Hälsa och ohälsa ur ett genusperspektiv, 7,5 hp
Health and disease in a gender perspective, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA133
- Kursens benämning
- Hälsa och ohälsa ur ett genusperspektiv
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för medicin, Solna
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-03-02
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Minst 180 hp inom hälso- och sjukvård eller omsorg. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Kursens målsättning är att öka kunskapen om sociala, psykologiska och biologiska likheter och skillnader mellan män och kvinnor, dess konsekvenser för sjukdom, hälsa och för rehabilitering och omhändertagande i vården. Såväl allmänna som yrkesspecifika problem kommer att belysas, för att öka förståelsen mellan aktörerna inom hälso- och sjukvården. Efter slutförd kurs ska studenten: - kunna förklara och diskutera begreppen kön ooch genus, - visa fördjupad förståelse om hur genus är konstruerat, vidmakthållet och förstärkt samt självständigt kunna analysera och i grupp diskutera vilken betydelse genus har för hälsa och sjukdom, - kunna reflektera över hur biologiska och sociokulturella aspekter påverkar hälsa och sjukdom ur ett genusperspektiv, - kritiskt kunna värdera forskningsartiklar ur ett genusperspektiv samt kunna redogöra för begreppet genusbias, - självständigt kunna analysera undersöknings- och behandlingsmetoder inom hälso- och sjukvården ur ett genusperspektiv, - kunna reflektera över patientbemötande inom hälso- och sjukvården ur ett genusperspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar olika studier av sociala, biologiska och psykologiska likheter och olikheter mellan könen, dess konsekvenser för sjukdom, hälsa och för rehabilitering och omhändertagande i vården. Såväl allmänna som yrkesspecifika problem kommer att belysas, för att öka förståelsen mellan aktörerna inom hälso- sjukvården.
Arbetsformer
Kursen är en IT baserad distansutbildning och utmärks av självständigt och kollaborativt lärande. Centralt är att ta ansvar för lärandet samt att söka och värdera ny kunskap. Olika arbetsformer, såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, diskussioner och virtuella seminarier förekommer i kursen. Kursen ska genomsyras av ett reflekterande förhållningssätt.
Examination
Skriftlig redovisning av fördjupningsuppgift. Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov, vilket för denna kurs innebär att ha lämnat in skriftlig fördjupningsuppgift.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad kurslitteratur
Nedan följer rekommenderad litteratur. Ett antal aktuella artiklar inom området kommer även att användas.
Elsevier Academic Press, ISBN:0-12440905-9 Sök i biblioteket
Studentlitteratur, 2004 ISBN:9789144032177 Sök i biblioteket
Studentlitteratur, 2003 ISBN:9144027877 Sök i biblioteket
Högskoleverket, 2009 ISBN:978-91-85027-71-2 Sök i biblioteket