Kursplan för

Fördjupning i psykologi, 7,5 hp

Reading Course in Psychology, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2012.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT15 , VT16 , VT18 , VT20 , VT22 , VT24
Kurskod
2PS024
Kursens benämning
Fördjupning i psykologi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2011-05-13
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-4 omfattande 120 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 5.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna - i en skriftlig rapport på strukturerat sätt demonstrera fördjupade kunskaper avseende en utvald frågeställning inom det psykologiska området - visa färdigheter i litteratursökning och systematisk analys och sammanställning av information i en rapport relevant för det aktuella temat - läsa och ge konstruktiv återkoppling på en annan students rapport

Innehåll

Kursen utgör en fördjupning inom det psykologiska området utifrån en frågeställning som formuleras på förhand i samråd med examinator. Områden kan vara t ex kognitiv psykologi, socialpsykologi, emotionspsykologi, differentiell psykologi, utvecklingspsykologi, hälsopsykologi, klinisk psykologi, organisationspsykologi, psykologins idéhistoria mm. Kursen bygger till övervägande delen på egen inläsning, självständigt skrivande och reflektion samt skriftlig och muntlig presentation av en sammanfattande och reflekterande rapport. Litteratursökning, vetenskapligt skrivande, god forskningssed samt citat- och referatteknik ingår i kursen.

Arbetsformer

Undervisningen inleds med en lärarledd introduktion. Därefter inhämtar studenten på egen hand information genom litteratursökningar i lämpliga databaser, och sökning av relevant litteratur samt egen inläsning och analys av materialet med utgångspunkt i en självvald frågeställning som identifierats i samråd med examinator. Kursens deltagare kommunicerar via en webbaserad undervisningsplattform. Former för handledning kan variera (handledning kan komma att ges via träffar, mejlkontakt eller webbaserad undervisningsplattform). Skriftliga reflektionsblad som stöd i arbetsprocessen kan förekomma enligt studieanvisningar. Rapporten kommer bedömas utifrån fastställda bedömningskriterier och analyseras av URKUND (KIs system för att motverka plagiat och fusk).

Examination

På kursen förekommer betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd. Kursen examineras genom framställning av skriftlig rapport och återkoppling av en annan students rapport. För betyget Godkänd krävs godkänd rapport och godkänd återkoppling på en annan rapport. För möjlighet till betyget Väl Godkänd krävs utöver detta att uppgiften genomförs inom en bestämd tidsram. Instruktioner och betygskriterier för rapporten erhålles senast vid kursstart. En student har rätt till sammanlagt sex provtillfällen per kurs.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer. För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen ändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Skriftliga arbetsuppgifter kommer att inlämnas via datasystemet URKUND enligt eslut i programnämnden.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar eller annan facklitteratur som studenten söker upp med relevans för examinationsuppgiften (rapporten).

Referenslitteratur

KiB ”Skrivhjälp”: http://kib.ki.se/faq/166
KiB ”Hur skriver jag vetenskapligt?” http://kib.ki.se/node/8678
KiB ”KIB-labb-en akademisk verkstad på Universitetsbiblioteket” http://kib.ki.se/node/7739
KiB ”Informationssökning och vetenskapligt skrivande” http://kib.ki.se/node/22130
KiB ”Vad ska jag tänka på när det gäller plagiat?” http://kib.ki.se/node/9186

”The literature review: a few tips on conducting it” http://www.writing.utoronto.ca/advice/specific-types-of-writing/literature-review
”What is a review article?” http://www.lib.utexas.edu/lsl/help/modules/review.html
”Peer reviewed journals” http://www.lib.utexas.edu/lsl/help/modules/peer.html