Kognitiv störning i klinisk vardag, 7,5 hp
Diseases with Cognitive Impairment in Clinic, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK143
- Kursens benämning
- Kognitiv störning i klinisk vardag
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2016-10-18
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2024-06-18
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2023
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-3 samt godkänt på momentet "Medicinsk diagnostik" i kursen Den sjuka människan 2 samt godkänd praktisk färdighetsexamination på patient i kursen Integrerad deltentamen.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska ha tillägnat sig fördjupad kunskap och färdighet i strukturerat omhändertagande av patienter med kognitiv svikt av olika typer inom primärvård och specialiserad vård samt förstå läkarens roll i att diagnostisera, koordinera och leda teamet kring patienterna.
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4).*
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
- analysera och teorisera kring diagnos/differentialdiagnos, åldrandets betydelse, utredning, läkemedel och bedömning av kognitiv förmåga med olika instrument (S3)
- tolka utredningsresultat i relation till anamnes och andra tillgängliga uppgifter (S3)
- evaluera behandlingseffekter och relatera till etiska överväganden i demensvården (S3)
Färdigheter
Studenten ska kunna:
- identifiera och handlägga patienter med kognitiv svikt (M3)
- praktiskt bedöma patientens kognitiva störning och funktionsnivå och strukturerat sammanfatta anamnesen från patient och närstående i kommunikation mellan vårdgivare (M3)
- informera patienten och närstående om prognos och sjukdomsutveckling inklusive ställningstagande till palliativ vård (SM3)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna:
- visa förmåga att med patienten i fokus och med respekt för dennes integritet och autonomi, agera i ett team utifrån ett kritiskt och vetenskapligt hållningssätt
- visa en öppen attityd och förståelse för eget och andras beteende i besvärliga situationer
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling
Innehåll
Detta är en praktisk inriktad kurs i hur utredning av kognitiv svikt - kognitiva sjukdomar, akut konfusion och beteendemässiga och psykiska symptom vid demens (BPSD) omhändertas i olika vård och boendeformer. Fokus ligger på den kliniska tjänstgöringen, med patientbaserad handledning och med individuell återkoppling så att färdigheter vidare utvecklas.
En förutsättning för att kunna ge stöd och en god vård och omsorg till personer med kognitiv svikt är att personen genomgått en utredning för att fastställa en diagnos. Studenten förväntas fördjupa sig och förstärka sin förmåga att handlägga patienter med kognitiv svikt.
Med case-metodik i grupper avhandlas olika patientfall, där deltagarna är aktiva med förslag på diagnos, differentialdiagnoser och övervägande kring därpå följande åtgärder, utredningar och behandling. Under kursen diskuteras etiska aspekter kring behandlingsbegränsningar och vad palliativa åtgärder kan innebära hos patienter med kognitiv svikt.
I kursen ingår handledd klinisk placering med egna patienter på kognitiv mottagning, trafikmedicin och avdelning för hjärnsvikt på Karolinska universitetssjukhuset.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, projektarbete. Självstudier, reflektion och inläsning. Casemetodik.
Grupparbete med inlämningsuppgift.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), färdighetsträning och fallbaserad undervisning i vården.
Examination
Obligatorier:
Seminarier, färdighetsträning och fallbaserad undervisning i vården. Verksamhetsförlagd utbildning. Praktisk examination av färdigheter examineras formativt under VFU
Examination:
Skriftlig examination i form av fallrapport inklusive litteraturgenomgång.
Muntlig presentation av patientfall.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer. Då stor del av kursen är patientrelaterade i vården, kan dessa som regel erbjudas en gång och repetition endast efter diskussion med kursansvarig.
Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT21. Erbjöds VT23 men gavs aldrig pga för få sökande.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera)
Färdighetsmålen är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Aktuell vetenskaplig litteratur