Examensarbete för magisterexamen i audiologi, 30 hp
Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Audiology, 30 credits- Kurskod
- 2QA247
- Kursens benämning
- Examensarbete för magisterexamen i audiologi
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Audiologi
- Nivå
- Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2016-02-11
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Audionomexamen om minst 180 hp eller kandidatexamen med huvudområdet audiologi.
Därtill krävs 30 hp i avslutade kurser. Av dessa 30 hp ska:
• minst 15 hp vara på avancerad nivå
• minst 7,5 hp vara inom vetenskaplig teori och metod på avancerad nivå.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
- resonera kring olika typer av forskningsmetodik inom teoretisk och klinisk audiologisk forskning samt beskriva och förstå hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
- självständigt identifiera och avgränsa ett problem samt formulera en forskningsfråga relevant för ämnet audiologi
- planera, genomföra, sammanställa, dra slutsatser och presentera resultaten av en egen forskningsstudie muntligt och skriftligt i form av ett vetenskapligt manuskript författat på antingen svenska eller engelska och avsett för publikation inom givna tidsramar
- visa fördjupad förmåga att söka och kritiskt granska, värdera och använda relevant information ur ett vetenskapligt perspektiv samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper
- göra bedömningar med hänsyn tagen till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- ha utvecklat en förståelse för forskningsetik och reflekterat runt forskningsetiska dilemman och tillämpa detta i en egen forskningsstudie
- visa insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- reflektera över behov av fortlöpande kunskapsutveckling och vidare forskning
- ge konstruktiv kritik av en kurskamrats uppsats som opponent vid ett seminarium
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete
Innehåll
Studenten ska självständigt, med konsultativ handledning, genomföra en kvalitativ eller kvantitativ studie inkluderande alla moment i forskningsprocessen: litteratursökning, utarbetande av frågeställningar, datainsamling, databearbetning, tolkning och redovisning. Studien ska genomföras, och manuset författas, enskilt och på antingen svenska eller engelska. Omfattningen och kvaliteten på studien ska motsvara en publicerbar artikel avsedd för en vetenskaplig tidskrift inom det audiologiska fältet. Rapporten presenteras och granskas vid ett examinationsseminarium.
Arbetsformer
Arbetsformer för kursen är litteraturstudier, seminarier och självständigt arbete under handledning.
Examination
För godkänd kurs krävs en godkänd vetenskaplig rapport samt att den studerande muntligt presenterar och försvarar sin studie vid ett opponentseminarium. Dessutom ska studenten opponera på annan students uppsats. Vid större brister ges betyget underkänt. Mindre brister kan eventuellt korrigeras efter examinators anvisningar.
Övergångsbestämmelser
Möjlighet till examination tillhandahålls under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts
Övriga föreskrifter
Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald metodik bestäms i samråd med handledaren, nedanstående litteratur är förslag på detta.
4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 149 s. ISBN:978-91-44-06868-8 LIBRIS-ID:12180090 Sök i biblioteket
2013 LIBRIS-ID:15213039
Plur.Publ. Inc, 2007 ISBN:1-59756-069-3, 978-1-59756-069-6 Sök i biblioteket
6th ed., International ed. : Upper Saddle River, N.J. : Pearson Education, 2010. - xvi, 432 p. 23 cm. ISBN:978-0-13-214688-3 (pbk.) LIBRIS-ID:12479841 Sök i biblioteket
6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN:0-521-67167-1 (hft.) LIBRIS-ID:10148844 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 262 s. ISBN:91-44-04414-3 LIBRIS-ID:10164939 Sök i biblioteket
5. ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2012. - xi, 470 p. ISBN:0230362729 LIBRIS-ID:12750273 Sök i biblioteket
6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth, cop. 2008 - xiv, 594 p. ISBN:0495099007 (hbk.) LIBRIS-ID:10469533 Sök i biblioteket
2 upp. : Lund : Studentlitteratur AB, 2009 ISBN:91-44-05598-6 Sök i biblioteket
3rd ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, 2012. - 1 v. ISBN:1-4129-8315-0 ¹44.99 LIBRIS-ID:12766953 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, cop. 1998 - xiii, 312 s. ISBN:0-8039-5939-7 (inb.) LIBRIS-ID:5691227 Sök i biblioteket