Vetenskaplig teori och metod inom omvårdnad, 7,5 hp
Scientific Theory and Research Methods in Nursing, 7,5 credits- Kurskod
- 2OT017
- Kursens benämning
- Vetenskaplig teori och metod inom omvårdnad
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2024-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav 15 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - operationssjukvårdAntagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - operationssjukvård
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod, evidensbaserad vård samt forskningsetik. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt, reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt rörande forskning inom omvårdnadsvetenskap med inriktning mot operationssjukvård.
Kursen är indelad i två moment:
Moment 1: Evidensbaserad vård 3.0hp
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- reflektera över innebörden i begreppet evidensbaserad vård i relation till operationssjukvård
- redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot operationssjukvård.
- kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning med relevans för perioperativ omvårdnad
- tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter inom specialistområdet
Moment 2: Forskningsdesign 4.5hp
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- utifrån ett eget formulerat syfte och frågeställningar välja studiedesign samt bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
- tillämpa forskningsprocessen samt god forskningssed, akademiskt skrivande och referenshantering.
Innehåll
Kursen består av två moment:
Evidensbaserad vård, 3.0 hp
Innehåll
- evidensbaserad vård som kärnkompetens
- användning av vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till perioperativ omvårdnad
- bedömning och värdering av kvalitativ och kvantitativ omvårdnadsforskning (induktion, deduktion, validitet, reliabilitet, tillförlitlighet, överförbarhet, pålitlighet)
- tillämpning av forskningsetiska principer
Forskningsdesign, 4.5 hp
Innehåll
- tillämpning av god forskningssed och referenshantering vid vetenskapligt skrivande
- fördjupning i forskningsdesigner inom kvantitativ (experimentell och icke experimentellforskningsdesign) och kvalitativ forskning samt systematisk litteraturstudie.
- val av designer samt metoder för urval (strategiskt, randomiserat) datainsamling (frågeformulär, intervjuer, observationer) och analys (deskriptiv och analytisk statistik; beskrivande och tolkande kvalitativ analys) relaterade till syfte och frågeställningar
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, grupparbete, gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar.
Utbildningen genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka.
Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform. Antalet fysiska träffar är begränsat till max 4 dagar. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform.
Examination
Moment 1: Evidensbaserad vård 3.0hp
Momentet examineras individuellt genom skriftlig individuell hemexamination samt genom examinerande seminarium.
Moment 2: Forskningsdesign 4.5hp
Momentet examineras genom att skriva en projektplan i par.
Deltagande vid seminarier är obligatoriskt.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar, avhandlingar och litteratur inom valt ämnesområde tillkommer.
Rekommenderad litteratur
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 564 sidor ISBN:9789144161389 LIBRIS-ID:p6schdfgm0lfm80n Sök i biblioteket
2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN:9780335263806 LIBRIS-ID:19466808 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 447 sidor ISBN:9789144139555 LIBRIS-ID:l1w0z437j5txh8tr Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 176 s. ISBN:9789144088495 LIBRIS-ID:18062643 Sök i biblioteket
Eleventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer Health, [2021] - 839 pages ISBN:9781975154141 LIBRIS-ID:4gf8d5hq2n5lwcff URL: Länk Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 327 s. ISBN:91-47-10343-4 (korr.) LIBRIS-ID:12055810 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur AB, [2022] - 118 sidor ISBN:9789144155203 LIBRIS-ID:gv7b6zsgd33kh3sc Sök i biblioteket