Hjärt- och kärlkirurgi, 3 hp
Cardiovascular Surgery and Intervention, 3 credits- Kurskod
- 2LK156
- Kursens benämning
- Hjärt- och kärlkirurgi
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
- Medverkande institutioner
- Institutionen för medicin, Solna
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2018-04-05
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-4 samt kursen Medicinsk vetenskaplig mtedologi och minst 40 hp från kursen Klinisk medicin.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kompetenser inom klinisk medicin och tillägna sig en fördjupad kunskap om kardiovaskulära sjukdomars förekomst i befolkningen och de ytterst viktiga primär och sekundärpreventiva insatser som måste göras för att förbättra folkhälsan nu och i framtiden.
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskaper och förståelse
Studenten skall kunna
- förklara utvecklingen av ateroskleros, relatera sambanden mellan cirkulatorisk anatomi och kardiovaskulär sjukdom samt redogöra för förekomsten av de vanligaste kardiovaskulära aterosklerotiska folksjukdomarna i Sverige (S3)
- jämföra och reflektera över den moderna aktuella medicinska, radiologiska och kirurgiska behandlingen av dessa sjukdomar som erbjuds inom primärvård och specialistsjukvård samt förstå de vanligaste behandlingskomplikationerna (S3)
Färdigheter
Studenten ska kunna
- kunna primärt handlägga och diagnostisera patienter från de stora sjukdomsgrupper som ingår det kardiovaskulära sjukdomskomplexet på primärvårds nivå (M4)
- tillägnat sig en fördjupad kompetens i anamnesupptagning, genomförande av status samt förmåga i att bedöma patienters behov av utredning och behandling (M4)
Förhållningssätt
Studenten ska kunna
- analysera och föra ett resonemang kring utredning och behandlings val i kliniska situationer utifrån ett genusperspektiv
- reflektera över modern och framtida multidisciplinär behandling av kardiovaskulär sjukdom
Innehåll
Kursen utgör en fördjupning av de kunskaper om hjärtkärlsjukdomar som ingår i kurserna i klinisk medicin och kirurgi. Diagnostiska färdigheter tränas med speciellt fokus på denna idag hos allmänläkarna dominerande patientgrupp. Fokus ligger på att öka sin förmåga att bedöma patienters behov av utredning och behandling av kardiovaskulära sjukdomar.
Genusperspektiv och folkhälsoperspektiv kommer att betonas, exempelvis möjliga könsskillnader i diagnostik, val av primär och sekundär preventiv behandling och resultat av insatt terapi.
Våra specialiteter arbetar alltmer gränsöverskridande; de tidigare skarpa skiljelinjerna mellan kardiologi, kärlkirurgi, thoraxkirurgi och interventionell radiologi har suddats ut och samarbete mellan specialister förbättrar omhändertagandet. Detta förhållningssätt till patienten genomsyrar kursen. I kursen ingår att i små grupper få delta aktivt i patientnära verksamhet; mottagningar och undersökningar, samt att auskultera vid operation, ballongdilatation i koronarkärl eller perifert kärl (PCI/PTA). Studenterna kommer att få pröva att angiografera och behandla patienter i simulator.
Stor vikt läggs vid ett vetenskapligt förhållningssätt då epidemiologi, behandlingsalternativ och resultat presenteras.
Kursen kan ses som en integration av flera transdisciplinära områden, där den gemensamma basen utgör folksjukdomen ateroskleros – kardiologi, perifer kärlsjukdom, thoraxkirurgi samt interventionell radiologi.
Arbetsformer
Enstaka föreläsningar, men tyngdpunkt på lärarledda seminarier med användning av typiska patientfall där riskfaktorer, utredning inom primärvård, differentialdiagnostik, diagnostiska hjälpmedel och behandlingsalternativ diskuteras.
Grupparbeten kring olika diagnosgrupper avseende förekomst, diagnostik och behandling, med avslutande presentationer.
Verksamhetsförlagd utbildning och färdighetsträning.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Obligatorier:
Verksamhetsförlagd utbildning då fortlöpande formativ bedömning sker. Seminarierna är obligatoriska då formativ bedömning sker och motsvarande kompetenser är svåra att träna på alternativt sätt. Diskussion vid medstudenters presentation av projekt- och gruppuppgifter då detta bidrar till alla deltagares lärande samt då motsvarande är svårt att uppnå på alternativt sätt
Examination:
Skriftlig inlämningsuppgift redovisande handläggning av typiska patientfall. Muntlig presentation och diskussion av grupparbeten.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång.
Avbrytande av VFU Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av Styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin :
S1) enkel (t.ex. känna till, identifiera)
S2) sammansatt (t.ex. redogöra för, beskriva)
S3) relaterad (t.ex. analysera, relatera)
S4) utvidgad (t.ex. teoretisera, analysera)
Färdighetsmålen är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta
M2) veta hur man utför
M3) kunna visa
M4) kunna utföra yrkesmässigt
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur
Speciella översiktsartiklar som anges vid kursstart.
Rekommenderad litteratur:
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 330 s. ISBN:9789144060354 LIBRIS-ID:14755820 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 278 s. ISBN:978-91-44-08657-6 LIBRIS-ID:14638387 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 384 s. ISBN:978-91-44-06755-1 LIBRIS-ID:11956010 Sök i biblioteket
7., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s. ISBN:9789144086798 LIBRIS-ID:15084657 Sök i biblioteket