Kursplan för

Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2 - inriktning kognitiv beteendeterapi, 1,5 hp

Scientific Theory, Research and Evaluation Methods in Psychotherapy 2 - Orientation Cognitive Behavioral Therapy, 1,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PT106
Kursens benämning
Vetenskapsteori, forsknings- och utvärderingsmetoder i psykoterapi 2 - inriktning kognitiv beteendeterapi
Hp
1,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2016-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2016

Särskild behörighet

  • Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
  • läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
  • socionomexamen, eller
  • annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 hp.

För sökande med socionomexamen eller med annan motsvarande examen om 180 hp krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande.

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri.

Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapiutbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.

Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. 

    Mål

    Syftet med kursen är att ge en orientering kring psykoterapiforskning och betydelsen av att ha ett vetenskapligt förhållningssätt i den kliniska vardagen i rollen som psykoterapeut.
     
    Kunskap och förståelse
    Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

    • övergripande redogöra för och värdera relevant psykoterapiforskningslitteratur inom KBT-fältet som underlag för den egna projektskissen

    Färdigheter och förmågor
    Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

    • redogöra för och reflektera över resultat från nationell och internationell psykoterapiforskning
    • tillämpa sina kunskaper genom att producera ett utkast - en projektskiss - till ett eget tänkt forskningsarbete

    Värderingar och förhållningssätt
    Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

    • identifiera och problematisera etiska aspekter av att bedriva forsknings- och utvecklingsarbete
    • reflektera över egna metodval vad gäller den egna planerade forskningen
    • reflektera över psykoterapiforskningens betydelse i förhållande till klinisk verksamhet

    Innehåll

    Kursen består av ett moment och innehåller redogörelser för aktuell forskning och forskningsetik.

    Arbetsformer

    Undervisningen sker i form av seminarier.

    Examination

    Examination sker i form av ett obligatoriskt seminarium som bygger på studenternas aktiva medverkan.

    Vid frånvaro från obligatoriskt examinerande seminarium bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

    Övergångsbestämmelser

    Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

    Övriga föreskrifter

    Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

    Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning. 

    Litteratur och övriga läromedel

    Obligatorisk litteratur

    Creswell, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches

    Referenslitteratur

    Evidence-based practices in mental health : debate and dialogue on the fundamental questions Norcross, John C.; Beutler, Larry E.; Levant, Ronald F.
    Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research
    Publication manual of the American Psychological Association