Kursplan för

Examensarbete för specialistsjuksköterskeexamen - psykiatrisk vård, 7,5 hp

Diploma Project in Specialist Nursing - Psychiatric Care, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT11
Kurskod
2PV002
Kursens benämning
Examensarbete för specialistsjuksköterskeexamen - psykiatrisk vård
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2010-05-12
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Antagen till Specialistutbildning för sjuksköterskor. Vetenskaplig teori och metod 7,5 hp på avancerad nivå.

Mål

Kursens mål är att studenten skall förvärva fördjupade kunskaper i vetenskaplig teori och metod genom att under handledning självständigt genomföra och redovisa ett vetenskapligt arbete i form av en projektplan för en studie med relevans för omvårdnad inom specialistområdet.

Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- visa kunskap om omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet inbegripet såväl överblick inom området som specifik kunskap för valt fördjupningsområde
- identifiera, formulera, analysera och bedöma problemställningar med relevans för omvårdnad inom specialistområdet
- välja, diskutera och argumentera för val av design och metod
- visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information
- under handledning, planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete utifrån givna tidsramar
- visa kunskap och förståelse för innebörden i forskningsetiska principer och riktlinjer
- diskutera och argumentera för eget och andras examensarbetens vetenskapliga och kliniska relevans.

Innehåll

- författande av självständigt vetenskapligt arbete
- identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
- systematiskt söka och kritiskt granska information
- sammanställning och analys av data
- forskningsetiska överväganden
- presentation och försvar av examensarbete
- opposition av annan students examensarbete

Arbetsformer

Kursens arbetsformer utgörs av att under handledning, enskilt och i grupp, planera, genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt arbete. Detta examensarbete består av en projektplan för en vetenskaplig studie. Seminarier är obligatoriska.

Examination

Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare.

Examination utgörs av presentation och argumentation (respondentskap) av en självständigt författat examensarbete med relevans för omvårdnadsvetenskap med inriktning mot specialistområdet samt av granskning av en annan students examensarbete (opponentskap). Examensarbete, respondentskap samt opponentskap skall omfatta samtliga lärandemål. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll, redovisning som aktivt deltagande som opponent i seminariet.

Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd. För att få betyget Väl godkänd på kursen fodras Väl godkänt på såväl opponentskap och respondentskap som på den skriftliga rapporten.

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterliggare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT15. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren.

Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier
Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo Vad är god forskningssed? : synpunkter, riktlinjer och exempel
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
Willman, Anja; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet

Fördjupningslitteratur - Design

Creswell, John W. Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
Hulley, Stephen B. Designing clinical research
Maxwell, Joseph A. Qualitative research design : an interactive approach

Fördjupningslitteratur - Att skriva och referera vetenskaplig text

Day, Robert A.; Gastel, Barbara How to write and publish a scientific paper
Booth, Wayne C.; Colomb, Gregory G.; Williams, Joseph M. Forskning och skrivande : konsten att skriva enkelt och effektivt Nilsson, Björn
International Committee of Medical Journal Editors Uniform Requirements for Manuscripts Submitted to Biomedical Journals : Writing and Editing for Biomedical Publication [Elektronisk resurs]
Publication manual of the American Psychological Association

Fördjupningslitteratur - Evidens

Eriksson, Katie; Nordman, Tina Den trojanska hästen II : utvecklandet av evidensbaserade vårdande kulturer

Fördjupningslitteratur - Övrigt

Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap