Fördjupningskurs i multidisciplinär cancerbehandling, 7,5 hp
Advanced Course in Multidisciplinary Cancer Management, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK152
- Kursens benämning
- Fördjupningskurs i multidisciplinär cancerbehandling
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för onkologi-patologi
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2018-04-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1–9, kursen Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling", samt att studenten är registrerad på kursen Hälsa i samhälle och miljö.
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna fördjupad kunskap inom modern multidisciplinär och interdisciplinär cancerbehandling. I kursen ingår en rad olika ämnen såsom utredning, diagnostik samt olika former av cancerbehanling inkl tumörkirurgi och onkologisk medicinsk behandling.
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
- redogöra för den grundläggande tumörbiologin för olika cancerformer och dess betydelse för prognos och behandlingsval (S3)
- redogöra för principer för individualiserad cancerbehandling (S2) och förklara olika behandlingsmodaliteter samt resonera kring behandlingsval (S3)
- förklara och analysera olika aspekter av medicinskt beslutsfattande i samverkan mellan de olika yrkeskategorierna i cancerpatientvård och omvårdnad (S3)
Färdigheter
Studenten ska kunna:
- bidra med underbyggda argument vid en multidisciplinär konferens (M3)
- bedöma och handlägga akuta onkologiska tillstånd samt akuta biverkningar av cancerbehandling (M2)
- hålla i svåra samtal med cancerpatienter (M3)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna:
- Uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling.
Innehåll
Kursen ger klinisk erfarenhet av att vårda cancerpatienter samt fördjupad kunskap inom multidisciplinär onkologisk behandling. Samtidigt presenteras modern cancerforskning och dess betydelse för cancerpatienter
Fokus ligger på behandlingsmöjligheter inom tumörkirurgi, medicinsk onkologi, radioterapi samt immunoonkologi. Kursen länkar basal, preklinisk forskning med dagens kliniska praxis via translationell cancerforskning. Studenterna introduceras till modern skräddarsydd behandling utifrån den enskilda patientens tumörtyp (Personalized Cancer Medicine – PCM)
Viktiga komponenter är förhållningssätt och samtalsfärdigheter samt interaktionen med andra yrkeskategorier (t.ex. fysioterapeut, arbetsterapeut, dietist, kurator) för att få en ökad förståelse för betydelsen av interprofessionellt samarbete i cancervården.
Arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, i både öppenvård och slutenvård, utgör en betydande del av kursen. Föreläsningar, fall-baserat lärande i vården, seminarier, självstudier, reflektion och inläsning
Under kursens verksamhetsförlagda utbildning förekommer schemaläggning under kvällar och helger.
Examination
Obligatorier:
Seminarier
Examination:
Slutexaminationen sker i grupp och består av tre separata delar:
- Godkänd prestation i verksamhetsförlagd utbildning enligt fastställda bedömningskriterier[MS1] . Varje students prestation i relation till lärandemålen ska diskuteras individuellt vid halvtid (formativ bedömning) och vid kursens slut (summativ bedömning)
- Skriftlig examination
- Fallbaserad muntlig examination
Kursansvarig bedömer om, och i så fall hur, frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. vad gäller verksamhetsförlagda moment har studenten rätt att genomgå dessa två (2) gånger.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
*Målen är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin och Millers pyramid
SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera)
Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur:
Aktuell vetenskaplig litteratur.