Kursplan för

Psykoterapeutisk klinik 2, 11 hp

Psychotherapy in Clinical Practice 2, 11 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT19 , VT20 , HT20 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
2PT123
Kursens benämning
Psykoterapeutisk klinik 2
Hp
11 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2017-05-10
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Godkänt på föregående terminers samtliga kurser krävs för att vara behörig till denna kurs.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syftet med kursen är att studenten ska genomföra diagnostiska intervjuer, göra diagnostisk kartläggning och utveckla förmåga att bedöma patienternas behov av och möjlighet att tillgodogöra sig behandling med kognitiv beteendeterapi. Tillämpningen av kognitiv beteendeterapi i behandlingsarbete ska ske med patienter som har komplexa problem där missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom och/eller personlighetssyndrom är aktuella.

I denna kurs ska också kunskaper från andra kurser på programmet integreras och tillämpas praktiskt. Exempel på det är att studenten ska utveckla terapeutfärdigheter samt träna upp sina färdigheter i att kritiskt granska, reflektera kring samt följa den egna utvecklingen som terapeut. Detta inbegriper även att utveckla färdigheter att hantera egen stress och känslomässig påfrestning som kan uppstå i rollen som psykoterapeut.
 
Kunskap och förståelse
När det gäller komplexa problem där missbruk, ätstörningar, tvångssyndrom och/eller personlighetssyndrom är aktuella hos patienterna ska studenten efter godkänd kurs kunna:
 

  • jämföra, analysera och reflektera kring olika diagnostiska system och metoder som används vid mätning av symptom relaterade till ovanstående tillstånd och diagnoser
  • jämföra femfaktorsmodellen vid personlighet med SCID-II modellen med avseende personlighet
  • jämföra och analysera diagnostiska system och metoder som är tillämpliga vid samsjuklighet vid ovanstående tillstånd
  • kritiskt reflektera kring kognitiva och beteendeterapeutiska behandlingsprinciper och evidensbaserade metoder som är tillämpliga vid de aktuella tillstånden
  • kritiskt reflektera kring faktorer som bör vägleda val av behandlingsmål i samband med det för patienterna aktuella tillstånden
  • visa kunskap om bakgrunden till patientens upplevelser och hur dessa uttrycks i den psykoterapeutiska processen
  • visa kunskap om forskning och teorier kring terapeuters yrkesutveckling och yrkesspecifika risker och problem 

Färdigheter och förmågor
När det gäller de för kursen aktuella tillstånden ska studenten efter godkänd kurs visa förmåga att:
 

  • reflektera över patientjournalens funktion och uppbyggnad samt självständigt föra journal med hänsyn till lagstiftning och organisationens krav
  • genomföra olika typer av diagnostiska intervjuer vid komplexa fall så att adekvat information inhämtas, samt sammanfatta och återkoppla resultatet på ett för patienterna anpassat sätt
  • under handledning rekommendera åtgärder baserade på rådande evidens och riktlinjer för de aktuella tillstånden
  • sträva efter allians med patienterna och kontinuerligt uppmärksamma och bedöma motivation inför behandling och förändringar i alliansen
  • genomföra beteendeanalys och/ eller fallkonceptualisering och evaluera dess tillämpning samt planera behandlingsinterventioner i samarbete med patienten
  • operationalisera psykiskt lidande, mäta beteende, utvärdera diagnostiska iakttagelser med hänsyn till samsjuklighet och formulera behandlingsmål i samarbete med patienterna
  • följa behandlingsplanen, kritiskt analysera utfallet samt revidera den vid behov, i syfte att bättre nå behandlingsmålen
  • samarbeta och föra dialog med psykoterapihandledare, kollegor och medstudenter samt på ett strukturerat sätt presentera relevant kliniskt material och problemställningar
  • reflektera över egen kunskap och utvecklingsområden, ta till sig information och återkoppling på patientarbetet från psykoterapihandledaren samt följa dennes råd
  • dokumentera behandlingsarbetet i form av journalanteckningar, inspelning av sessioner, sessionsrapporter och behandlingsrapporter
  • formulera relevanta frågor och synpunkter till eget och medstudenternas kliniska material
  • kontinuerligt uppmärksamma, beskriva och analysera kvalitén i det egna terapeutiska beteendet och den professionella rollen, i relation till patienter och terapisituationen
  • kritiskt granska eget terapeutbeteende samt vidta åtgärder för att möta ett identifierat utvecklingsbehov
  • reflektera över den egna upplevelsen av tillämpningen av psykoterapeutiska interventioner utifrån såväl psykoterapeut- som patientroll 

