Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi, 10,5 hp

Psychotherapeutic theories and methods 1 - cognitive behavioural therapy, 10,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT08 , VT09
Kurskod
2PT021
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - kognitiv beteendeterapi
Hp
10,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnden för psykoterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2008-05-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2008

Särskild behörighet

- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller - läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller - socionomexamen eller - annan motsvarande examen (kandidatexamen/yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapiutbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut som har den aktuella inriktningen. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Mål

Kunskap och förståelse - översiktligt redogöra och kritiskt värdera KBT-relaterade psykoterapiteorier - presentera en generell bild av farmakologiska behandlingar vid psykiatriska störningar och värdera dessa i relation till psykoterapi och dess kombination - översiktligt redogöra för aktuell empirisk forskning om psykoterapi, farmakologi och dess kombination, samt ta ställning till vad som bör anses vara behandling med empiriskt stöd - översiktligt redogöra för KBT-teori, analys och metod vid psykiatriska tillstånd - beskriva och förklara hur KBT kan tillämpas i andra format än individualterapi (t ex KBT i grupp och självhjälpsformat, KBT som par- och familjeterapi) - redogöra för lagstiftning, föreskrifter och bestämmelser i stora drag och veta vilka kanaler psykoterapeuter ska använda sig av för att få klarhet i frågor om lagstiftning och psykoterapi Färdigheter och förmågor - på konkret nivå kunna visa hur man tillämpar KBT-relaterade psykoterapiteori-er vid fallanalys - med stöd i empiri och kunskaper från fallanalys kunna konstruera KBT-behandlingar - redogöra för relevant forskning kring etik - beskriva och motivera psykoterapeutens skyldigheter vad gäller sekretess, in-formerat samtycke, tystnadsplikt Värderingar och förhållningssätt - orientera sig om andra psykoterapisystem, samt eklektiska och integrativa an-satser och kunna jämföra och värdera dessa - förklara, motivera och ta ställning till yrkesetiska frågor som berör psykotera-peuters verksamhet - uppmärksamma personliga värderingar som kan påverka psykoterapin

Innehåll

Moment 1 Psykoterapeutiska teorier och metoder samt föreskrifter och etik, 6 hp (Psychotherapeutic theories and methods and regulations and ethics) - psykoterapiteori, klinisk fallanalys/KBT-analys - psykoterapeutiska metoder och färdigheter - tillämpningar av KBT vid specifika psykiatriska syndrom hos vuxna - psykoterapisystem inom beteendeterapi och kognitiv beteendeterapi - orientering om andra psykoterapisystem och psykoterapiintegration - etiska riktlinjer, forskning om etik, professionell hållning och lagstiftning och föreskrifter som berör psykoterapeuters verksamhet Moment 2 Psykoterapeutiska teorier och metoder, 4,5 hp (Psychotherapeutic theories and methods) - psykoterapiteori, klinisk fallanalys/KBT-analys - psykoterapeutiska metoder och färdigheter - tillämpningar av KBT vid specifika psykiatriska syndrom hos vuxna - psykoterapisystem inom beteendeterapi och kognitiv beteendeterapi - orientering om KBT i andra format än individualterapi (t ex KBT i grupp och självhjälpsformat, KBT som par- och familjeterapi) - orientering om KBT-tillämpningar vid problematik hos barn och ungdomar samt äldre

Psykoterapeutiska teorier och metoder samt föreskrifter o..., 6.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet innehåller:

  • psykoterapiteori, klinisk fallanalys/KBT-analys
  • psykoterapeutiska metoder och färdigheter
  • tillämpningar av KBT vid specifika psykiatriska syndrom hos vuxna
  • olika former av beteendeterapier och kognitiva beteendeterapier
  • orientering om andra psykoterapiinriktningar och psykoterapiintegration samt psykiatrisk behandling
  • etiska riktlinjer, forskning om etik, professionell hållning och lagstiftning och föreskrifter som berör psykoterapeuters verksamhet

Psykoterapeutiska teorier och metoder, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet innehåller:

  • psykoterapiteori, klinisk fallanalys/KBT-analys
  • psykoterapeutiska metoder och färdigheter
  • tillämpningar av KBT vid specifika psykiatriska syndrom hos vuxna
  • olika former av beteendeterapier och kognitiva beteendeterapier

Arbetsformer

Undervisning ges i form av föreläsningar och kliniska demonstrationer av t ex olika psykoterapeutiska metoder, gruppövningar med inslag av praktisk färdighetsträning, samt litteraturseminarier. Därutöver ges föreläsningar och seminarier där etiska dilemman vid psykoterapi problematiseras, diskuteras och relateras till gällande regelverk.

Examination

Examination sker i form av muntliga och skriftliga kunskapsprov och praktiska färdighetsprov i anslutning till respektive moment. Videoinspelningar av olika psykoterapeutiska och alliansskapande metoder som bedöms och examineras av ansvarig lärare förekommer. En individuell skriftlig examination sker rörande yrkesetisk reflektion och en muntlig redovisning av den skriftliga rapporten. Vid underkänt ges ytterligare fem tentamenstillfällen. All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20% ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle som studenten varit frånvarande från. Vid mer än 20% frånvaro under momentet kan det inte godkännas. Student som inte erhållit betyget Godkänd på grund av för hög frånvaro ges tillfälle att ta igen detta moment vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som fastställts av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Barlow, David H. Anxiety and its disorders : the nature and treatment of anxiety and panic
Case formulation in cognitive behaviour therapy : The treatment of challenging and complex cases Tarrier, Nicholas
Eikeseth, Svein edt; Svartdal, Frode edt; Torhell, Sven-Erik Tillämpad beteendeanalys
Miller, W.R.; Arkowitz, H.; Westra, H.A. Motivational Interviewing in the Treatment of Psychological Problems
Ramnerö, Jonas; Törneke, Niklas Beteendets ABC : en introduktion till behavioristisk psykoterapi