Pedagogik i hörselvården, 7,5 hp
Adult education and learning for audiologists, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA149
- Kursens benämning
- Pedagogik i hörselvården
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-02-19
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Totalt minst 120 hp inom vilka det ska ingå en audionomexamen. Alternativt kandidat- eller yrkesexamen om 180 hp inom logopedi, teknik, medicin eller pedagogik. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra och analysera fördjupade perspektiv om vuxnas och äldres inlärning, - redogöra och analysera pedagogiska förhållningssätt till hörselskadade individer och pedagogisk rehabilitering, - självständigt planera, genomföra, analysera och reflektera över sin egen och andra kursdeltagares pedagogiska förmåga utifrån ett videoinspelat undervisningstillfälle.
Innehåll
Moment 1: Vuxenpedagogik (Adult education and learning) 4,5 högskolepoäng. Kursen inleds med en översikt i ämnet pedagogik, samt en fördjupning om vuxnas och äldres inlärning och lärande. Sambandet mellan minnesfunktioner och inlärning berörs. Fördjupning avseende pedagogiskt förhållningssätt till hörselskadade behandlas. En överblick av moderna pedagogiska metoder ges. Praktiska kunskaper och färdigheter om att undervisa och handleda såväl individuellt som i grupp förmedlas. Moment 2: Muntlig framställning (Oral presentation) 3 högskolepoäng Kursen omfattar också praktisk tillämpning av pedagogiska färdigheter. Kursen avslutas med planering, genomförande och analys av en kortare utbildning i ett till audiologianknutet ämne som presenteras för en utomstående grupp.
Vuxenpedgogik, 4.5 hp
Kursen inleds med en översikt i ämnet pedagogik, samt en fördjupning om vuxnas och äldres inlärning och lärande. Sambandet mellan minnesfunktioner och inlärning berörs. Fördjupning avseende pedagogiskt förhållningssätt till hörselskadade behandlas. En överblick av moderna pedagogiska metoder ges. Praktiska kunskaper och färdigheter om att undervisa och handleda såväl individuellt som i grupp förmedlas.
Muntlig framställning, 3.0 hp
Kursen omfattar också praktisk tillämpning av pedagogiska färdigheter. Kursen avslutas med planering, genomförande och analys av en kortare utbildning i ett till audiologianknutet ämne som presenteras för en utomstående grupp.
Arbetsformer
Studieformerna utgörs av föreläsningar, grupparbeten, praktiska övningar med kritisk granskning samt självstudier. Aktuell forskning inom området tas upp i samband med föreläsningarna. Delar av kursen kommer att hållas som distansutbildning och skickas till kursdeltagaren i form av ett elektroniskt material som innehåller föreläsningar och/eller instruktioner till uppgifter.
Examination
Moment 1 Skriftlig hemtentamen. Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle. Moment 2 Det praktiska momentet examineras som en integrerad del av undervisningen genom att analysera och granska videoinspelat material där deltagarna utformar och håller egen undervisning. Vid underkänt kommer den studerande att få komplettera med en skriftlig analys och reflektioner av det egna materialet för att få godkänt. Om videomaterial saknas för uppspelningstillfället får videomaterialet lämnas in i efterhand med skriftlig analys och reflektioner till kursansvarig. Obligatoriskt deltagande: Grupparbeten samt praktiska övningar och undervisning till utomstående grupp är obligatoriska. Detaljinformation anges på schemat. För eventuell ersättningsuppgift pga frånvaro kontaktas kursansvarig.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig utvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång under kursen där studenterna kan framföra sina åsikter. Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur
4. uppl. : Stockholm : Sista ordet, 2000 - 128 s. LIBRIS-ID:3267489
Örebro : Läromedia, 2005 - 65 s. ISBN:91-88822-10-9 LIBRIS-ID:9967698 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 254 s. ISBN:91-44-04732-0 LIBRIS-ID:10245083 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32426-01/height/320/width/320/bild.jpg Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1999 - 96 s. ISBN:91-44-01187-3 LIBRIS-ID:8352843 Sök i biblioteket
2000 URL: Direktlänk till artikel Ingår i: Medical teacher h
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 139 s. ISBN:91-44-61881-6 LIBRIS-ID:7279407 Sök i biblioteket
Stockholm : Forum, 2005 - 267, [1] s. ISBN:91-37-12328-9 (inb.) LIBRIS-ID:9876069 Sök i biblioteket
3., [bearb., uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 403 s. ISBN:91-44-04154-3 LIBRIS-ID:8819816 Sök i biblioteket
Artiklar och annat material kan tillkomma.
Referenslitteratur
Lund : Studentlitteratur, 1998 - 254 s. ISBN:91-44-00753-1 LIBRIS-ID:7274871 Sök i biblioteket
4. ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill/Prentice Hall, cop. 2004 - xii, 532 s. ISBN:0-13-038496-8 (inb.) LIBRIS-ID:9002324 Sök i biblioteket