 
Värderingar och förhållningssätt
När det gäller de för kursen aktuella tillstånden ska studenten efter godkänd kurs visa förmåga att:
 

  • förhålla sig professionellt gentemot patienter med komplexa vårdbehov och deras närstående
  • analysera lagstiftningens konsekvenser för det kliniska arbetet, samt reflektera över hur behandlingen ska genomföras med hänsyn till institutionella regler och förutsättningar
  • iaktta och analysera mångfaldsaspekters betydelse vid bedömning
  • redogöra för och reflektera kring etiska problemställningar relaterade till vårdens genomförande
  • inse betydelsen av att handledaren bär det kliniska ansvaret för patienten och att det har konsekvenser för den egna friheten som behandlare
  • inse betydelsen av den egna aktiviteten för att generera kunskap i samband med psykoterapihandledningen
  • granska egna värderingar som kan påverka eget yrkesutövande, inklusive vad det innebär att inte diskriminera någon p.g.a. av dennes könstillhörighet, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder

Innehåll

Kursen består av tre moment:

Psykiatrisk diagnostik och inriktningsspecifik bedömning, 3 hp I momentet ska studenterna tillämpa intervju- och samtalsmetodik med fokus på psykiatrisk diagnostik och göra psykoterapibedömningar med patienter där problembilden är komplex.  Patienternas problemområden är beroendesyndrom, missbruk, ätstörningar, tvång och/eller personlighetsstörningar. Psykoterapihandledning och undervisning fokuserar på att bedöma psykiatrisk diagnostik utifrån psykometri och diagnostiska system, allmän psykoterapibedömning samt att göra beteendeanalys och/eller fallkonceptualisering.
  Kognitiv beteendeterapi under handledning, 7 hp Tonvikt ligger på val av behandlingsmål och interventioner, samt att värdera och ta ställning till lämpliga evidensbaserade behandlingar vid komplex samsjuklighet. Särskild tonvikt läggs på faktorer såsom struktur, agenda och alliansskapande strategier vid tillämpning av kognitiv beteendeterapi vid komplex problematik.  De organisatoriska, juridiska och institutionella förutsättningarna för psykoterapihandledningen uppmärksammas och analyseras. Självupplevd erfarenhet och kliniska färdigheter, 1 hp Momentet består av föreläsningar, individuella mentorsamtal och mentorsledda reflektionsgrupper. 

Arbetsformer

Moment 1 och 2:
Undervisningen sker genom verkstäder och inom ramen för patientarbetet och på studenternas praktikplacering och i form av verksamhetförlagd utbildning (VFU). I psykoterapihandledning i grupp om 3-4 studenter ges möjlighet till reflektion, diskussion och analys av patientarbetet med avseende på såväl diagnostiska ställningstaganden som psykoterapeutiska. Som underlag för psykoterapihandledningen används inspelade psykoterapisessioner liksom skriftliga sessionsrapporter. Undervisningen förutsätter att studenten aktivt bidrar med reflektioner kring eget och andra gruppmedlemmars patientmaterial.
 
Moment 3:
I denna del tillämpas olika pedagogiska metoder för att beröra aspekter av terapeutfärdigheter samt att observera, analysera och kritiskt reflektera kring utvecklingen av den egna terapeutrollen. Studenten ska genom tillämpning av terapeutiska tekniker inom kognitiv beteendeterapi utveckla  sin egen terapeutroll. De två huvudsakliga arbetsformerna för detta i moment 3 är:
 
Individuella mentorsamtal
Samtalen syftar till att formulera, klargöra och följa upp individuella mål
med utbildningen, egen prioritering och tidsplan. En skriftlig utvecklingsplan för studenten som inkluderar procedur för att självregistrera och förbättra variabler i den professionella rollen ska göras och lämnas till mentorn.
 
Reflektionsgrupper om 3-5 studenter och en reflektionsgruppsledare. I reflektionsgrupperna får studenten egen erfarenhet av terapeutisk teknik (upplevelsebaserat) i interaktion med övriga gruppen.

