Utagerande beteendeproblem hos barn och ungdomar, 7,5 hp
Disruptive Behavior Disorders in Children and Adolescents, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS047
- Kursens benämning
- Utagerande beteendeproblem hos barn och ungdomar
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2021-10-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-03-27
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2022
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 hp samt minst 15 hp från termin 4.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera aktuella frågeställningar vad gäller de mest vanligt förekommande utagerande beteendeproblemen hos barn och ungdomar
- redogöra för olika metoder som används för att studera utagerande problembeteenden hos barn och ungdomar
- läsa, förstå och kritiskt granska aktuella vetenskapliga artiklar
- identifiera metodologiska brister i vetenskapliga studier och diskutera förslag på hur dessa brister kan hanteras.
Innehåll
Kursen inleds med en övergripande introduktionsföreläsning. Därefter innehåller kursen ett antal seminarier (ca 4-5 st) som fokuserar på aktuella frågeställningar inom området utagerande problembeteenden hos barn och ungdomar (främst hyperaktivitet, impulsivitet, koncentrationsproblem, aggressivitet, trots och antisocialt beteende). Aktuella teman kan t.ex. vara utveckling, interventioner, könsskillnader, metodologiska problem, nya diagnosinstrument, biologi och genetik.
Observera att varje seminarium är ett examinationstillfälle och det krävs därför att man är närvarande och deltar aktivt vid samtliga seminarier (alternativt lämnar in en godkänd kompletteringsuppgift). Vid varje seminarium är det dessutom 1-2 studenter som gör en muntlig presentation och ytterligare några studenter som fördjupar sig inom det tema som tas upp genom att lämna in en kortare skriftlig uppgift. Totalt sett ska varje student som går kursen presentera muntligt vid ett seminarium och lämna in kortare skriftliga uppgifter vid två seminarier.
Arbetsformer
Kursen inkluderar en föreläsning och ett antal seminarier (ca 4-5 st). Den inledande föreläsningen är frivillig, men samtliga seminarier är examinationstillfällen, se rubrikerna "Innehåll" och "Examination".
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
a) aktivt deltagande på samtliga seminarier (inklusive inlämning av diskussionsfrågor innan seminariet) eller godkänd kompletteringsuppgift vid frånvaro från seminarium, ges betyget U eller G
b) två skriftliga inlämningsuppgifter, ges vardera betyget U eller G
c) en muntlig presentation (kan ej ersättas med skriftlig uppgift), ges betyget U eller G
På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G på hel kurs krävs G på samtliga examinationsuppgifter.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT23. Omexamination/ kompletteringar enligt denna kursplan är möjligt fram till 1 maj 2025 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebben.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar efter kursansvarigs anvisningar utifrån aktuell forskningslitteratur. Studenterna söker även egen litteratur från Psycinfo och Medline.