Egen psykoterapi/utbildningsterapi 1-kognitiv beteendeterapi, 1 hp
Self directed Experience/Therapeutic Skills 1- Cognitive Behavioural Therapy, 1 credits- Kurskod
- 2PT096
- Kursens benämning
- Egen psykoterapi/utbildningsterapi 1-kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 1 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2012-05-08
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2021-05-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
- socionomexamen, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng.
För de två sistnämnda grupperna krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande. Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapeututbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri. Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapeututbildningen, eller på annat sätt, ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut. Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Syftet med kursen är att integrera kunskaper från andra kurser på programmet beträffande terapeutvariabler, och lära sig tillämpa och träna färdigheter i utvecklingen som terapeut.
Kunskaper och förståelse
Efter genomgången kurs förväntas studenten:
- kontinuerligt kunna uppmärksamma och beskriva kvaliteten i det egna terapeutiska beteendet och sin professionella roll i relation till patienten i terapisituationen
Färdigheter och förmågor
Efter genomgången kurs förväntas studenten visa förmåga att:
- utifrån kunskap om terapeutvariabler i terapisituationen visa en grundläggande förmåga att granska eget terapeutbeteende
Värderingar och förhållningssätt
Efter genomgången kurs förväntas studenten:
- visa en grundläggande förmåga att granska egna värderingar som kan påverka eget yrkesutövande. I detta ingår även att inte diskriminera någon pga av dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder
Innehåll
Kursen är indelad i följande två moment:
Egenterapi 1, 0.5 hp
Moment 1 består av föreläsningar, ett första mentorsamtal och en introducerande reflektionsgrupp.
Egenterapi 2, 0.5 hp
Moment 2 består av mentorsamtal och reflektionsgrupper.
Arbetsformer
Kursen har olika pedagogiska metoder för att beröra de aspekter som i forskning benämns för terapeutvariabler respektive terapeutrollen, för att ge studenten egen erfarenhet av terapeutiska tekniker samt få metoder för utveckling av egen terapeutroll. Kursens metoder är:
Teorier och forskning om egen terapi, terapeutrollen, terapeutvariabler, evidensläget angående terapeutbeteenden och terapeututveckling.
Individuella mentorsamtal. Samtalen syftar till att formulera, klargöra och följa upp individuella utvecklingsmål, egen prioritering och tidsplan. Detta ska leda till en skriftlig utvecklingsplan för studenten som inkluderar procedur för att självregistrera och förbättra variabler i den professionella rollen.
Reflektionsgrupp. I reflektionsgrupperna tillämpar studenterna KBT-metoder på sig själva, man observerar och reflekterar över effekterna i patientarbetet. Genom att kontinuerligt arbeta med hemuppgifter sker träningen också mellan undervisningstillfällena. Syftet är att utveckla och öka fömågan avseende terapeutvariabler.
Examination
All närvaro är obligatorisk. Studenten godkänns ej vid mer än 20% frånvaro. Vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång.
Moment 1 examineras genom att studenten lämnar in en första utvecklingsplan.
Moment 2 examineras genom att studenten utarbetat en reviderad utvecklingsplan.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången höstterminen 2015.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 19-30, 2003
New York : Guilford, 2015. - xvi, 278 pages ISBN:1462518893 LIBRIS-ID:17851919 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
York: Oxford Univ. Press, Inc, 2005
Matrix, 23, 4-30., 2006
Institutionen för klinisk neurovetenskap, 2007
Journal of Consulting and Clinical Psychology, 73, 590-598, 2005
Oxford: Oxford University Press, 2002
Washington DC: American Psychological Association., 2005