Kursplan för

Pedagogik i hörselvården, 7,5 hp

Adult education and learning for audiologists, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT11
Kurskod
2QA149
Kursens benämning
Pedagogik i hörselvården
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-02-19
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Totalt minst 120 hp inom vilka det ska ingå en audionomexamen. Alternativt kandidat- eller yrkesexamen om 180 hp inom logopedi, teknik, medicin eller pedagogik. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra och analysera fördjupade perspektiv om vuxnas och äldres inlärning, - redogöra och analysera pedagogiska förhållningssätt till hörselskadade individer och pedagogisk rehabilitering, - självständigt planera, genomföra, analysera och reflektera över sin egen och andra kursdeltagares pedagogiska förmåga utifrån ett videoinspelat undervisningstillfälle.

Innehåll

Moment 1: Vuxenpedagogik (Adult education and learning) 4,5 högskolepoäng. Kursen inleds med en översikt i ämnet pedagogik, samt en fördjupning om vuxnas och äldres inlärning och lärande. Sambandet mellan minnesfunktioner och inlärning berörs. Fördjupning avseende pedagogiskt förhållningssätt till hörselskadade behandlas. En överblick av moderna pedagogiska metoder ges. Praktiska kunskaper och färdigheter om att undervisa och handleda såväl individuellt som i grupp förmedlas. Moment 2: Muntlig framställning (Oral presentation) 3 högskolepoäng Kursen omfattar också praktisk tillämpning av pedagogiska färdigheter. Kursen avslutas med planering, genomförande och analys av en kortare utbildning i ett till audiologianknutet ämne som presenteras för en utomstående grupp.

Vuxenpedgogik, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Kursen inleds med en översikt i ämnet pedagogik, samt en fördjupning om vuxnas och äldres inlärning och lärande. Sambandet mellan minnesfunktioner och inlärning berörs. Fördjupning avseende pedagogiskt förhållningssätt till hörselskadade behandlas. En överblick av moderna pedagogiska metoder ges. Praktiska kunskaper och färdigheter om att undervisa och handleda såväl individuellt som i grupp förmedlas.

Muntlig framställning, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Kursen omfattar också praktisk tillämpning av pedagogiska färdigheter. Kursen avslutas med planering, genomförande och analys av en kortare utbildning i ett till audiologianknutet ämne som presenteras för en utomstående grupp.

Arbetsformer

Studieformerna utgörs av föreläsningar, grupparbeten, praktiska övningar med kritisk granskning samt självstudier. Aktuell forskning inom området tas upp i samband med föreläsningarna. Delar av kursen kommer att hållas som distansutbildning och skickas till kursdeltagaren i form av ett elektroniskt material som innehåller föreläsningar och/eller instruktioner till uppgifter.

Examination

Moment 1 Skriftlig hemtentamen. Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle. Moment 2 Det praktiska momentet examineras som en integrerad del av undervisningen genom att analysera och granska videoinspelat material där deltagarna utformar och håller egen undervisning. Vid underkänt kommer den studerande att få komplettera med en skriftlig analys och reflektioner av det egna materialet för att få godkänt. Om videomaterial saknas för uppspelningstillfället får videomaterialet lämnas in i efterhand med skriftlig analys och reflektioner till kursansvarig. Obligatoriskt deltagande: Grupparbeten samt praktiska övningar och undervisning till utomstående grupp är obligatoriska. Detaljinformation anges på schemat. För eventuell ersättningsuppgift pga frånvaro kontaktas kursansvarig.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig utvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång under kursen där studenterna kan framföra sina åsikter. Undervisningsspråk: svenska.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur

Björklund, Bengt Går budskapet eller deltagarna hem ?
Danermark, Berth Att (åter)erövra samtalet : en bok om hörselskada och kommunikation
Dövhet och hörselnedsättning : specialpedagogiska perspektiv Roos, Carin; Fischbein, Siv
Egidius, Henry PBL och casemetodik : hur man gör och varför
Harden, R.M. The good teacher is more than a lecturer – the twelve roles of the teacher. (2000) s. 334-347

Hård af Segerstad, Helene; Tebelius, Ulla; Klasson, Alger Vuxenpedagogik : att iscensätta vuxnas lärande Segerstad, Karin Hård af
Small, Gary Minnesbibeln : håll hjärnan ung Grip, Göran
Svedberg, Lars Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
Phillips, D.,C. (2004). Perspectives on learning. New York: Teacher College Press. 116 s.


Artiklar och annat material kan tillkomma.

Referenslitteratur

Bolstad, August Handbok i lärande : hur du lär ut för att andra ska lära in
Schunk, Dale H. Learning theories : an educational perspective