Kursplan för

Neonatal intensivvård, 15 hp

Neonatal Intensive Care, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT12 , VT13
Kurskod
2QA125
Kursens benämning
Neonatal intensivvård
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-09-24
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2017-02-22
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en yrkes- eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård eller en socionomexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Moment 1: Neonatalperiodens sjukdomar – orsaker och symptom

Studenten ska efter genomgången kurs kunna visa:

Kunskap och förståelse
• självständigt kunna diskutera och förklara genes vid olika sjukdomar
• självständigt och systematiskt kunna urskilja, diskutera och förklara innebörden av olika neonatala sjukdomstillstånd.

Färdighet och förmåga
• visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiskt granska och tolka information som ligger till grund för att analysera neonatala sjukdomstillstånd

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera och analysera vetenskaplig produktion inom området.
• visa kunskap och förståelse för forskningsetiska principer inom området.

Moment 2: Neonatal omvårdnad
Studenten ska efter genomgången kurs visa:

Kunskap och förståelse
• fördjupade kunskaper avseende analys, behandling och utvärdering av neonatala sjukdomstillstånd

Färdighet och förmåga
• systematiskt kunna söka, kritiskt granska och tolka olika behandlingsstrategier inom området ur ett tvärprofessionellt perspektiv
• visa förmåga att tillämpa kunskaperna i förhållande till fallbeskrivningar
• värdera effekter av olika interventioner på kort och lång sikt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera och analysera vetenskapliga rön och visa hur de kan tillämpas i ett evidensbaserat arbetssätt
• värdera och analysera vetenskaplig produktion inom området
• visa kunskap och förståelse för forskningsetiska principer inom området

Innehåll

Neonatal intensivvård och neonatal omvårdnad innebär att utövarna innehar högt specialiserade kunskaper inom området, då barn med flera olika diagnoser och varierande behandlingsbehov förekommer på en neonatalavdelning. Kunskaper krävs i fysiologiska, medicinska och tekniska frågor samt i neonatal omvårdnad. Det är av stor vikt att kunna arbeta tvärprofessionellt med dessa barn och familjer.

Neonatalperiodens sjukdomar - orsaker och symptom, 7.5 hp Moment 1 behandlar:
  • Centrala nervsystemets utveckling
  • Grundläggande genetik
  • Sjukdomslära och komorbiditet
  • Tidig anknytning mellan föräldrar och barn
Neonatal omvårdnad, 7.5 hp Moment 2 behandlar:
  • Newborn Individualized Developmental Care and Assesment Program (NIDCAP)
  • Omvårdnad av barn i Continuous Positive Airway Pressure (CPAP) och respirator
  • Omvårdnad av barn vid olika specifika sjukdomstillstånd
  • Omogna barns hud, hygien och infektionsförebyggande åtgärder
  • Nutrition inklusive amning och sondmatning
  • Etiska aspekter och krisreaktioner
  • Kulturella aspekter

Arbetsformer

Undervisningen är upplagd i form av föreläsningar och gruppdiskussioner i den webbaserade plattformen PingPong. Studentens delaktighet i lärandet står i fokus genom att studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna för att på så sätt stimulera och stödja studentens egen utveckling av professionell och vetenskaplig kompetens. Kursledningen verkar genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.

Obligatoriska delar: Samtliga föreläsningar och aktiviteter i PingPong är obligatoriska. Vid frånvaro får studenten en skriftlig ersättningsuppgift.

Examination

Kursen examineras på följande sätt:

  • Moment 1:
    Individuell skriftlig uppgift (betygsskala: U – G – VG). Inlämningsuppgift och påföljande gruppdiskussion i PingPong (betygsskala U – G ).
  • Moment 2:
    Individuell skriftlig uppgift (betygsskala: U – G – VG). Inlämningsuppgift och påföljande gruppdiskussion i PingPong (betygsskala U – G).

För betyget VG på hel kurs krävs VG på båda momenten.

Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT13. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT18 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Bischofberger, Erwin Barnet i vården
Lagercrantz, H; Hellström-Westas, L; Norman, M Neonatologi
Neonatal intensive care nursing Boxwell, Glenys
Neonatology : management, procedures, on-call problems, diseases, and drugs Gomella, Tricia Lacy; Cunningham, M. Douglas; Eyal, Fabien G.q (Fabien Gabriel); Zenk, Karin E.
Wallin, Lars Omvårdnad av det nyfödda barnet