Avancerad kurs i neurovetenskap, 30 hp
Advanced Course in Neuroscience, 30 credits- Kurskod
- 2QA216
- Kursens benämning
- Avancerad kurs i neurovetenskap
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biomedicin
- Nivå
- Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurovetenskap
- Medverkande institutioner
- Institutionen för medicinsk biokemi och biofysik
- Institutionen för fysiologi och farmakologi
- Institutionen för cell- och molekylärbiologi
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2012-01-31
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden Neuro
- Senast reviderad
- 2023-12-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Minst 210 hp i medicin, biomedicin, odontologi, eller naturvetenskap (biologi, kemi, biokemi), eller tekniska utbildningar (bioteknik eller biomedicinsk teknik). Av dessa 210 hp krävs minst 7,5 högskolepoäng i neurovetenskap. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens övergripande mål är att erbjuda en fördjupad kunskapsbas inom det neurovetenskapliga forskningsområdet, både den basala och den kliniska neurovetenskapen.
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- presentera en överblick över vad neurovetenskaplig forskning innefattar.
- redovisa fördjupade teoretiska kunskaper i de specifika forskningsområden som speciellt belyses under kursen.
- redogöra för den teoretiska basen för olika sjukdomstillstånd i nervsystemet.
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för och kritiskt utvärdera olika experimentella teknologier och metoder som utnyttjas inom det neurovetenskapliga forskningsområdet, vad gäller såväl teoretiskt underlag som praktisk tillämpning.
- presentera forskningsprojekt skriftligt och muntligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs:
- uppvisa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt.
- uppvisa förtrogenhet med säkerhetsrutiner i laboratoriemiljö och kunna redogöra för gällande principer för dokumentation av experiment och resultat.
- vara insatt i etiska aspekter kring djur- och humanförsök.
Innehåll
Kursen är indelad i två moment och omfattar såväl teoretiska som experimentella studier inom neurovetenskap.
Forskningsinriktade teorikurser, 9.0 hp
Moment 1 består av sex veckolånga teorikurser inom utvalda forskningsområden.
Experimentell projekt i neurovetenskap, 21.0 hp
Moment 2 består av ett individuellt 14-veckors projektarbete med handledning vid ett neurovetenskapligt laboratorium, alternativt två perioder vid olika laboratorier, med vardera 7-veckors projektarbete. Forskningsprojektet kan även genomföras som en uppsats med experimentell inriktning. Momentet innefattar även deltagande i institutionens forskningsseminarier och journal clubs.
Arbetsformer
Kursen är en avancerad kurs där studenten förutsätts vara väl förtrogen med de gängse arbetsformerna i högskolestudier. Kursens pedagogiska grundsyn är baserad på lärandet som en aktiv forskandeprocess.
Undervisningen sker i form av expertföreläsningar, gruppundervisning, studentseminarier samt experimentellt arbete eller uppsatsförfattande under handledning. Även kritiska studier av vetenskapliga arbeten ingår.
Obligatorisk närvaro:
I kursen ingående grupparbeten, skriftliga examinationer, seminarier, gruppmöten, journal clubs samt praktiska moment (laborationer eller uppsatsskrivande) är obligatoriska. Mer än 10% frånvaro från kursens praktiska moment kompenseras med extra laboratoriearbete (Moment 2). Mer än 20% frånvaro från seminarier, gruppmöten och journal clubs kompenseras med en skriftlig uppsats enligt kursledningens instruktioner.
Examination
Moment 1: Momentet examineras genom avslutande tentamen efter respektive teorikurs.
Moment 2: Projektet examineras formativt inför handledaren, samt genom ett avslutande seminarium där studenten presenterar sitt eget forskningsarbete under momentet.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursplan nedlagd.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ersätter tidigare kurs med kurskod 2FF010.
Litteratur och övriga läromedel
Generell kurslitteratur
För den övergripande orienteringen i neurovetenskap hänvisas till rekommenderad litteratur (någon av följande böcker):
3. ed. : Amsterdam : Elsevier, 2008 - xx, 1255 s. ISBN:978-0-12-374019-9 LIBRIS-ID:10714021 Sök i biblioteket
New York : Elsevier, 2000 ISBN:0-8385-7701-6 Sök i biblioteket
5. ed. : New York ; a Oxford : Oxford University Press, 2004 - 719 s. ISBN:0-19-515955-1 LIBRIS-ID:9096739 Sök i biblioteket
Moment 1 - Litteratur
Vetenskapliga original- och översiktsartiklar, relevanta för respektive teorikurs ingående i Moment 1.
Moment 2 - Litteratur
Vetenskapliga original- och översiktsartiklar, relevanta för det aktuella projektarbetet. Vetenskapliga artiklar med anknytning till seminarier och journal clubs.