Fördjupningskurs i obstetrik och neonatalogi, 7,5 hp
Obstetrics and Neonatalogy Revisited, 7,5 credits- Kurskod
- 2LK162
- Kursens benämning
- Fördjupningskurs i obstetrik och neonatalogi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Datum för fastställande
- 2019-04-02
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2019
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-9, kursen Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling", samt att studenten är registrerad på kursen Hälsa i samhälle och miljö.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig fördjupad kunskap i sjukdomar och behandlingsalternativ hos gravida och födande kvinnor, hos foster under graviditet och förlossning samt hos barn i neonatalperioden. Kursen är en fördjupning till kursen Klinisk medicin - inriktning Reproduktion och Utveckling (Tema 6) på läkarprogrammet.
Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4)*.
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
- analysera relevanta sjukdomstillstånd hos gravida kvinnor, fostret i magen, det nyfödda barnet och barn som fötts prematurt eller drabbats av komplikationer under fosterstadiet, förlossningen eller nyföddhetsperioden (S4)
Färdigheter
Studenten ska
- självständigt kunna genomföra en adekvat litteratursökning utifrån en kliniskt orienterad frågeställning inom obstetrik eller neonatologi, bedöma evidensgrad av sammantagna studieresultat och på ett insiktsfullt sätt diskutera och motivera evidensgraderingen (M3).
Förhållningssätt
Studenten ska kunna;
- resonera nyanserat om sin egen roll och sina begränsningar inom de aktuella medicinska
områdena, etiska aspekter på verksamheten samt tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt
- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling
Innehåll
Kursen är ämnesintegrerad och sträcker sig över de kliniska specialiteterna obstetrik och neonatologi. Ett övergripande tema är hur perinatala omständigheter och tillstånd hos den gravida kvinnan och/eller fostret medverkar till och påverkar risk för sjuklighet senare i livet. Den teoretiska undervisningen inriktas på orsakssammanhang och principer snarare än på detaljerad behandling. Integrering med basvetenskap görs avseende fysiologiska principer. Betoning läggs vid ett vetenskapligt förhållningssätt.
Arbetsformer
Föreläsningar, workshops, fallbaserad undervisning i vården, projektarbete med självstudier (critically appraised topic, CAT) samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
Obligatorier:
Introduktionsdag.
Workshop-dagar delvis i simulator-miljö inom obstetrik och neonatologi.
Fall-baserad workshop-dag.
VFU
Examination:
Individuell skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete (CAT). Opposition och deltagande i diskussion vid redovisningsseminarium med individuell bedömning av studentens prestationer.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Begränsningar av antalet prov- eller VFU- tillfällen:
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar kunskaper, färdigheter och förhållningssätt inom läkarprogrammet och är definierad som temanära.
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen.
* Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur:
Aktuell vetenskaplig litteratur
5. ed. : New York : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 1999 - 1621 s. ISBN:0-7817-1210-6 LIBRIS-ID:8307437 Sök i biblioteket
Edinburgh : Churchill Livingstone, 1989 - 1200 s. ISBN:0-443-03539-3 LIBRIS-ID:4942449 Sök i biblioteket
Stockholm : SFOG, 2004 - 124 s. LIBRIS-ID:9855312
5th ed. : Philadelphia, PA : Churchill Livingstone/Elsevier, 2007. - xvii, 1391 p. ISBN:978-0-443-06930-7 LIBRIS-ID:10596335 Sök i biblioteket
2., [rev. och aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 384 s. ISBN:91-47-05220-1 (korr.) LIBRIS-ID:9717908 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 768 s. ISBN:978-91-44-00731-1 (inb.) LIBRIS-ID:10892478 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2008 ISBN:91-44-04643-X LIBRIS-ID:10674783 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 349 s. ISBN:91-44-04524-7 LIBRIS-ID:10045682 Sök i biblioteket
Stockholm : Svensk förening för obstetrik och gynekologi, 2007 - 119 s. LIBRIS-ID:10736534
Stockholm : SFOG, 2012 - 128 s. LIBRIS-ID:13456036
Stockholm : Svensk förening för obstetrik och gynekologi, 2014 - 104 s. LIBRIS-ID:15222887