Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 3, 7,5 hp
Operating Room Nursing - Perioperative Nursing 3, 7,5 credits- Kurskod
- 2OT016
- Kursens benämning
- Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 3
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2019-10-02
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2019-12-12
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Godkänt resultat i kursen Medicinsk vetenskap inom akutsjukvård 7.5 hp och godkänt resultat i moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning 6,0 hp i kursen Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 1 samt godkänt i kursen Operationssjukvård - perioperativ omvårdnad 2 omfattande 7,5 hp som utgörs av verksamhetsförlagd utbildning.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens mål är att utifrån omvårdnadens centrala begrepp; människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö kunna bedriva en personcentrerad perioperativ omvårdnad. Kursens mål är också att fördjupa kunskaper och färdigheter inom perioperativ omvårdnad och kirurgisk behandling för patienter som vårdas inom perioperativ vård samt möjliggöra ett evidensbaserat förhållningssätt som specialistsjuksköterska. I målet ingår dessutom vidareutvecklade färdigheter i kommunikation och samarbete med patient, närstående och vårdteam. Utöver det är kursens mål att vidareutveckla och fördjupa specialistsjuksköterskans professionella kompetens och förståelse för sitt och andra professioners ansvar och roller i teamarbetet i patientvården.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förklara samband mellan ledarskap och vårdkvalitet samt vårdproduktion i den perioperativa arbetsmiljön samt självständigt tillämpa ledarskap inom perioperativa omvårdnad.
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs självständigt kunna:
- tillämpa perioperativ omvårdnad för att värna patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv.
- bevara patientens hälsa genom att självständigt tillämpa evidensbaserade aseptiska och hygieniska principer inom perioperativ omvårdnad för att förhindra smittspridning och postoperativa sårinfektioner.
- skapa och bevara en hälsofrämjande vårdmiljö samt tillämpa omvårdnadshandlingar för att främja sårläkning och återhämtning.
- positionera patienten säkert med hänsyn till komorbiditet och hälsostatus i relation till välbefinnande, anestesiologiska metoder och kirurgiska ingrepp.
- förklara och kritiskt värdera patientens omvårdnadsbehov beaktande topografisk anatomi, operationsmetoder och tekniker inom olika kirurgiska specialiteter.
- instrumentera med tillhörande säkerhetskontroller beaktande val av medicintekniska produkter och läkemedel.
- tillämpa instrumentvårds- och steriliseringsprocesser med relaterade säkerhetskontroller.
- tillämpa säker hantering av vävnadsprover i samband med kirurgiska ingrepp generellt och för den enskilde patientens specifika vävnadsprover.
- utvärdera, dokumentera och rapportera perioperativ omvårdnad
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- kommunicera och samarbeta med medarbetarna i operationsteamet och/eller övriga medarbetare i den perioperativa vårdkedjan med ett professionellt förhållningssätt för att tillgodose kontinuitet i patientens vård och omvårdnad.
Innehåll
- Arbetsmiljö
- Etik
- Evidensbaserad vård
- Hygien och aseptik
- Instrumentering
- Instrumentvårds- och Steriliseringsprocesser
- Lagar och författningar
- Ledarskap
- Medicinsk teknik
- Operationsmetoder- och tekniker
- Perioperativ omvårdnad
- Personcentrerad omvårdnad
- Positionering
- Samverkan i team
- Specifik farmakologi
- Säker vård
- Vårdmiljö
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, individuella studieuppgifter, litteraturstudier, färdighetsträning/simulering och verksamhetsförlagd utbildning. Deltagande i läraktiviteter som individuella studieuppgifter, seminarier, grupparbeten, färdighetsträning/simulering och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Då kursen är nätbaserad kan seminarier och grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid). Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen på 5 veckor är förlagd inom Stockholms läns landsting. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls- och nattpass förekommer. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. VFU kan ej förläggas på annan tid än den som är schemalagd.
Examination
Kursen examineras genom:
- Examination i tre steg som innehåller två kliniska delar och en skriftlig del där teoretiska och tillämpade kunskaper integreras
- Slutbedömning genomförs.
Yrkeshandledare, adjungerad klinisk adjunkt och/eller universitetsadjunkt eller lektor ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för att studenten ej når kursens mål ska, senast vid halvtidsbedömningen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig åtgärdsplan för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i slutexamination av kursens mål som genomförs med integrering av teoretisk och tillämpad kunskap i tre steg och verksamhetsförlagd utbildning samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Artiklar och ytterligare litteratur kan tillkomma utifrån föreläsares anvisningar
Studentlitteratur AB, 2012 ISBN:978-91-44-06621-9 LIBRIS-ID:13461356 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN:9789144071459 LIBRIS-ID:14649029 URL: Webbdel (aktiveringskod krävs) Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 157 s. ISBN:978-91-44-05729-3 LIBRIS-ID:12050364 Sök i biblioteket
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 150 s. ISBN:978-91-44-05641-8 LIBRIS-ID:11568343 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 187 s. ISBN:978-91-47-08430-2 LIBRIS-ID:10619566 Sök i biblioteket
sixteenth edition. : 2018 - 1225 pages. :b illustrations ISBN:9780323479141 LIBRIS-ID:22523913 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 157 s. ISBN:978-91-44-04741-6 LIBRIS-ID:10956063 Sök i biblioteket