Datortomografi, 30 hp
Computerized tomography, 30 credits- Kurskod
- 2QA141
- Kursens benämning
- Datortomografi
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Radiografi
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-02-19
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2014-10-16
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2015
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en röntgensjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Moment 1:
• beskriva datortomografens tekniska uppbyggnad och förklara sambandet mellan denna uppbyggnad och generering av bildmaterial
• förklara samband mellan undersökningskvalitet och den använda metodiken, inställningsparametrar och kontrastmedelsadministration
• beskriva hur bildmaterialet bearbetas utifrån skilda post-processnings parametrar
Moment 2:
- tillämpa inhämtade kunskaper i kliniska situationer och annan relaterad verksamhet
- tillämpa fördjupade anatomiska kunskaper inom aktuell undersökningsmetod
- tillämpa fördjupade fysiologiska kunskaper inom aktuell undersökningsmetod
- förklara bakomliggande orsaker och uppkomstmekanismer till sjukdomar, etiologi
- förklara hur kroppens och organens funktion påverkas av sjukdom, patofysiologi
- relatera samband mellan sjukdomen och använd undersökningsmetodik med hänsyn tagen till etiska frågeställningar
Moment 3:
• beskriva olika typer av databaser, jämföra strukturer för dessa och identifiera relevanta sökstrategier
• beskriva olika typer av studier och även kunna förklara skillnaderna mellan en kvalitativ och en
kvantitativ studie
• analysera och summera resultat av såväl deskriptivt som statistiskt material
• tillämpa metodiken för en litteraturöversikt genom att utifrån en given frågeställning kritiskt granska och göra en sammanställning
• generalisera litteraturöversiktens resultat inom rådande kunskapsläge och tillämpa detta som bas för den fortsatta egna kunskapsutvecklingen
Innehåll
Kursen är indelad i tre moment.
Vid laborationer studeras och mäts eventuella förändringar i bildmaterialet eller dos vid olika inställningsparametrar. Vid laborativa moment bekantas också studenterna med arbetsstation och postprocessningsverktyg för datortomografibilder. Sjukdomslära, anatomi, fysiologi och metodik, 12 hp Moment två inleds med en för momentet aktuell fördjupning i anatomi och fysiologiska processer. Tyngdpunkten ligger vid den anatomi som är viktig för förståelsen av de bildgenererande metoderna och den fysiologi som ger fördjupad förståelse av de moderna funktionsdiagnostiska metoderna.
Momentet ger också en fördjupning i vanliga sjukdomars uppkomstmekanism, symptom, epidemiologi och behandlingsprinciper. Olika sjukdomar kommer att behandlas under föreläsningar, seminarier och demonstrationer. Huvudinriktningen kommer att vara mot sjukdomar som diagnostiseras inom bilddiagnostiska avdelningar till exempel ortopediska sjukdomar, mag-tarmsjukdomar, lungsjukdomar, njur- och urinvägssjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar, neurologiska/neurokirurgiska sjukdomar och cancer.
För att få fördjupning i den datortomografiska metodiken genomförs verksamhetsintegrerat lärande (VIL) vid datormografi avdelning men också annan verksamhet som kan relateras till denna (1 hp av momentet). Litteratursammanställning, 7.5 hp Under kursen presenteras olika typer av databaser och vad man kan finna i dessa. Vidare så tränar studenten på att finna sökstrategier för att upptäcka de data som är syftet med sökningen. Kursen avslutas med en genomgång och studenten får träna att sammanställa olika typer av review rapporter.
Arbetsformer
Kursen omfattar föreläsningar, laborationer och demonstrationer och enskilt skriftligt arbete.
För att fördjupa och bredda sin erfarenhet i meotdiken innehåller moment 2 verksamhetsintegrerat lärande (VIL) som kan omfatta VFU, studiebesök och fältstudier. Detta planeras i samråd med ansvarig lärare.
Laborationer, demonstrationer och fältstudier är obligatoriska delar. I samråd med kursens examinator kan studenten erhålla ersättningsuppgift vid frånvaro från obligatoriska delar.
Examination
Moment 1 examineras genom individuell skriftlig tentamen.
Moment 2 examineras genom individuell skriftlig tentamen.
Moment 3 examineras genom skriftlig sammanställning och muntlig presentation.
För att få godkänt på kursen så krävs godkänt deltagande på laborationer, fältstudier och enskilt arbete samt godkänd indidivduell skriftlig tentamen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för Utbildning vid Karolinska Institutet.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1
2., rev. ed. : Erlangen : Publicis, 2005 - 304 s. ISBN:3-89578-216-5 LIBRIS-ID:9016794 Sök i biblioteket
Moment 2
2nd Edition. : Stuttgart : Thieme, [2012], ©2012. - xiv, 854 pages ISBN:9783131025425 (hardback) LIBRIS-ID:16623340 Sök i biblioteket
Moment 3
3. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 219 s. ISBN:9789127134157 LIBRIS-ID:13560592 Sök i biblioteket