Neonatal intensivvård, 15 hp
Neonatal Intensive Care, 15 credits- Kurskod
- 2QA125
- Kursens benämning
- Neonatal intensivvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-09-24
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2017-02-22
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en yrkes- eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård eller en socionomexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Moment 1: Neonatalperiodens sjukdomar – orsaker och symptom
Studenten ska efter genomgången kurs kunna visa:
Kunskap och förståelse
• självständigt kunna diskutera och förklara genes vid olika sjukdomar
• självständigt och systematiskt kunna urskilja, diskutera och förklara innebörden av olika neonatala sjukdomstillstånd.
Färdighet och förmåga
• visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiskt granska och tolka information som ligger till grund för att analysera neonatala sjukdomstillstånd
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera och analysera vetenskaplig produktion inom området.
• visa kunskap och förståelse för forskningsetiska principer inom området.
Moment 2: Neonatal omvårdnad
Studenten ska efter genomgången kurs visa:
Kunskap och förståelse
• fördjupade kunskaper avseende analys, behandling och utvärdering av neonatala sjukdomstillstånd
Färdighet och förmåga
• systematiskt kunna söka, kritiskt granska och tolka olika behandlingsstrategier inom området ur ett tvärprofessionellt perspektiv
• visa förmåga att tillämpa kunskaperna i förhållande till fallbeskrivningar
• värdera effekter av olika interventioner på kort och lång sikt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera och analysera vetenskapliga rön och visa hur de kan tillämpas i ett evidensbaserat arbetssätt
• värdera och analysera vetenskaplig produktion inom området
• visa kunskap och förståelse för forskningsetiska principer inom området
Innehåll
Neonatal intensivvård och neonatal omvårdnad innebär att utövarna innehar högt specialiserade kunskaper inom området, då barn med flera olika diagnoser och varierande behandlingsbehov förekommer på en neonatalavdelning. Kunskaper krävs i fysiologiska, medicinska och tekniska frågor samt i neonatal omvårdnad. Det är av stor vikt att kunna arbeta tvärprofessionellt med dessa barn och familjer.
- Centrala nervsystemets utveckling
- Grundläggande genetik
- Sjukdomslära och komorbiditet
- Tidig anknytning mellan föräldrar och barn
- Newborn Individualized Developmental Care and Assesment Program (NIDCAP)
- Omvårdnad av barn i Continuous Positive Airway Pressure (CPAP) och respirator
- Omvårdnad av barn vid olika specifika sjukdomstillstånd
- Omogna barns hud, hygien och infektionsförebyggande åtgärder
- Nutrition inklusive amning och sondmatning
- Etiska aspekter och krisreaktioner
- Kulturella aspekter
Arbetsformer
Undervisningen är upplagd i form av föreläsningar och gruppdiskussioner i den webbaserade plattformen PingPong. Studentens delaktighet i lärandet står i fokus genom att studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna för att på så sätt stimulera och stödja studentens egen utveckling av professionell och vetenskaplig kompetens. Kursledningen verkar genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.
Obligatoriska delar: Samtliga föreläsningar och aktiviteter i PingPong är obligatoriska. Vid frånvaro får studenten en skriftlig ersättningsuppgift.
Examination
Kursen examineras på följande sätt:
- Moment 1:
Individuell skriftlig uppgift (betygsskala: U – G – VG). Inlämningsuppgift och påföljande gruppdiskussion i PingPong (betygsskala U – G ). - Moment 2:
Individuell skriftlig uppgift (betygsskala: U – G – VG). Inlämningsuppgift och påföljande gruppdiskussion i PingPong (betygsskala U – G).
För betyget VG på hel kurs krävs VG på båda momenten.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT13. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT18 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN:91-47-05200-7 LIBRIS-ID:9717973 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2008 ISBN:91-44-04643-X LIBRIS-ID:10674783 Sök i biblioteket
2., [rev. and updated] ed. : Abingdon, Oxon : Routledge, 2010. - xxxvii, 503 s. ISBN:978-0-415-47755-0 (hbk) LIBRIS-ID:11848630 Sök i biblioteket
5th ed. : New York : Lange Medical Books/McGraw-Hill Medical Pub. Division, c2004. - xix, 724 p. ISBN:0-07-138918-0 (alk. paper) LIBRIS-ID:10098949 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 328 s. ISBN:91-44-01239-X LIBRIS-ID:8352864 Sök i biblioteket