Kursplan för

Mätinstrument inom vårdvetenskap - validitet och reliabilitet samt klinisk användbarhet, 15 hp

Measurement instruments in health care science - validity and reliability and clinical applicability, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT11 , HT12 , HT14
Kurskod
2QA180
Kursens benämning
Mätinstrument inom vårdvetenskap - validitet och reliabilitet samt klinisk användbarhet
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Klinisk medicinsk vetenskap 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2011-04-05
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom hälso- och sjukvård eller idrott och träning. Alternativt yrkesexamen om minst 180 hp inom något av dessa områden varav minst 15 hp i vetenskaplig teori och metod och/eller examensarbete, alternativt en socionomexamen. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Syftet med kursen är att den studerande skall ha tillägnat sig ett forskningsetiskt förhållningssätt om mätinstrument inom vårdvetenskap för att självständigt kunna identifiera, värdera och använda mätinstrument för olika patientkategorier i kliniskt arbete. Dessutom är syftet att tillägna sig den förmåga och färdighet som krävs för att kunna vidareutveckla mätinstrument genom validering och reliabilitetstestning. Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna 1. förklara mätprocessen avseende olika variabler med olika typer av mätinstrument och mätskalor; 2. förklara centrala begrepp inom testteori såsom psykometri, validitet och reliabilitet; 3. kritiskt granska vetenskapliga artiklar om validitet och reliabilitet hos mätinstrument; 4. planera studiedesign och genomföra en mindre undersökning med syfte att studera reliabilitet eller validitet; 5. ta ställning till statistiska metoder för analys av mätinstruments validitet och reliabilitet och genomföra statistiska analyser samt värdera resultatet; 6. föreslå tillvägagångssätt vid anpassning av mätinstrument till annan patientgrupp/kontext; 7. reflektera över etiska aspekter avseende mätinstrument; 8. reflektera över mätprocesser och mätinstrument tillsammans med andra professioner för att stärka den interprofessionella förståelsen och kommunikationen.

Innehåll

Kursen består av två moment Moment 1: Testteori (Test theory) 7.5 hp - Klassisk och modern testteori kring utveckling och utvärdering av mätinstrument - Centrala begrepp som psykometri, validitet, reliabilitet, variabel, mätnivå - Översättning och anpassning av instrument till nya kulturer eller klientgrupper - Kritisk granskning av vetenskapliga metodartiklar om reliabilitet och validitet Moment 2: Analys av mätinstrument (Analysis of measurement instrument) 7.5 hp - Studiedesign för undersökning av psykometriska egenskaper hos mätinstrument - Statistiska metoder för utvärdering av mätinstruments psykometriska egenskaper

Testteori, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 1 behandlar:

  • Klassisk och modern testteori kring utveckling och utvärdering av mätinstrument
  • Centrala begrepp som psykometri, validitet, reliabilitet, variabel, mätnivå
  • Översättning och anpassning av instrument till nya kulturer eller klientgrupper
  • Kritisk granskning av vetenskapliga metodartiklar om reliabilitet och validitet

Analys av mätinstrument, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Moment 2 behandlar:

  • Studiedesign för undersökning av psykometriska egenskaper hos mätinstrument.
  • Statistiska metoder för utvärdering av mätinstruments psykometriska egenskaper.

Arbetsformer

Kursen är upplagd som en modifierad distansutbildning med den webbaserade undervisningsplattformen Ping Pong som bas varför tillgång till dator krävs. Individuellt arbete sker därför kontinuerligt under hela kursen. I virtuella diskussionsforum kommer studenterna att i grupper diskutera studieuppgifter och ge varandra återkoppling. Kursträffar à 1-2 dagar på kursorten campus Huddinge kommer att anordnas en gång per månad. Dessa träffar består av föreläsningar varvat med arbete i grupper och obligatoriska seminarier i interprofessionella grupper där uppgifter redovisas och diskuteras. Kommunikation med lärare sker kontinuerligt i Ping Pong samt under kursträffarna.

Examination

Moment 1: Skriftlig sammanställning, inklusive granskning, av artiklar om mätinstruments psykometriska egenskaper inom valfritt område. Presentation och opposition i seminarier. Moment 2: Skriftlig rapport av insamlad data eller från databas innehållande syfte, design, relevant statistisk analys samt resultat och tolkning relaterat till centrala begrepp i kursen. Presentation och opposition i seminarier. Vid frånvaro från examinationsseminarium överenskommes med kursansvarig om ersättningsuppgift. Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då förnyelse av litteraturlistan gjordes.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska. Kursutvärdering görs under kursens gång samt vid avslutad kurs med KI:s databaserade kursenkät i enlighet med de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Streiner, David L.; Norman, Geoffrey R. Health measurement scales : a practical guide to their development and use
Kimberlin, Carole L; Winterstein, Almut G Validity and reliability of measurement instruments used in research 65 (2008) :23, s. 2276-2284

Rekommenderad litteratur

Standards for educational and psychological testing

Fördjupningslitteratur

DePoy, Elizabeth; Gitlin, Laura N. Introduction to research : understanding and applying multiple strategies
Altman, Douglas D Practical statistics for Medical Research
McDowell, Ian Measuring health : a guide to rating scales and questionnaires