Ledarskap och lärande i psykiatrisk verksamhet, 7,5 hp
Leadership and Learning in Psychiatric Context, 7,5 credits- Kurskod
- 2PV010
- Kursens benämning
- Ledarskap och lärande i psykiatrisk verksamhet
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2013-04-26
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-03-29
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - psykiatrisk vård.
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- identifiera och analysera områden och metoder för kvalitetsutveckling i psykiatrisk omvårdnad i ett hållbart perspektiv,
- analysera och värdera organisationens och ledarskapets innehåll och betydelse inom specialistområdet,
- identifiera och analysera behov av lärande hos patienter, närstående, personal och studenter samt värdera pedagogiska insatser inom psykiatrisk vård.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- självständigt identifiera behov av och genomföra kvalitetsutveckling och psykopedagogisk intervention i samband med psykisk ohälsa,
- analysera det egna ledarskapet och identifiera behov av utveckling med fokus på den egna specialistfunktionen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- reflektera över och kritiskt granska det egna förhållningssättet och identifiera relevant forskning och värdera dess giltighet i psykiatrisk omvårdnad.
Innehåll
Kursens huvudsakliga innehåll baseras på specialistsjuksköterskans ansvar för ledarskap och kvalitetsutveckling i psykiatrisk omvårdnad. Fokus ligger på lärandets och ledarskapets betydelse för en kontinuerlig kvalitetsutveckling i omvårdnad och för utveckling av patient och närståendes inflytande och delaktighet i den psykiatriska vården. I kursen bearbetas det egna ledarskapet och kunskapen kring organisationens betydelse för att kunna bedriva evidensbaserad omvårdnad och kvalitetsutveckling i ett hållbart perspektiv.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används i kursen är studieuppgifter/läraktiviteter individuellt och i grupp, seminarier, virtuella diskussioner, föreläsningar, fältstudier och färdighetsträning. Kursen ges som IT-baserad distansutbildning på halvfart.
Det pedagogiska arbetssättet syftar till att stimulera studentens förmåga till aktivt och självständigt kunskapssökande, kritiskt tänkande och problemlösning. Lärandet sker utifrån kursens lärandemål och stor vikt läggs vid interaktion med studiekamrater inom kursen och i samarbete med verksamheten. Antalet fysiska träffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examinationen utgörs av fullgjorda läraktiviteter och en individuell skriftlig tentamen. För att uppnå betyget Godkänd skall den studerande analysera, värdera och diskutera innehållet ur flera aspekter utifrån generella principer där slutsatser och samband tydliggörs, utvecklas och koplas till aktuell forskning. Betyget underkänd innebär att tillräckliga kunskaper ej har kunnat redovisas, eventuellt finns felaktigheter och ofullständig bearbetning.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s. ISBN:9789147105687 LIBRIS-ID:14613796 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 344 s. ISBN:9789144094557 LIBRIS-ID:14834101 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 174 s. ISBN:978-91-44-08818-1 LIBRIS-ID:13881381 Sök i biblioteket
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 341 s. ISBN:9789144107981 LIBRIS-ID:17872793 Sök i biblioteket
Göteborg : Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, 2011 - 178 s. ISBN:978-91-628-8214-3 LIBRIS-ID:12128212 URL: Länk Sök i biblioteket
3., [uppdaterade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 323 s. ISBN:978-91-44-05588-6 LIBRIS-ID:11746904 Sök i biblioteket
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle,
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 176 s. ISBN:9789127141469 LIBRIS-ID:19088153 Sök i biblioteket
Övrig rekommenderad litteratur
En av följande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 384 s. ISBN:978-91-44-07136-7 LIBRIS-ID:12162644 Sök i biblioteket
Natur & Kultur, 2014 - 300 s. ISBN:9789127121911 (inb.) LIBRIS-ID:16259421 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockhom : Gothia Fortbildning, 2014 - 222 s. ISBN:9789172058552 LIBRIS-ID:16926345 Sök i biblioteket
2. [dvs 3.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 253 s. ISBN:978-91-44-07336-1 (inb.) LIBRIS-ID:12283810 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 295 s. ISBN:9789144048550 LIBRIS-ID:11301897 Sök i biblioteket