Kursplan för

Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 3 - kognitiv beteendeterapi, 2,5 hp

Psychiatric diagnostics and theory specific assessment 3 - cognitive behavourial therapy, 2,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PT063
Kursens benämning
Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 3 - kognitiv beteendeterapi
Hp
2,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2010-05-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2018-02-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Godkänt på föregående termins kurs Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 2, är en förutsättning för att delta i denna kurs.

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten i samband med patienter som har diagnostiserats med missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom och personlighetssyndrom kunna:
- granska och utvärdera diagnostiska system och metoder som används vid mätning av symptom relaterade till missbruk, ätstörningar, tvång och personlighetsstörningar
- granska och utvärdera diagnostiska system och metoder som är tillämpliga vid eventuell samsjuklighet vid ovanstående tillstånd

Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs ska studenten i samband med patienter som har diagnostiserats med missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom och personlighetssyndrom kunna:
- föra journal i enlighet med lagstiftning och organisationens krav
- kunna reflektera över patientjournalens funktion och uppbyggnad
- genomföra olika typer av diagnostiska intervjuer så att adekvat information för psykiatrisk bedömning och symtombelastning inhämtas
- nyanserat kunna sammanfatta och återkoppla inhämtad information och kliniska slutsatser till patienten
- genomföra beteendeanalys/konceptualisering av missbruk, ätstörningar, tvång och/eller personlighetsstörningar
- under handledning rekommendera åtgärder baserade på behandlingsforskning och de vårdalternativ som organisationen kan erbjuda
- arbeta med symtomkontroll, struktureringsarbete och patientens motivation inför behandling
- förhålla sig professionellt gentemot klienter med komplexa vårdbehov och deras närstående
- beskriva egen kunskap och kunskapsbrister på det aktuella området för handledare och kollegor
- etablera en god handledarrelation, vilket inkluderar att ta till sig information och feedback från handledaren och omsätta denna i patientarbetet
- på ett strukturerat sätt presentera relevant kliniskt material och problemställningar för handledaren
- formulera relevanta frågor och konstruktiva synpunkter till medstudenternas kliniska material

Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten i samband med patienter som har diagnostiserats med missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom och personlighetssyndrom kunna:
- analysera konsekvenser av lagstiftning och de organisatoriska förutsättningarna för det kliniska arbetet
- förklara betydelsen av att vetenskapligt forska kring tillämpning av olika metoder och instrument
- iaktta och analysera mångfaldsaspekters betydelse vid bedömning
- redogöra för etiska problemställningar relaterade till vårdens genomförande

Innehåll

Studenterna ska genomföra psykiatrisk diagnostik och psykoterapibedömningar i samtalsserier med patienter där problem med missbruk, ätstörningar, tvång och/eller personlighetsstörningar har identifierats. Varje student ska genomföra som mest ett bedömningssamtal per vecka under schemalagda kursveckor. Handledning och undervisning fokuserar på psykiatrisk diagnostik utifrån psykometri och diagnostiska system, allmän psykoterapibedömning, beteende och fallkonceptualisering, samt kortare behandlingsinsatser omfattande t ex symptomkontroll, struktur- och motivationsarbete. Juridiska och institutionella förutsättningar för handledningen är fortsatt i fokus.

Arbetsformer

Undervisning sker dels i klinisk grupphandledning om max 4 studenter per grupp, dels i form av seminarier som omfattar praktiska övningar och rollspel.

Examination

Handledningen är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20 % frånvaro. Examination sker genom handledarens kontinuerliga bedömning av studentens kompetens, samt genom skriftliga rapporter i form av sessionssammanfattningar och bedömningssammanfattning efter samtalsseriens avslut. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att vara godkänd på momentet.

Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Clinical handbook of psychological disorders : a step-by-step treatment manual Barlow, David H.