Examensarbete för magisterexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap, 30 hp
Degree project for masters degree (60 credits) in biomedical laboratory science, 30 credits- Kurskod
- 2QA166
- Kursens benämning
- Examensarbete för magisterexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biomedicinsk laboratorievetenskap
- Nivå
- Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2010-08-25
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2012-05-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
Biomedicinsk analytikerexamen om 180 hp eller kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap, biomedicin, cell- och molekylärbiologi, kemi eller motsvarande. Utöver detta krävs avslutade kurser omfattande 30 hp varav minst 15 hp på avancerad nivå. Därutöver krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 2 och Engelska A/Engelska 5 med godkänt betyg.
Mål
Syftet med kursen är att studenten skall utveckla förmåga till att självständigt planera, genomföra och redovisa en vetenskaplig studie inom biomedicinsk laboratorievetenskap samt att kritiskt granska, analysera och diskutera vetenskapliga arbeten. Efter avslutad kurs ska studenten: Kunskap och förståelse: - kunna välja och tillämpa experimentella metoder för att lösa en föregiven vetenskaplig frågeställning. - kunna samla in, sammanställa och tolka analysresultat. - kunna tillägna sig och använda vetenskaplig litteratur inom projektets område. Färdighet och förmåga: - kunna planera, genomföra och presentera ett examensarbete utifrån givna tidsramar. - visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information som grund för examensarbetet. - kritiskt kunna bedöma andras vetenskapliga arbeten och delta i diskussioner kring dessa. Värderingsförmåga och förhållningssätt: - visa kunskap och förståelse för innebörden i forskningsetiska principer och riktlinjer - kunna placera in, värdera och diskutera sitt eget arbete i ett bredare vetenskapligt perspektiv.
Innehåll
I samråd med handledare väljer studenten en vetenskaplig frågeställning inom biomedicinsk laboratorievetenskap samt utformar en projektplan som beskriver frågeställning, bakgrund och de metoder som kommer att användas under studien. Studenten använder sig av litteraturstudier för att fördjupa sig i bakgrunden till studien, aktuella metoder och för att kunna tolka analysresultat och dra slutsatser. Studenten genomför det laborativa arbetet i enlighet med good laboratory practice (GLP). Arbetet sammanställs av studenten med hänsyn till egna antaganden och andra publicerade resultat inom området. Sammanställningen redovisas sedan enligt anvisningar i en skriftlig vetenskaplig rapport och vid en muntlig presentation. I kursen ingår även att kritiskt granska andra studenters arbete.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av eget laborativt arbete, seminarier, muntlig och skriftlig redovisning av projektet. Studenten skall dokumentera allt laborativt arbete i egen arbetsbok.
Examination
Examinationen består av följande delar: presentation av projektplan, praktiskt laborativt arbete vilket dokumenteras i arbetsbok, skriftlig och muntlig redovisning av examensarbetet samt kritisk granskning av annat examensarbete.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Undervisningsspråk: svenska