Visualisering av bildgivande diagnostiska metoder - ett kliniskt perspektiv, 7,5 hp
Visualization of imaging diagnostic methods - a clinical perspective, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA194
- Kursens benämning
- Visualisering av bildgivande diagnostiska metoder - ett kliniskt perspektiv
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Radiografi
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2011-03-04
- Reviderad av
- Styrelsen för utbildning
- Senast reviderad
- 2013-10-01
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2014
Särskild behörighet
Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en röntgensjuksköterskeexamen eller en biomedicinsk analytikerexamen från utbildning med inriktning klinisk fysiologi. Alternativt annan yrkes- eller kandidatexamen samt 1 års yrkeslivserfarenhet från röntgenavdelning (styrks med tjänstgöringsintyg). Därutöver krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva och jämföra begrepp som används inom medicinsk visualisering
- tillämpa metoder för visualisering och åskådliggöra relevant diagnostisk information ur medicinska bilddata
- analysera och beskriva möjligheter och fallgropar med visualisering i relation till synperception och informationsmängd
- reflektera över nya visualiseringstekniker och beskriva hur dessa kan komma att påverka framtidens bilddiagnostik
- jämföra aktuell forskning och formulera en projektidé inom medicinskt visualisering
Innehåll
Kursen inleds med en genomgång av olika producerade undersökningsmaterial och en presentation av skilda visualiseringsmöjligheter som t ex 3D och 4D. Utifrån denna genomgång fortsätter sedan kursen med att bedöma effekten och nackdelar med de olika teknikerna.
En viktig aspekt i kursen är en genomgång av vägen från objekt till en bild såsom den framställs i hjärnan. Många av dessa tekniker för visualisering är relativt nya och ännu inte införda i hälso- och sjukvården. En viktig del av kursen är därför att studenten undersöker hur dessa tekniker på olika sätt kan tillämpas i ett kliniskt sammanhang.
Kursen avslutas med att studenten formulerar ett projekt och sammanställer resultat som presenteras muntligt och skriftligt.
Arbetsformer
Kursen omfattar föreläsningar, laborationer och demonstrationer och enskilt skriftligt arbete.
Obligatoriskt deltagande:
Laborationer och demonstrationer är obligatoriska. I samråd med kursens examinator kan studenten erhålla ersättningsuppgift vid frånvaro från obligatoriska delar.
Examination
Kursen examineras genom enskilt arbete som presenteras skriftligt och muntligt.
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av
kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då
en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för
Utbildning vid Karolinska Institutet.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Hershey, PA : Medical Information Science Reference, c2008. - xx, 414 p. ISBN:9781599047775 (h/c) LIBRIS-ID:14714398 Sök i biblioteket