Kursplan för

Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 2, 7,5 hp

Operating Room Nursing - Perioperative Nursing 2, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT20 , VT21 , HT21 , HT23
Kurskod
2OT015
Kursens benämning
Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 2
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-10-02
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-03-29
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

Godkänt resultat i moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning 6,0 hp i kursen Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 1.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens mål är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp; människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö kunna bedriva en personcentrerad perioperativ omvårdnad. Utöver det är kursens mål att fördjupa kunskaper och färdigheter inom perioperativ omvårdnad och kirurgisk behandling för patienter som vårdas inom perioperativ vård samt möjliggöra ett evidensbaserat förhållningssätt som specialistsjuksköterska. I målet ingår dessutom vidareutvecklade färdigheter i kommunikation och samarbete med patient, närstående och vårdteam.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • redogöra för beredskap vid katastroflarm på operationsavdelningen avseende operationssjuksköterskans ansvar och funktion

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • tillämpa personcentrerad perioperativ omvårdnad för att kunna värna om patienters och närståendes autonomi, trygghet, integritet och välbefinnande utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv med fokus på bevarad hälsa
  • skapa och bevara en hälsofrämjande vårdmiljö samt tillämpa omvårdnadshandlingar för att främja sårläkning och återhämtning
  • tillämpa evidensbaserade aseptiska och hygieniska principer inom perioperativ omvårdnad för att förhindra smittspridning och postoperativa sårinfektioner
  • förklara och kritiskt värdera patientens omvårdnadsbehov beaktande topografisk anatomi, operationsmetoder och tekniker inom olika kirurgiska specialiteter
  • positionera patienten med hänsyn till komorbiditet och hälsostatus i relation till välbefinnande, anestesiologiska metoder och  kirurgiska ingrepp
  • instrumentera med tillhörande säkerhetskontroller beaktande val av medicintekniska produkter och läkemedel
  • tillämpa instrumentvårds- och steriliseringsprocesser med tillhörande säkerhetskontroller
  • tillämpa korrekt och säker hantering av vävnadsprover
  • utvärdera, dokumentera och rapportera perioperativ omvårdnad

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • kommunicera och samarbeta med medarbetarna i operationsteamet och övriga medarbetare i den perioperativa vårdkedjan med ett professionellt förhållningssätt

Innehåll

  • Etik
  • Evidensbaserad vård
  • Hygien och aseptik
  • Instrumentering
  • Instrumentvårds - och steriliseringsprocesser
  • Katastrofmedicin
  • Lagar och författningar
  • Medicinsk teknik
  • Operationsmetoder och tekniker
  • Pedagogik
  • Perioperativ omvårdnad
  • Personcentrerad omvårdnad
  • Positionering
  • Samverkan i team
  • Säker vård/säkerhetskontroller
  • Vårdmiljö

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, läraktiviteter individuellt och i grupp, litteraturstudier, färdighetsträning/simulering och verksamhetsförlagd utbildning.

Läraktiviteter individuellt och i grupp som seminarier, färdighetsträning/simulering och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriska. Då kursen är nätbaserad kan seminarier och läraktiviteter i grupp även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid).  

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Den verksamhetsförlagda utbildningen på 5 veckor är förlagd inom Region Stockholm. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. VFU kan ej förläggas på annan tid än den som är schemalagd.

Examination

Kursen examineras genom:

  • Individuell inlämningsuppgift
  • Individuell klinisk examination där teoretiska kunskaper och förmåga att tillämpa kunskaper är integrerade i examinationen
  • Slutbedömning under den verksamhetsförlagda utbildningen

Yrkeshandledare, adjungerad klinisk adjunkt och/eller universitetsadjunkt eller lektor ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för att studenten ej når kursens mål ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetsadjunkt eller lektor tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig åtgärdsplan för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Examination som har öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

För godkänd kurs krävs att samtliga lärandemål är uppfyllda, godkänt resultat på klinisk examination och verksamhetsförlagd utbildning samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Rothrock, Jane C.; McEwen, Donna R. Alexander's Care of the Patient in Surgery
Myklestul Dåvøy, Grethe; Hege Eide, Petrin; Hansen, Ingeborg Operationssjukvård

Rekommenderad litteratur

Artiklar och ytterligare litteratur kan tillkomma utifrån föreläsares anvisningar

Att förebygga vårdrelaterade infektioner : ett kunskapsunderlag
Hedin, Göran Vårdhygien : vårdrelaterade infektioner och antibiotikaresistens
Nilsson, Heléne; Kristiansson, Tomas Katastrofmedicinsk beredskap : att leda sjukvård på ett särskilt sätt
Sarvimäki, Annelid 1947-; Stenbock-Hult, Bettina Omvårdnadens etik : sjuksköterskan och det moraliska rummet
Moore, Keith L.; Agur, A. M. R.; Dalley, Arthur F. Essential clinical anatomy
Jacobson, Bertil Jacobsons teknik i praktisk sjukvård Lindén, Maria; Öberg, P. Åke
Willman, Ania Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet