Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod inom omvårdnad, 7,5 hp

Scientific Theory and Research Methods in Nursing, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Kurskod
2OT017
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod inom omvårdnad
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2024-10-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp (varav 15 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - operationssjukvårdAntagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - operationssjukvård

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska ha fördjupat sina kunskaper och sin förståelse i vetenskaplig teori och metod, evidensbaserad vård samt forskningsetik. Dessutom skall studenten ha tillägnat sig ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt, reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt rörande forskning inom omvårdnadsvetenskap med inriktning mot operationssjukvård.

Kursen är indelad i två moment:

Moment 1: Evidensbaserad vård 3.0hp

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • reflektera över innebörden i begreppet evidensbaserad vård i relation till operationssjukvård
  • redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot operationssjukvård.
  • kritiskt granska och värdera vetenskapliga resultat från kvantitativ och kvalitativ forskning med relevans för perioperativ omvårdnad
  • tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter inom specialistområdet

Moment 2: Forskningsdesign 4.5hp

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • utifrån ett eget formulerat syfte och frågeställningar välja studiedesign samt bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
  • tillämpa forskningsprocessen samt god forskningssed, akademiskt skrivande och referenshantering.

Innehåll

Kursen består av två moment:

Evidensbaserad vård, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Innehåll

  • evidensbaserad vård som kärnkompetens
  • användning av vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till perioperativ omvårdnad
  • bedömning och värdering av kvalitativ och kvantitativ omvårdnadsforskning (induktion, deduktion, validitet, reliabilitet, tillförlitlighet, överförbarhet, pålitlighet)
  • tillämpning av forskningsetiska principer 

Forskningsdesign, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Innehåll

  • tillämpning av god forskningssed och referenshantering vid vetenskapligt skrivande
  • fördjupning i forskningsdesigner inom kvantitativ (experimentell och icke experimentellforskningsdesign) och kvalitativ forskning samt systematisk litteraturstudie.
  • val av designer samt metoder för urval (strategiskt, randomiserat) datainsamling (frågeformulär, intervjuer, observationer) och analys (deskriptiv och analytisk statistik; beskrivande och tolkande kvalitativ analys) relaterade till syfte och frågeställningar

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella uppgifter, grupparbete, gruppdiskussioner, seminarier och föreläsningar.

Utbildningen genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka.

Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform. Antalet fysiska träffar är begränsat till max 4 dagar. Övrig tid bedrivs studierna via nätbaserad lärplattform.

Examination

Moment 1: Evidensbaserad vård 3.0hp

Momentet examineras individuellt genom skriftlig individuell hemexamination samt genom examinerande seminarium.

Moment 2: Forskningsdesign 4.5hp

Momentet examineras genom att skriva en projektplan i par.

Deltagande vid seminarier är obligatoriskt.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar, avhandlingar och litteratur inom valt ämnesområde tillkommer.

Rekommenderad litteratur

Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap Henricson, Maria
Bettany-Saltikov, Josette; McSherry, Robert How to do a systematic literature review in nursing : a step-by-step guide
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik Wiklund Gustin, Lena; Asp, Margareta
Helgesson, Gert Forskningsetik
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing Research : generating and assessing evidence for nursing practice
Björk, Jonas Praktisk statistik för medicin och hälsa
Zelano, Johan Att skriva akademiskt : inom vård och medicin