Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2, 5 hp
Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 2, 5 credits- Kurskod
- 2PT082
- Kursens benämning
- Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2011-12-08
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2021-05-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Godkänt på föregående termins kurs Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 1, är en förutsättning för att delta i denna kurs.
Mål
Syftet med kursen är att studenterna införskaffar kunskaper och verktyg som ger en grund för vetenskapligt skrivande.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- beskriva kvantitativa och kvalitativa metoder för psykoterapiforskning
- redogöra för olika vetenskapsteroretiska utgångspunkter i evidensdebatten rörande psykoterapiforskning
- redogöra för begreppet scientist-practitioner
- bedöma den vetenskapliga kvaliteten i en studie
- beskriva forskningsprocessen från idé till rapport
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:
- resonera kring huruvida en frågeställning inom området är möjlig att undersöka vetenskapligt
- utifrån vald problemställning söka relevant litteratur, redovisa korrekt källhänvisning och presentera litterturförteckning enligt APA
- avgöra vilken vetenskaplig metod som är mest relevant, utifrån givet syfte/frågeställning
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmåga att:
- reflektera kring värdet av vetenskapliga metoder och vetenskaplig kunskapsinhämtning
- redovisa etiska riktlinjer för forskning inom det psykoterapeutiska området
- reflektera kring konsekvenser av begreppet scientist-practioner för den egna yrkesutövningen
- reflektera kring konsekvenser av fusk och plagiat i vetenskapligt skrivande
Innehåll
Kursen består av ett moment och behandlar olika metoder inom psykoterapiforskningen.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examination sker i form av obligatoriska seminarier som bygger på studenternas aktiva medverkan.
Vid frånvaro från obligatoriskt examinerande seminarium bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången vårterminen 2016.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2nd ed. : New York : J. Wiley, 2002 - 284 s. ISBN:0-471-49087-3 (hbk) LIBRIS-ID:8648141 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1997 - 360 s. ISBN:978-91-44-00211-8 LIBRIS-ID:8352553 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2013 - 164 s. ISBN:9789185413553 (tryck) LIBRIS-ID:14171787 URL: Länk Sök i biblioteket
Referenslitteratur
Washington, D.C. : American Psychological Association, 2006 - 435 s. ISBN:1-59147-310-1 LIBRIS-ID:10196823 Sök i biblioteket
3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN:1-55798-958-3 LIBRIS-ID:9326851 Sök i biblioteket