Kursplan för

Cerebral pares - orsaker, symtom och behandling, 15 hp

Cerebral palsy - causes, symptoms and treatment, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2QA192
Kursens benämning
Cerebral pares - orsaker, symtom och behandling
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Klinisk medicinsk vetenskap 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2011-03-04
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2017-02-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en yrkes- eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:
• visa förståelse för innebörden av ett familjecentrerat arbetsätt
• självständigt förklara och diskutera genes vid cerebral pares
• självständigt och systematiskt urskilja olika typer av funktionsnedsättningar vid cerebral pares samt diskutera och förklara innebörden av dessa med ICF som ram
• visa fördjupad kunskap avseende analys, behandling och utvärdering av funktionsnedsättningar vid cerebral pares med ICF som ram
• värdera, analysera och kritiskt granska vetenskapliga rön och visa hur de kan integreras i ett evidensbaserat arbetssätt

Färdighet och förmåga
• visa förmåga att systematiskt söka, tolka och kritiskt granska litteratur som rör olika aspekter av cerebral pares
• visa förmåga att utifrån fallbeskrivningar söka, redogöra för och kritiskt granska vetenskaplig litteratur med relevans för de beskrivna fallen
• visa förmåga att systematiskt söka, kritiskt granska och tolka olika behandlingsstrategier inom området ur ett familjecentrerat och tvärprofessionellt perspektiv
• tillämpa kunskaperna i förhållande till fallbeskrivningar
• värdera effekter av olika interventioner på kort och lång sikt med ICF som ram

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• värdera och förhålla sig till etiska principer inom området
• värdera och analysera vetenskaplig produktion inom området

Innehåll

Det kunskapsområde som behandlar individer med cerebral pares är mångfacetterat. Cerebral pares består av ett antal subdiagnoser och funktionsnedsättningar av varierande genes, hög komorbiditet och en rik flora av behandlingsmetoder. Ett tvärprofessionellt arbetssätt vid utredning och behandling är vanligt. WHO:s klassifikation, International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), används som ram för att beskriva effekter av bedömning och behandling. Inom barnsjukvård och habilitering betonas ett familjecentrerat förhållningssätt och inom vuxenhabilitering ett klientcentrerat arbetssätt.

Kursen innehåller:
Familje- och klientcentrerat arbetssätt
ICF som klassifikation och tankeram
Grunder för evidensbaserad praktik
Centrala nervsystemets utveckling
Sjukdomslära och komorbiditet
Cerebral pares i ett livsperspektiv
Tvärprofessionell bedömning av cerebral pares utifrån ICF
Behandling av cerebral pares med ett evidensbaserat, tvärprofessionellt arbetssätt med ICF som bas

Arbetsformer

Undervisningen är upplagd i form av föreläsningar och gruppdiskussioner i den webbaserade plattformen PingPong. Studentens delaktighet i lärandet står i fokus genom att studenten söker kunskap, sovrar, tillämpar och värderar denna så att studentens utveckling av professionell och vetenskaplig kompetens stimuleras och stöds. Kursledningen verkar genom att utmana, följa och återkoppla studenternas lärande genom att bidra med kunskap på ett sätt som stimulerar och kompletterar.

Examination

Examination sker genom skriftliga individuella examinationsuppgifter vilka bedöms enligt betygsskalan U–G–VG. Studentens prestationer vid inlämningsuppgifter som bildar grund för gruppdiskussioner och även deltagande i gruppdiskussioner bedöms som U eller G. Dessa måste vara avslutade och godkända för att ett sammanfattande slutbetyg ska ges. Kursens examinationsuppgifter vägs samman till ett sammanfattande betyg för hela kursen enligt betygsskalan U–G–VG.

Obligatoriska delar: Samtliga aktiviteter på lärplattformen PingPong är obligatoriska. Där närvaro krävs i realtid kommer grupperna att anpassas så att man befinner sig i samma tidszon.

Student som ej är godkänd vid ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT12. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT18 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: engelska

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

The list includes books representing different aspects of key knowledge about children, youth and adults with cerebral palsy. The books can provide the students with an overview and a general context in which more specific knowledge, in the form of recently published scientific papers in the area, can be placed. The development of knowledge in the field is rapid.

Stanley, Fiona; Blair, Eve; Alberman, Eva Cerebral palsies : epidemiology and causal pathways
Management of the motor disorders of children with cerebral palsy Scrutton, David; Damiano, Diane; Mayston, Margaret
Hadders-Algra, Mijna.; Carlberg, Eva Brogen. Postural control : a key issue in developmental disorders
Communicating without speech : practical augmentative & alternative communication Cockerill, Helen; Carroll-Few, Lesley
Eliasson, Ann-Christin; Burtner, Patricia A. Improving hand function in cerebral palsy Improving hand function in children with cerebral palsy : theory, evidence and intervention
Pain in children & adults with developmental disabilities Oberlander, Tim F.; Symons, Frank J.