Kursplan för

Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2, 5 hp

Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 2, 5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , HT15
Kurskod
2PT082
Kursens benämning
Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2
Hp
5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2011-12-08
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2021-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Godkänt på föregående termins kurs Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1, är en förutsättning för att delta i denna kurs.

Mål

Syftet med kursen är att studenterna införskaffar kunskaper och verktyg som ger en grund för vetenskapligt skrivande.
 
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • beskriva kvantitativa och kvalitativa metoder för psykoterapiforskning
  • redogöra för olika vetenskapsteroretiska utgångspunkter i evidensdebatten rörande psykoterapiforskning
  • redogöra för begreppet scientist-practitioner
  • bedöma den vetenskapliga kvaliteten i en studie
  • beskriva forskningsprocessen från idé till rapport

Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:

  • resonera kring huruvida en frågeställning inom området är möjlig att undersöka vetenskapligt
  • utifrån vald problemställning söka relevant litteratur, redovisa korrekt källhänvisning och presentera litterturförteckning enligt APA
  • avgöra vilken vetenskaplig metod som är mest relevant, utifrån givet syfte/frågeställning

Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:

  • reflektera kring värdet av vetenskapliga metoder och vetenskaplig kunskapsinhämtning
  • redovisa etiska riktlinjer för forskning inom det psykoterapeutiska området
  • reflektera kring konsekvenser av begreppet scientist-practioner för den egna yrkesutövningen
  • reflektera kring konsekvenser av fusk och plagiat i vetenskapligt skrivande

Innehåll

Kursen består av ett moment och behandlar olika metoder inom psykoterapiforskningen.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Examination sker i form av obligatoriska seminarier som bygger på studenternas aktiva medverkan.
 
Vid frånvaro från obligatoriskt examinerande seminarium bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången vårterminen 2016.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Research methods in clinical psychology : an introduction for students and practitioners Barker, Chris; Pistrang, Nancy; Elliott, Robert; Barker, Chris
Holme, Idar Magne; Solvang, Bernt Krohn; Nilsson, Björn Forskningsmetodik : om kvalitativa och kvantitativa metoder
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården : en handbok

Referenslitteratur

Evidence-based practices in mental health : debate and dialogue on the fundamental questions Norcross, John C.; Beutler, Larry E.; Levant, Ronald F.
Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research