Inriktningsspecifik introduktionskurs 1 - kognitiv beteendeterapi, 4 hp
Introduction Course 1 - Orientation Cognitive Behavourial Therapy, 4 credits- Kurskod
- 2PT117
- Kursens benämning
- Inriktningsspecifik introduktionskurs 1 - kognitiv beteendeterapi
- Hp
- 4 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykoterapi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2017-05-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
- Avlagd psykologexamen (enligt 1982 års studieordning eller senare bestämmelser), eller
- läkarexamen med specialistkompetens i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri, eller
- socionomexamen, eller
- annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 hp.
För sökande med socionomexamen eller med annan motsvarande examen om 180 hp krävs dessutom grundläggande psykoterapeututbildning eller motsvarande.
Den sökande ska ha varit yrkesverksam under minst två år efter den grundläggande psykoterapiutbildningen och under dessa två år arbetat med psykoterapi under handledning av legitimerad psykoterapeut. Detta krav ska dock anses vara uppfyllt för den som genomgått specialistutbildning för läkare i psykiatri eller barn- och ungdomspsykiatri.
Den sökande ska inom ramen för den grundläggande psykoterapiutbildningen eller på annat sätt ha genomgått egenterapi eller motsvarande omfattande minst 20 timmar hos legitimerad psykoterapeut.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursen syftar till att ge en teoretisk grund för kognitiv beteendeterapeutisk tillämpning samt särskilt belysa kopplingen mellan uppkomst, vidmakthållande och behandlingsprinciper. Kursen syftar också till att ge grundläggande kunskaper om lagstiftning samt etiska frågeställningar av betydelse för psykoterapeutisk verksamhet inom psykiatrin.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för begrepp och teori vad gäller inlärningspsykologiska och kognitiva modeller av psykopatologi och behandling med särskilt fokus på uppkomst och vidmakthållande mekanismer
- redogöra för tillämpliga behandlingsprinciper
- redogöra för aktuell lagstiftning som styr psykoterapeuters yrkesverksamhet och skyldigheter vad gäller sekretess, informerat samtycke och tystnadsplikt
- redogöra för etiska problemställningar av betydelse för psykoterapeutisk behandling
Färdigheter och förmågor
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
- kunna utföra beteendeanalyser och fallkonceptualisering och i denna operationalisera psykiskt lidande och problem, samt formulera konkreta och mätbara behandlingsmål
- tillämpa metoder för aktivt kunskapssökande och kritisk kunskapsvärdering
- problematisera kring etiska problemställningar av betydelse för psykoterapeutisk behandling
Värderingar och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten visa förmåga att:
- uppmärksamma, uttrycka och tillämpa värderingar som kan påverka genomförandet av behandling så att en patient inte diskrimineras p.g.a. dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder
- uttrycka och tillämpa värderingar förenliga med eget ansvarstagande för kontinuerlig kunskapsinhämtning och professionell utveckling
Innehåll
Kursen är indelad i följande två moment:
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier/verkstäder och övningar, delvis via webbaserad läroplattform.
Examination
Examination sker genom webbaserade kunskapstest, självständiga skriftliga arbeten, samt genom tillämpningsseminarier.
På samtliga examinationer används betygsnivåerna Godkänt eller Underkänt. Vid underkänt betyg ges ytterligare max 5 examinationstillfällen.
Som skriftliga examinationstillfällen räknas de tillfällen då studenten skickat in sin examination. Skriftliga arbeten kontrolleras i antiplagiatsystemet Urkund innan rättning påbörjas.
För att ett examinerande skriftligt arbete ska vara aktuellt för bedömning måste det ha inkommit inom tidsgränsen, vilken anges i schema i samband med terminsstart. Om ett arbete inte inkommer i tid hänvisas studenten till omexaminationstillfället.
Undervisning i seminarier och verkstäder är obligatorisk. Vid mer än totalt 20% frånvaro från seminarier och verkstäder under en termin bedömer kursansvarig om möjlighet till ersättningsuppgift finns. Om så inte är fallet innebär det att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Inriktningsspecifika kurser ges under förutsättning att antalet antagna studenter på kursen är minst hälften av antalet tillgängliga studieplatser per inriktning.
För Psykoterapeutexamen ska studenten ha intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under studietiden har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2013 - 216 s. ISBN:9789127132146 (inb.) LIBRIS-ID:13913153 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 232 s. ISBN:978-91-44-07959-2 LIBRIS-ID:13909031 Sök i biblioteket
6. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 361 s. ISBN:9789144103587 LIBRIS-ID:17978461 Sök i biblioteket
2. ed. : London : SAGE, 2011 - 435 p. ISBN:978-1-84860-686-9 (inb.) LIBRIS-ID:12159800 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
2. rev. & utökade utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 424 s. ISBN:9789127135604 (inb.) LIBRIS-ID:14291372 Sök i biblioteket
45. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 872 s. ISBN:9789147111619 LIBRIS-ID:14803829 Sök i biblioteket