Kursplan för

Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 4 - kognitiv beteendeterapi, 1,5 hp

Psychiatric Diagnostics and Theory Specific Assessment 4 - Cognitive Behavioural Therapy, 1,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT14 , VT15 , HT15 , HT16
Kurskod
2PT088
Kursens benämning
Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 4 - kognitiv beteendeterapi
Hp
1,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2012-11-06
Reviderad av
Programnämnd 8
Senast reviderad
2015-05-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Godkänt på föregående termins kurs Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning 3, är en förutsättning för att delta i denna kurs.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin förmåga att bedöma patienters behov av psykoterapeutisk behandling. Dessutom ska studenten öka sin skicklighet i att avgöra om patienten är redo att tillgodogöra sig eventuell behandling. Under denna kurs träffar studenterna patienter diagnosticerade med missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom eller personlighetssyndrom.

Kunskap och förståelse
När det gäller aktuella diagnoser förväntas studenten efter avslutad kurs kunna:

  • analysera och reflektera kring diagnostiska system och metoder som används vid bedömning av symptom relaterade till ovanstående diagnoser
  • analysera och reflektera kring diagnostiska system och metoder som är tillämpliga vid eventuell samsjuklighet vid ovanstående tillstånd

Färdigheter och förmågor
När det gäller aktuella diagnoser förväntas studenten efter avslutad kurs visa förmåga att:

  • självständigt föra journal med hänsyn till lagstiftning och organisationens krav
  • genomföra olika typer av diagnostiska intervjuer så att adekvat information inhämtas, samt  att nyanserat kunna sammanfatta och återkoppla inhämtad information och kliniska slutsatser till patienter
  • genomföra tentativ beteendeanalys/fallkonceptualisering av missbruk, ätstörningar, tvång och/eller personlighetssyndrom
  • rekommendera åtgärder baserade på behandlingsforskning och de vårdalternativ som organisationen kan erbjuda,
  • arbeta med symtomkontroll och patientens motivation inför behandling
  • samarbeta och föra dialog med teamhandledare, kollegor och medstudenter, liksom att på ett strukturerat sätt presentera relevant kliniskt material och problemställningar
  • reflektera över egen kunskap och utvecklingsområden inför teamhandledaren

Värderingar och förhållningssätt
När det gäller aktuella diagnoser förväntas studenten efter avslutad kurs visa förmåga att:

  • förhålla sig professionellt gentemot patienter med komplexa vårdbehov och patienternas närstående
  • analysera lagstiftningens konsekvenser för det kliniska arbetet, samt att reflektera över hur behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar
  • analysera och reflektera kring mångfaldsaspekters betydelse vid bedömninganalysera etiska problemställningar relaterade till vårdens genomförande

Innehåll

Studenterna ska genomföra psykiatrisk diagnostik och psykoterapibedömningar med patienter där problem med missbruk, ätstörningar, tvång och/eller personlighetssyndrom har identifierats. Teamhandledning och undervisning fokuserar på psykiatrisk diagnostik utifrån psykometri och diagnostiska system, allmän psykoterapibedömning, beteendeanalys och fallkonceptualisering, samt kortare behandlingsinsatser omfattande t ex symptomkontroll och motivationsarbete. Juridiska och institutionella förutsättningar för handledningen är fortsatt i fokus.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och verkstäder, samt teamhandledning om ca fyra studenter per grupp. Teamhandledning och verkstäder kräver ett aktivt deltagande och ansvarstagande från studenterna och är obligatoriskt.
 
Termen teamhandledare avser i denna kurs den kliniska läraren, d.v.s. handledaren på studentens VFU-placering. Termen används för att skilja rollen från funktionen som psykoterapihandledare på kurserna Psykoterapi under handledning 1-6.
 
Undervisningen förutsätter att studenten aktivt bidrar med reflektioner kring eget och andra gruppmedlemmars patientmaterial.

Examination

Teamhandledningen på kliniken är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20 % frånvaro. Examination sker i teamhandledningen genom kontinuerlig bedömning av: 

  • Studentens inspelade bedömningssamtal
  • Studentens kompetens i teamhandledningen
  • Skriftliga rapporter i form av sessionsrapporter och bedömningssammanfattning
  • Studentens journalföring under terminen 

 Detta är ett kliniskt tillämpat moment och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Psykiatri Herlofson, Jörgen; Ekselius, Lisa
Bäärnhielm, Sofie Transkulturell psykiatri : - en grundbok
Sheenan, D.V. Reliability and validity of the MINI international neuropsychiatric interview for children and adolescents
Sheenan, D.V. The Mini-International Neuropsychiatric Interview (M.I.N.I): The Development and Validation of a Structured Diagnostic Psychiatric Interview for DSM-IV and ICD-10

Fördjupningslitteratur

Mental measurements yearbook. The eighteenth mental measurements yearbook Spies, Robert A.