Kursplan för

Klinisk forensisk psykologi, 7,5 hp

Clinical forensic psychology, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2011.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT10 , VT11 , VT12 , VT14 , VT16 , VT18 , VT19 , VT22
Kurskod
2PS015
Kursens benämning
Klinisk forensisk psykologi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för Psykologprogrammet
Datum för fastställande
2009-05-13
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2010-11-03
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2011

Särskild behörighet

Som tillträdeskrav till högre termin gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående termin och inga poäng får restera från terminer som föregått denna.

Mål

Efter kursen förväntas studenten kunna a) översiktligt redogöra för juridiska och organisatoriska förutsättningar för klinisk forensisk psykologi i Sverige b) beskriva några huvuddrag inom allmän kriminologisk teori, ge exempel på riskfaktorer för brottslighet bland lagöverträdare med och utan psykisk störning samt redogöra för forskning om återfall i brott c) reflektera över etiska frågeställningar förknippade med tvångsvård d) definiera nyckelbegreppen psykopati, risk och allvarlig psykisk störning samt redogöra för kliniska tillämpningar av begreppen e) ge exempel på och beskriva psykologiska behandlingsformer för förövare samt redogöra för den evidens varpå behandlingen vilar f) redogöra för kliniska psykologers olika arbetsfält och -uppgifter inom området klinisk forensisk psykologi i Sverige och reflektera över integrationen mellan teori och klinisk tillämpning

Innehåll

Forensisk psykologi är den del av psykologin som integrerar psykologi och rättsväsende. Kursen i klinisk forensisk psykologi ger en introduktion till kliniskt verksamma psykologers arbete inom verksamhetsområdet. I Sverige utförs detta arbete främst inom utredande och vårdande rättspsykiatri, kriminalvård, sluten ungdomsvård samt polisväsende men också inom allmänpsykiatrisk verksamhet. Kursen innehåller en orientering om de lagar och organisatoriska förutsättningar som påverkar kliniskt verksamma psykologers arbete inom verksamhetsområdet. I kursen behandlas vidare teorier om brottslighet hos och behandling av olika grupper förövare (t.ex. psykiskt störda förövare, sexualbrottsförövare och unga förövare). Kursen ger också en förståelse för nyckelbegreppen psykopati, risk (bedömning, prediktion, hantering) och allvarlig psykisk störning, samt ger en orientering om hur dessa begrepp används i klinisk verksamhet. Genomgående avhandlas etiska frågeställningar förknippade med psykologiskt arbete med människor, vilka vårdas under tvång. Efter avslutad kurs ska studenten ha bekantat sig med några områden där forensiska psykologer i Sverige är kliniskt verksamma idag och vilka arbetsuppgifter de utför inom respektive område.

Arbetsformer

Undervisningen inleds med en lärarledd introduktion. Därefter inhämtar studenten på egen hand information genom inläsning av litteratur och sökningar på internet enligt lärares anvisningar. Kursen geomförs i huvudsak via den webbaserade undervisningsmiljön "PINGPONG". I kursen ingår ett auskultationstillfälle omfattande en dag hos yrkesverksam psykolog inom verksamhetsområdet. Skriftliga reflektionsblad kan förekomma enligt studieanvisningar.

Examination

1. Studentens teoretiska kunskaper examineras genom en hemtentamen. 2. Efter genomförd auskultation inlämnas en skriftlig inlämningsuppgift enligt anvisningar. Hemtentamen och den skriftliga inlämningsuppgiften examineras med något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Den student som inte uppfyller kriterier för Godkänd (G) vid hemtentamen/skriftlig inlämningsuppgift ges tillfälle till omtentamen/ny inlämningsuppgift i enlighet med KIs lokala riktlinjer. Studenten har enligt KIs riktlinjer rätt till maximalt sex provtillfällen per kurs för att uppnå godkänt resultat vid skriftliga examinationer. (För praktik eller motsvarande gäller max två examinationstillfällen.) Information avseende omskrivningstillfällen meddelas vid kursens start. Obligatorisk närvaro gäller vid den lärarledda introduktionen och vid auskultationen. Student som missar den lärarledda introduktionen får kompensera denna med en särskild fördjupningsuppgift. Auskultationen genomförs vid särskilt tillfälle under kursens gång enligt lärarens anvisningar.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer. För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen ändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via PINGPONG. Skriftliga arbetsuppgifter kommer att inlämnas via datasystemet URKUND enligt beslut i programnämnden.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur

Andrews, D; Bonta, J; Wormith, J The recent past and near future of risk and/or need assessment (2006) s. 7-27

Behandlingsprogram inom Statens institutionsstyrelse : http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=221
Bonta, J; Law, M; Hanson, K The prediction of criminal and violent recidivism among mentally disordered offenders : A meta-analysis (1998) s. 123-142

Brunette, M; Mueser, K psychosocial interventions for the long-term management of patients with severel mental illness and co-occurring substance use disorder (2006) s. 10-17

Dernevik, Mats Mentally disordered offenders in Sweden
Douglas, K; Skeem, J Violent risk assessment : getting specific about being dynamic (2005) s. 347-383

Eriksson, Åsa; Sturidsson, Knut Klinisk forensisk psykologi i Sverige kompendium, 2009
Hare, J; Neumann, C Psychopathy as a clinical and empirical construct (2008) s. 217-246

Hollin, C.R Treatment programs for offenders : Meta-analysis, "what works" and beyond. (1999) s. 361-372

Howells, K; Day, A; Thomas-Peter, B Changing violent behaviour : Forensic mental health and criminological models compared (2004) s. 391-406

Howitt, Dennis Introduction to forensic and criminal psychology
Kriminalvårdens behandlingsprogram 32 sidor
Psychopathic personality or personalities? : Exploring potential variants of psychopathy and their implications for risk assessment Skeem, J; Poytress, N; Lilienfield, S; Cale, E (2003) s. 513-546

Riskbedömningar inom psykiatrin : Kan våld i samhället förutsägas? en systematisk litteraturöversikt SBU rapport, Stockholm:Author Ingår i:  Medicinsk vetenskap & praxis : information från SBU - Statens beredning för medicinsk utvärdering
Sturidsson, Knut; Turtell, I., Tengström, A., Lekander, M., & Levander, M. Time use in forensic psychiatry: An exploratory study of patients’ time use at a Swedish forensic psychiatric clinic. : International Journal of Forensic Mental Health, 6, 79-86.
Tännsjö, Torbjörn Tvångsvård : om det fria valets etik i hälso- och sjukvård Dalgren, Birgitta

Fördjupningslitteratur

Monahan, J (in press) Structure violence risk assessment. In R.Simon & K.Tardiff (Eds) American psychicatric publishing textbook on violence assessment and management. Wahsington , D C: American Psychiatric Publishing

Webster, C.D., douglas, K.S., Eaves, D., & Hart, S.D. (1997) HCR-20. Assessing risk for violence. Version 2. Vancouver: Simon Fraser University and Forensic psychiatric Services commission of British
Columbia.

Diagnostic and statistical manual of mental disorders : DSM-IV-TR
Violence, crime, and mentally disordered offenders : concepts and methods in effective treatment and prevention Hodgins, Sheilagh; Müller-Isberner, Rüdiger
Webster, C, & Hucker, S (2007). Violence risk assessment and management. Chichester, England: Wiley

Lag (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård
Lag (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård
Lag (1991:1137) om rättspsykiatrisk undersökning