Påträngande tankar och repetitiva beteenden, 7,5 hp
Intrusive thoughts and repetitive behaviors, 7,5 credits- Kurskod
- 2PS051
- Kursens benämning
- Påträngande tankar och repetitiva beteenden
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2023-09-20
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2024
Särskild behörighet
Godkänt resultat från psykologprogrammets termin 1-3 omfattande 90 hp samt minst 15 hp från termin 4.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa kännedom om psykologiska, genetiska och neurovetenskapliga förklaringsmodeller för uppkomst och vidmakthållande av tvångssyndrom och relaterade problem
- visa förmåga att särskilja tvångstankar från andra typer av kognitioner
- visa förmåga att särskilja tvångshandlingar från andra typer av repetitiva beteenden
- kritiskt kunna granska hur olika typer av symptomkluster kan påverka den kliniska bedömningen av tvångssyndrom och relaterade problem.
Innehåll
Kursen ger studenten en fördjupad förståelse kring påträngande tankar och repetitiva beteenden med avstamp utifrån diagnosen tvångssyndrom. Kursen använder sig av ett biopsykosocialt perspektiv och lägger stor tonvikt på att studenten ska förstå hur olika biologiska, kognitiva, sociala och psykologiska faktorer kan påverka uppkomst och symptombild, samt vilka konsekvenser detta kan få i en klinisk kontext.
Kursen avhandlar olika orsaks- och vidmakthållandemodeller av tvångssyndrom och relaterade problem, vilker inbegriper inlärningspsykologiska modeller, informationsprocessteori, genetik samt neuroanatom. Hit hör även olika typer av symptomkluster till tvångssyndrom. Särskilt fokus läggs på hur dessa fenomen kan yttra sig i en klinisk kontext.
Kursen ger kunskaper om diagnostik och epidemiologi med särskild tonvikt på transdiagnostiska fenomen såsom hoarding, hypokondri, trichotillomani, psykos, parafilier samt tics. Syftet med detta är att studenten ska erhålla fördjupade kunskaper i att bedöma olika typer av tvångstankar och tvångshandlingar.
Arbetsformer
Föreläsningar, självständig inläsning av vetenskapliga artiklar och individuella studieuppgifter varvas med examinerande seminarier kring respektive ämne. Auskultation eller liknande lärandeaktiviteter kan förekomma.
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
- aktivt deltagande i 4 examinerande seminarier, ges vardera betyget U eller G
På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G krävs G på samtliga examinerande seminarier.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt KI:s lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna via kurswebb. Kursen kan komma att ges på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar enligt anvisning