Funktionsnedsättningens psykologi, 7,5 hp
Disability and Psychology, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS045
- Kursens benämning
- Funktionsnedsättningens psykologi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2021-09-08
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2023-09-27
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2024
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 hp samt minst 15 hp från termin 4.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- Visa kunskap och förståelse för livsvillkoren hos patienter med ett antal vanliga funktionsnedsättningar.
- Visa kunskap om lämpliga psykologiska behandlingar/stöd samt ge exempel på olika anpassningar och åtgärder som kan behövas vid olika typer av funktionsnedsättningar.
- Definiera begreppet habilitering och beskriva syftet och målen för denna verksamhet.
- Visa fördjupad kunskap om konsultativa arbetssätt och hur man arbetar via nätverk kring patienten.
- Demonstrera interprofessionell kunskap inom funktionsnedsättningsområdet, dvs. beskriva vad andra behandlade professioner gör, samt psykologens roll.
Färdighet och förmåga
- Visa förmåga att resonera, tänka och kommunicera utifrån ett patientperspektiv gällande ett antal vanliga funktionsnedsättningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera/resonera kring etiska dilemman i rollen som psykolog i relationen till någon med funktionsnedsättning.
Innehåll
Definition av funktionsnedsättning
En funktionsnedsättning gör att en person inte har samma fysiska, psykiska eller intellektuella förmåga som de flesta. En funktionsnedsättning kan uppstå som en följd av en medfödd skada eller sjukdom. Den kan också uppstå på grund av en senare skada eller olycka. Det är skillnad på funktionsnedsättning och funktionshinder. Funktionshinder är de begränsningar som en funktionsnedsättning orsakar. Ofta beror dessa begränsningar på att omgivningen inte anpassas utifrån människors olika behov. Att diskutera olika terminologi och definitioner är en del av kursen.
Kursens innehåll
Kursen har som syfte att förbereda psykologer för att kunna arbeta med patienter som har långvariga funktionsnedsättningar. Kursen inleds med en genomgång av det biopsykosociala synsättet samt en introduktion till några vanliga fysiska och psykiska funktionsnedsättningar innehållande deras prevalens, samsjuklighet och livskvalitet.
Kursen fortsätter med att ge kunskap om vad det innebär att arbeta utifrån en stegvis vårdmodell (stepped-care) från psykoedukation till personcentrerade, specialiserade insatser. Här ges även exempel på olika typer av stöd och behandlingar och hur anpassningar för olika funktionsnedsättningar kan göras samt vilket vetenskapligt stöd dessa har.
Då habiliteringsverksamhet har en central roll i vården för personer med funktionsnedsättning i Sverige, tar kursen upp mål med habilitering, inklusive betoningen på att öka patientens delaktighet och självständighet i den egna vården samt samhället i stort. En modell för ett konsultativt arbetssätt via nätverk kring patienten beskrivs (exempelvis familj eller boendestöd) och olika professioners roller och ansvar i detta nätverk tas upp.
Arbetsformer
Kursen går på deltid. Lärarledda föreläsningar/ seminarier är den dominerande arbetsformen. Även intervjuer och studiebesök kan förekomma. Kursen förutsätter självständig inläsning av angiven kurslitteratur enligt läsanvisningar i schemat för att kunna delta aktivt med frågor under föreläsningarna.
Obligatorisk närvaro gäller för samtliga föreläsningar, liksom eventuella studiebesök, se rubriken "Examination".
Examination
Kursens mål examineras på följande sätt:
a) Skriftlig inlämningsuppgift efter varje föreläsning/seminarium (ca 1-2 st A4-sidor med teckenstorlek 12, enkelt radavstånd), varje uppgift inlämnad inom fem arbetsdagar efter respektive föreläsning (7 st). Varje uppgift ges betyget U eller G.
b) Obligatorisk närvaro vid samtliga föreläsningar/seminarier och ev. studiebesök.
På kursen ges något av betygen U eller G.
För betyget G krävs minst G på samtliga skriftliga inlämningsuppgifter, samt fullgjorda obligatorier.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Frånvaro från föreläsning eller studiebesök kan ersättas med förlängd skriftlig inlämningsuppgift (1 extra A4 per missad föreläsning).
Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment
m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering utifrån kursplanens förväntade inlärningsmål sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.
Kursen kan komma att ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
OBS! Ytterligare artiklar söks av studenterna själva för att kunna utföra respektive inlämningsuppgift.
Stockholms läns landsting, URL: Länk Webbutbildning från Region Stockholm (fd Stockholms läns landsting)
World Health Organization, 2011 URL: Länk Kapitel 1, Understanding Disability
World Health Organization, 2011 URL: Länk Sammanfattning av den fullständiga rapporten
Rekommenderad litteratur
Research in Autism Spectrum Disorders, 2018 URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S175094671730123X?via%3Dihub Om anpassning av psykologisk behandling
Sixth edition, International edition. : Belmont, Calif. : Brooks/Cole Cengage Learning, 2014. - xxix, 432 pages ISBN:9781285098784 LIBRIS-ID:19413897 Sök i biblioteket
2020 URL: Länk Ingår i: Journal of intellecutal disabilities.
Föreningen Habilitering i Sverige, URL: Länk Samlad information om forskning och evidens
American Psychological Association (APA), URL: Länk
2018 LIBRIS-ID:4dq4vwn324jxnkmp Kopior av särskilt relevanta sidor tillhandahålls på kursen.
Region Stockholm (fd Stockholms läns landsting), URL: Länk
2020 URL: Länk Ingår i: Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy
A review of the frequency and nature of adaptations to cognitive behavioural therapy for adults with Intellectual Disabilities, 2019 URL: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jar.12534 Om anpassning av psykologisk behandling
UX Copenhagen, 2018 URL: Länk 20 min video