Fördjupning i psykologi, 7,5 hp
Reading Course in Psychology, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS024
- Kursens benämning
- Fördjupning i psykologi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2011-05-13
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-4 omfattande 120 högskolepoäng samt minst 15 högskolepoäng från termin 5.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna - i en skriftlig rapport på strukturerat sätt demonstrera fördjupade kunskaper avseende en utvald frågeställning inom det psykologiska området - visa färdigheter i litteratursökning och systematisk analys och sammanställning av information i en rapport relevant för det aktuella temat - läsa och ge konstruktiv återkoppling på en annan students rapport
Innehåll
Kursen utgör en fördjupning inom det psykologiska området utifrån en frågeställning som formuleras på förhand i samråd med examinator. Områden kan vara t ex kognitiv psykologi, socialpsykologi, emotionspsykologi, differentiell psykologi, utvecklingspsykologi, hälsopsykologi, klinisk psykologi, organisationspsykologi, psykologins idéhistoria mm. Kursen bygger till övervägande delen på egen inläsning, självständigt skrivande och reflektion samt skriftlig och muntlig presentation av en sammanfattande och reflekterande rapport. Litteratursökning, vetenskapligt skrivande, god forskningssed samt citat- och referatteknik ingår i kursen.
Arbetsformer
Undervisningen inleds med en lärarledd introduktion. Därefter inhämtar studenten på egen hand information genom litteratursökningar i lämpliga databaser, och sökning av relevant litteratur samt egen inläsning och analys av materialet med utgångspunkt i en självvald frågeställning som identifierats i samråd med examinator. Kursens deltagare kommunicerar via en webbaserad undervisningsplattform. Former för handledning kan variera (handledning kan komma att ges via träffar, mejlkontakt eller webbaserad undervisningsplattform). Skriftliga reflektionsblad som stöd i arbetsprocessen kan förekomma enligt studieanvisningar. Rapporten kommer bedömas utifrån fastställda bedömningskriterier och analyseras av URKUND (KIs system för att motverka plagiat och fusk).
Examination
På kursen förekommer betygsgraderna Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd. Kursen examineras genom framställning av skriftlig rapport och återkoppling av en annan students rapport. För betyget Godkänd krävs godkänd rapport och godkänd återkoppling på en annan rapport. För möjlighet till betyget Väl Godkänd krävs utöver detta att uppgiften genomförs inom en bestämd tidsram. Instruktioner och betygskriterier för rapporten erhålles senast vid kursstart. En student har rätt till sammanlagt sex provtillfällen per kurs.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer. För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen ändrats väsentligt skall det ges två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Skriftliga arbetsuppgifter kommer att inlämnas via datasystemet URKUND enligt eslut i programnämnden.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Vetenskapliga artiklar eller annan facklitteratur som studenten söker upp med relevans för examinationsuppgiften (rapporten).
Referenslitteratur
KiB Skrivhjälp: http://kib.ki.se/faq/166
KiB Hur skriver jag vetenskapligt? http://kib.ki.se/node/8678
KiB KIB-labb-en akademisk verkstad på Universitetsbiblioteket http://kib.ki.se/node/7739
KiB Informationssökning och vetenskapligt skrivande http://kib.ki.se/node/22130
KiB Vad ska jag tänka på när det gäller plagiat? http://kib.ki.se/node/9186
What is a review article? http://www.lib.utexas.edu/lsl/help/modules/review.html
Peer reviewed journals http://www.lib.utexas.edu/lsl/help/modules/peer.html