Kursplan för

Naturläkemedel och komplementärmedicin: Användning, evidens och förhållningssätt, 7,5 hp

Herbal Drugs and Complementary Medicine: Use, Scientific Evidence and Attitudes, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT21 , HT23
Kurskod
2LK145
Kursens benämning
Naturläkemedel och komplementärmedicin: Användning, evidens och förhållningssätt
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för fysiologi och farmakologi
Medverkande institutioner
  • Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2016-11-08
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2017

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1–3 samt godkänt på momentet ”Medicinsk diagnostik” i kursen Den sjuka människan 2 samt momentet ”Kliniskt körkort” i kursen Integrerad deltentamen.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Syfte
Kursens syfte är att, utifrån rådande forskning och regulatoriska situation, ge studenterna kunskap och verktyg som möjliggör ett professionellt bemötande av den allt större andelen patienter som använder sig av, eller har frågor om, komplementära och alternativa behandlingsmetoder (KAM) inklusive naturläkemedel, växtbaserade läkemedel och kosttillskott.
Kursen utgör en fördjupning till klinisk medicin inritning medicin (tema 3) på läkarprogrammet.
 
Lärandemål
Målen relaterar till de övergripande lärandemålen för hela läkarprogrammet. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
 
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
- Beskriva de vanligast förekommande formerna av KAM inklusive naturläkemedel, växtbaserade läkemedel och kosttillskott samt dessas användningsområden, regulatoriska förutsättningar och bakomliggande teorier (S2).
- Kritiskt granska vetenskaplig evidens rörande effektivitet, säkerhet (inkl. kvalitetsproblem och interaktioner) och verkningsmekanismer för de vanligast förekommande växtbaserade läkemedlen och övriga former av KAM (S3)
 
Färdigheter
Studenten ska kunna:
 - Jämföra betydelsen av olika typer av vetenskapliga studier inom området i relation till begreppet evidensbaserad medicin (M3) .
- Problematisera användning av KAM från ett nationellt och internationellt perspektiv samt i relation till kultur och genus (M3).
 
Förhållningssätt
Studenten ska kunna:
- Förhålla sig professionellt vid bemötandet av patienter som använder KAM, eller har frågor om KAM, med beaktande av såväl möjligheter och risker.
- Uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling .

Innehåll

Kursen fokuserar på de vanligast använda, evidensbaserade formerna av KAM såsom naturläkemedel, mindfulness, massage och akupunktur med betoning på användning inom primärvård och onkologi samt vid stressrelaterade besvär. Vikt läggs även vid placebobegreppet samt interaktioner mellan naturläkemedel och andra läkemedel.
 
Studenterna tränas i att söka och värdera vetenskapliga studier inom området, att förhålla sig till nationella och internationella direktiv samt, att utifrån detta bemöta patienters frågor. Studiebesök/auskultation är förlagd till kliniska vårdenheter inom landstingets verksamhet. 

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, grupparbete, studiebesök/auskultationer, färdighetsträning, laborationer, fältarbete samt självstudier, reflektion och inläsning.

Examination

Obligatorier:
Seminarier, laborationer, studiebesök/auskultationer och färdighetsträning då dessa bidrar till lärandet på sätt som är svårt att uppnå på annat vis.
 
Examination:
Skriftlig examination i form av inlämningsuppgift. 

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges
 
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.

Avbrytande av VFU
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt
moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. 
 

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde. 

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
 
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
 
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Aktuell vetenskaplig litteratur

Bohlin, Lars; Bruhn, Jan G.; Burman, Robert Läkemedel från naturen : en integrerad del av medicinen