och fallbaserad undervisning i vården. Verksamhetsförlagd utbildning. Praktisk examination av färdigheter examineras formativt under VFU

Examination:
Skriftlig examination i form av fallrapport inklusive litteraturgenomgång.
Muntlig presentation av patientfall.
 

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer. Då stor del av kursen är patientrelaterade i vården, kan dessa som regel erbjudas en gång och repetition endast efter diskussion med kursansvarig.

Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
 
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
 
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera)
 
Färdighetsmålen är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt
 
 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Aktuell vetenskaplig litteratur