Aktivitetsvetenskap 1, 15 hp
Occupational Science 1, 15 credits- Kurskod
- 2QA082
- Kursens benämning
- Aktivitetsvetenskap 1
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-02-19
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2013-12-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Kandidatexamen i arbetsterapi. Alternativt arbetsterapeutexamen om minst 180 hp varav/samt minst 15 hp i vetenskaplig teori och metod och/eller examensarbete. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Målsättningen med kursen är att de studerande ska ha tillägnat sig fördjupad kunskap och förståelse inom området aktivitetsvetenskap. Fördjupningen inkluderar de historiska rötterna för framväxten av disciplinen, dess relation till arbetsterapi och aktivitetsinriktad intervention samt viktiga koncept inom aktivitetsvetenskap. Fördjupningen syftar till att utveckla den studerandes förmåga till överblick såväl som färdighet att kunna göra en teoretisk analys inom ett specifikt område och där inta ett självständigt förhållningssätt.
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Överblicka utvecklingen av och bakgrunden till området aktivitetsvetenskap.
- Förklara och diskutera centrala begrepp inom aktivitetsvetenskap.
- Relatera vetenskapsområdet till möjliga tillämpningar av perspektivet inom hälso- och sjukvården.
- Identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar som relaterar till ett aktivitetsperspektiv.
- Genomföra en litteraturanalys av en vald aspekt inom aktivitetsperspektivet samt kunna relatera denna analys till begrepp inom ett angränsande vetenskapsområde.
- Självständigt kunna diskutera möjliga tillämpningar kring ett teoretiskt koncept inom disciplinen.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment.
- Aktivitetsvetenskap som ämne och dess relation till arbetsterapi som profession.
- Centrala begrepp inom området; mening, identitet, adaptation, balans, mönster, taxonomi.
- Historisk bakgrund och framväxt av aktivitetsvetenskap.
- Aktivitetsbegreppet och dess relation till angränsande begrepp.
- Aktivitetsvetenskap som ämne och dess relation till arbetsterapi som profession.
- Centrala begrepp inom området; mening, identitet, adaptation, balans, mönster, taxonomi.
- Gränsdragningar mot andra ämnesområden.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier. Speciell vikt läggs vid studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer i form av peer-learning och seminarier. Individuella fördjupningsarbeten under handledning spelar en central roll i lärandeprocessen. Examinationsformerna är utformade så att de befrämjar både inlärning och bedömning.
Deltagande i kursens seminarier är obligatoriska och vid frånvaro ges individuella kompletteringsuppgifter.
Examination
Examinationen i kursen sker genom två individuella examinationsuppgifter:
Moment 1: - En skriftlig inlämningsuppgift med essäfrågor kring kurslitteraturen.
Moment 2: - En skriftlig inlämningsuppgift innehållande en litteraturgenomgång och analys av en vald aspekt inom aktivitetsperspektivet
För betyget VG på hel kurs krävs VG på båda de ingående momenten.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen utvärderas utifrån riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisningsspråk: svenska
Litteratur och övriga läromedel
11th Edition : Philadelphia: J.B. Lippincott., 2009 ISBN:0781760046 Kapitel 1 Sök i biblioteket
2nd ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Health Science, 2010 [dvs 2009] - xxi, 434 s. ISBN:978-0-13-199942-8 LIBRIS-ID:11295729 Kapitel 2, 3, 8, 12, 13 Sök i biblioteket
4. ed. : Philadelphia : F. A. Davis, 2009 - xiv, 315 s. ISBN:978-0-8036-2070-4 (inb.) LIBRIS-ID:11642136 Sök i biblioteket
Sydney : Elsevier, 2005 - xii, 372 p. ISBN:0-7295-3753-6 LIBRIS-ID:10304590 Kapitel 1, 12, 20 Sök i biblioteket
2. ed. : Thorofare, N.J. : Slack, cop. 2006 - xix, 360 s. ISBN:1-55642-754-9 LIBRIS-ID:10184669 Kapitel 1, 2 och 8. Sök i biblioteket