Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - inriktning specialist i klinisk psykologi, 4 hp

Psychotherapeutic Theories and Methods 1 - Orientation Specialist in Clinical Psychology, 4 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PT107
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 1 - inriktning specialist i klinisk psykologi
Hp
4 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2016-05-04
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2016

Särskild behörighet

  • Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser).  

Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Den grundläggande psykoterapiutbildningen eller motsvarande ska ha varit inriktad mot kognitiv beteendeterapi.

Den sökande ska inom ramen för den grundläggande utbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.

Den sökande ska ha intyg från arbetsgivaren som visar att den sökande under studietiden kommer att ha deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.

Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. 

Mål

Kursen syftar till att ge en introduktion till specialistinriktningen inom programmet och ge ett metaperspektiv på arbetet som psykoterapeut och psykolog. Tidigare psykoterapeutisk kunskap och erfarenhet relateras till nya kunskapsområden och programmets övergripande innehåll. Dessutom syftar momentet till att ge fördjupade generiska kunskaper inom psykologens och psykoterapeutens yrkesområden ex. hälso- sjukvårdens lagstiftning och organisation samt vårdetik.

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • identifiera och beskriva den egna kunskapsnivåavseende psykoterapeutiska teorier och metoder med särskild tonvikt på kognitiv beteendeterapi
  • identifiera etiska problemställningar i psykologers och psykoterapeuters verksamhet samt redogöra för aktuell lagstiftning som är styrande för denna 

Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • upprätta en personlig studieplan för kontinuerlig professionell utveckling inom området kognitiv beteendeterapi
  • tillämpa organisations- och professionsteori i analys av specialistpsykologers och psykoterapeuters verksamheter, samt utifrån dessa perspektiv reflektera kring samverkan mellan olika professioner.  

Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:

  • uttrycka och tillämpa värderingar förenliga med eget ansvarstagande för kontinuerlig kunskapsinhämtning och professionell utveckling
  • uppmärksamma, uttrycka och tillämpa värderingar som kan påverka genomförandet av behandling så att en patient inte diskrimineras p.g.a. sin könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder

Innehåll

Kursen är indelad i följande två moment:

Teori och metod 1, specialist, moment 1, 3.5 hp Moment 1, 3,5 hp, på termin 1 ger en introduktion till inriktningens studieupplägg, samt en orientering i specialistpsykologens och psykoterapeutens arbetsfält utifrån metodologiska och organisatoriska perspektiv. I momentet ingår även aktuell lagstiftning som styr psykoterapeuters yrkesverksamhet samt etiska problemställningar av betydelse för psykoterapeutisk behandling. Teori och metod 1, specialist, moment 2, 0.5 hp Moment 2, 0,5 hp, på termin 2 utgår från juridiska och etiska aspekter av yrkesutövningen. 

Arbetsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier/verkstäder och övningar, delvis via webbaserad lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom webbaserade kunskapstest, självständiga skriftliga arbeten och examinationsseminarier.

Betyg på kursen ges i form av Godkänd eller Underkänd. Vid underkänt ges ytterligare max 5 examinationstillfällen. 

Som skriftliga examinationstillfällen räknas de tillfällen då studenten skickat in sin examination. Skriftliga arbetenkontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas. 

För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas studenten till omexaminationstillfället.

Undervisning i seminarier och verkstäder är obligatorisk . Vid mer än totalt 20% frånvaro från seminarier och verkstäder under en termin bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Brante, Thomas Den professionella logiken : hur vetenskap och praktik förenas i det moderna kunskapssamhället
Etik och juridik för psykologer och psykoterapeuter Sverne Arvill, Ebba; Hjelm, Åke; Johnsson, Lars-Åke; Sääf, Christina
Olofsson, Rolf; Nilsson, Kenneth OBM i praktiken : förändra beteenden och nå resultat i organisationer
Grey, Nick; Whittington, Adrian How to Become a More Effective CBT Therapist
Ytterligare litteratur i form av artiklar om organisationsteori och professionsteori, samt länkar till hemsidor med informations- och arbetsmaterial gällande etik, juridik samt kognitiv beteendeterapeutisk kompetens tillkommer under kursen.

Referenslitteratur

Newman, Cory Frank Core Competencies in Cognitive-Behavioral Therapy : Becoming a Highly Effective and Competent Cognitive-Behavioral Therapist
Abbott, Andrew Delano. The system of professions : an essay on the division of expert labor
Francis, Ronald D. Ethics for psychologists
Damell, Camilla.; Klefbom, Jenny. Journalföring för psykologer
Författningshandbok : för personal inom hälso- och sjukvården. Raadu, Gunnel