Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 3 - kognitiv beteendeterapi, 2,5 hp
Psychiatric diagnostics and theory specific assessment 3 - cognitive behavourial therapy, 2,5 credits- Kurskod
- 2PT063
- Kursens benämning
- Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 3 - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 2,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2010-05-06
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2018-02-21
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Godkänt på föregående termins kurs Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 2, är en förutsättning för att delta i denna kurs.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten i samband med patienter som har diagnostiserats med missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom och personlighetssyndrom kunna:
- granska och utvärdera diagnostiska system och metoder som används vid mätning av symptom relaterade till missbruk, ätstörningar, tvång och personlighetsstörningar
- granska och utvärdera diagnostiska system och metoder som är tillämpliga vid eventuell samsjuklighet vid ovanstående tillstånd
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs ska studenten i samband med patienter som har diagnostiserats med missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom och personlighetssyndrom kunna:
- föra journal i enlighet med lagstiftning och organisationens krav
- kunna reflektera över patientjournalens funktion och uppbyggnad
- genomföra olika typer av diagnostiska intervjuer så att adekvat information för psykiatrisk bedömning och symtombelastning inhämtas
- nyanserat kunna sammanfatta och återkoppla inhämtad information och kliniska slutsatser till patienten
- genomföra beteendeanalys/konceptualisering av missbruk, ätstörningar, tvång och/eller personlighetsstörningar
- under handledning rekommendera åtgärder baserade på behandlingsforskning och de vårdalternativ som organisationen kan erbjuda
- arbeta med symtomkontroll, struktureringsarbete och patientens motivation inför behandling
- förhålla sig professionellt gentemot klienter med komplexa vårdbehov och deras närstående
- beskriva egen kunskap och kunskapsbrister på det aktuella området för handledare och kollegor
- etablera en god handledarrelation, vilket inkluderar att ta till sig information och feedback från handledaren och omsätta denna i patientarbetet
- på ett strukturerat sätt presentera relevant kliniskt material och problemställningar för handledaren
- formulera relevanta frågor och konstruktiva synpunkter till medstudenternas kliniska material
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten i samband med patienter som har diagnostiserats med missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom och personlighetssyndrom kunna:
- analysera konsekvenser av lagstiftning och de organisatoriska förutsättningarna för det kliniska arbetet
- förklara betydelsen av att vetenskapligt forska kring tillämpning av olika metoder och instrument
- iaktta och analysera mångfaldsaspekters betydelse vid bedömning
- redogöra för etiska problemställningar relaterade till vårdens genomförande
Innehåll
Studenterna ska genomföra psykiatrisk diagnostik och psykoterapibedömningar i samtalsserier med patienter där problem med missbruk, ätstörningar, tvång och/eller personlighetsstörningar har identifierats. Varje student ska genomföra som mest ett bedömningssamtal per vecka under schemalagda kursveckor. Handledning och undervisning fokuserar på psykiatrisk diagnostik utifrån psykometri och diagnostiska system, allmän psykoterapibedömning, beteende och fallkonceptualisering, samt kortare behandlingsinsatser omfattande t ex symptomkontroll, struktur- och motivationsarbete. Juridiska och institutionella förutsättningar för handledningen är fortsatt i fokus.
Arbetsformer
Undervisning sker dels i klinisk grupphandledning om max 4 studenter per grupp, dels i form av seminarier som omfattar praktiska övningar och rollspel.
Examination
Handledningen är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20 % frånvaro. Examination sker genom handledarens kontinuerliga bedömning av studentens kompetens, samt genom skriftliga rapporter i form av sessionssammanfattningar och bedömningssammanfattning efter samtalsseriens avslut. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att vara godkänd på momentet.
Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4. ed. : New York : Guilford Press, cop. 2008 - 722 s. ISBN:978-1-59385-572-7 LIBRIS-ID:10654616 Sök i biblioteket