Kursplan för

Introduktion till perioperativ omvårdnad, 7,5 hp

Introduction to perioperative nursing care, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Kurskod
2OT021
Kursens benämning
Introduktion till perioperativ omvårdnad
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2024-10-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - operationssjukvårdAntagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - operationssjukvård

Mål

Kursens övergripande mål att studenten ska erhålla en introduktion i perioperativ omvårdnad för att utveckla kunskaper som ligger till grund för fortsatt teoretisk och praktisk fördjupning inom specialistområdet operationssjukvård.

Kunskap och förståelse

  • redogöra för den perioperativa omvårdnadsprocessen utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
  • redogöra för och reflektera kring kärnkompetenser inom operationssjuksköterskans specialistområde
  • beskriva samband mellan mikrobiologi och evidensbaserade aseptiska och hygieniska principer för att förhindra smittspridning och
  • postoperativa infektioner
  • beskriva och redogöra för topografisk anatomi
  • redogöra för infektionspreventiva åtgärder i samband med kirurgi
  • redogöra för betydelsen av levnadsvanor inför kirurgi samt dess påverkan på kirurgiskt utfall och behov av omvårdnad

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över professionellt förhållningssätt utifrån värdegrund samt visa självkännedom och empatisk förmåga.
  • reflektera över sambandet mellan klimatförändringar kopplat till hälsa, smittspridning samt utfall vid kirurgi

Innehåll

  • Operationssjukvårdens historia
  • Specialistsjuksköterskans profession och roll inom operationssjukvård samt kärnkompetenser
  • Den perioperativa omvårdnadsprocessen
  • Anestesiologisk omvårdnad
  • Levnadsvanors betydelse inför kirurgi
  • Grundläggande aseptik och hygien samt smittskydd
  • Mikrobiologi och infektionsprevention samt antibiotika
  • Topografisk anatomi
  • Fältstudier

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, läraktiviteter individuellt och i grupp, litteraturstudier samt fältstudier.

Då kursen är nätbaserad kan seminarier och läraktiviteter i grupp även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid). Utbildningen genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka.

 

Examination

Kursen examineras genom skriftlig individuell tentamen, gruppuppgift samt obligatorisk närvaro på seminarium. Betyg sätts av examinator.

Deltagande vid seminarier och fältstudier är obligatoriskt. 

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar, avhandlingar och litteratur inom valt ämnesområde tillkommer.

Alexander's Care of the Patient in Surgery Rothrock, Jane C.; McEwen, Donna; Van Wicklin, Sharon Ann
Myklestul Dåvøy, Grethe; Hege Eide, Petrin; Hansen, Ingeborg Operationssjukvård

Rekommenderad litteratur

Att förebygga vårdrelaterade infektioner : ett kunskapsunderlag
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden Edberg, Anna-Karin; Ehrenberg, Anna; Wijk, Helle; Öhlén, Joakim
Brauner, Annelie Medicinsk mikrobiologi & immunologi Castor, Birgitta; Falk, Kerstin; Kärre, Klas; Sjöling, Åsa
Moore, Keith L.; Agur, A. M. R.; Dalley, Arthur F. Essential clinical anatomy