Examination

För moment 1 sker examination vad gäller femfaktormodellen och dess relation till diagnostiska modeller för personlighetsbedömning i psykiatrisk klinik, i form av obligatoriska seminarier och verkstäder. För godkänt krävs aktivt deltagande och förberedelse enligt instruktioner.
 
Examination genomförs kontinuerligt genom bedömning av studentens kompetens i att utöva kognitiv beteendeterapi på de aktuella patienterna på praktikplaceringen. För godkänt ska studenten lämna inspelade psykoterapisessioner och sessionsrapporter för varje session, samt aktivt delta i diskussioner kring de aktuella patienterna i samband med psykoterapihandledningen. Bedömning sker också via rollspel som gestaltar relevanta terapeutbeteenden. Beteendeanalyser och/eller fallkonceptualiseringar ska godkännas av psykoterapihandledaren i samband med att behandlingen inleds. För godkänt krävs också att studenten för varje genomförd behandling skriver en behandlingsrapport enligt gängse vetenskaplig modell där behandlingen sammanfattas och kritiskt granskas. Denna ska godkännas av handledaren. Studenten måste även ha fullgjort kraven på journalföring under terminen för att godkännas på kursen.
 
När det gäller tillämpningsdelarna av moment 1 och 2 sker examinationen inom ramen för psykoterapihandledningen och det verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på praktikplatsen. Närvaro är obligatoriskt och studenten godkänns ej vid mer än 20% frånvaro per termin.
 
Detta är en kliniskt tillämpad kurs och vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en studentsverksamhetsförlagd utbildning (VFU) och den praktikplacering där detta sker, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Student som underkänts på VFU/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
 
Moment 3 examineras genom att studenten utarbetat en skriftlig utvecklingsplan vad gäller den egna utvecklingen i rollen som kognitiv beteendeterapeut. Reflektionsgruppsträffar är obligatoriska och studenten godkänns ej vid mer än 20% frånvaro. Mentorsamtalen är obligatoriska och vid frånvaro ska student och mentor snarast komma överens om ett nytt tillfälle för mentorssamtal 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

 

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Psykiatri Herlofson, Jörgen; Ekselius, Lisa; Lundin, Anders; Mårtensson, Björn; Åsberg, Marie
MINI-D 5 : diagnostiska kriterier enligt DSM-5
Case formulation in cognitive behaviour therapy : The treatment of challenging and complex cases Tarrier, Nicholas
Experiencing CBT from the inside out : a self practice/self-reflection Bennett-Levy, James.; Thwaites, Richard; Haarhoff, Beverly; Perry, Helen
Ytterligare litteratur i form av manualer och litteratur tillkommer i samråd med handledaren.

Fördjupningslitteratur

Hersen, Michel.; Thomas, Jay C. Handbook of clinical interviewing with adults [electronic resource]
Wright, Jesse H. Cognitive-behavior therapy for severe mental illness : an illustrated guide
Arntz, Arnoud; Genderen, Hannie van Schema therapy for borderline personality disorders
Hackmann, Ann; Bennett-Levy, James; Holmes, Emily A. Oxford guide to imagery in cognitive therapy
Kåver, Anna; Nilsonne, Åsa Dialektisk beteendeterapi vid emotionellt instabil personlighetsstörning : teori, strategi och teknik
Stott, Richard Oxford guide to metaphors in CBT : building cognitive bridges
Barlow, David H.; Stalby, Christina Unified protocol : diagnosöverskridande psykologisk behandling. Arbetsbok
Barlow, David H. Unified protocol : diagnosöverskridande psykologisk behandling. Terapeutmanual
Bates, Sandra; Grönberg, Anna Om och om och om igen : att behandla tvångsproblem med KBT - en vägledning för behandlare
Forsberg, Lars; Magoulias, Eva Community Reinforcement Approach : CRA
O'Donohue, William T.; Fisher, Jane E. General principles and empirically supported techniques of cognitive behavior therapy
Saxon, Lars; Wirbing, Peter Återfallsprevention : färdighetsträning vid missbruk och beroende av alkohol, narkotika och läkemedel
Orlinsky, D.E. & Rønnestad, M.H. et al How psychotherapists develop. A study of therapeutic work and professional growth
Linehan, Marsha Dialektisk beteendeterapi : arbetsblad för färdighetsträning