Vetenskapsteori och forskningsmetodik i arbetsterapi, fysioterapi och omvårdnad, 15 hp
Scientific Theory and Research Methods in Occupational Therapy, Physiotherapy, and Nursing, 15 credits- Kurskod
- 2QA258
- Kursens benämning
- Vetenskapsteori och forskningsmetodik i arbetsterapi, fysioterapi och omvårdnad
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi, Fysioterapi, Omvårdnad
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2016-02-04
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2016
Särskild behörighet
Arbetsterapeut-, fysioterapeut- (sjukgymnast-) eller sjuksköterskeexamen om minst 180 högskolepoäng eller kandidatexamen inom arbetsterapi, fysioterapi (sjukgymnastik) eller omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Målet med kursen är att den studerande ska ha tillägnat sig fördjupad kunskap och förståelse i vetenskaplig teori och metod, forskningsetik, kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt tillämpning i forskning inom vetenskapsområdena arbetsterapi, fysioterapi eller omvårdnad. Dessutom är syftet att tillägna sig sådan förmåga och färdighet som fordras för att ta del av och delta i forsknings- och utvecklingsarbete med ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt.
Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna
- förklara vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och relatera till vetenskapsområden som kan inkluderas i arbetsterapi, fysioterapi eller omvårdnad samt till det egna synsättet
- analysera forskningsetiska grundprinciper i relation till sitt eget etiska förhållningssätt samt identifiera forskningsetiska aspekter i vetenskaplig litteratur och forskning
- identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar inom såväl det egna som inom andra vetenskapsområden
- förklara och argumentera för- och nackdelar samt skillnader och likheter i olika kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder/-designer
- förklara och argumentera för- och nackdelar samt skillnader/likheter med olika kvantitativa och kvalitativa datainsamlings- och analysmetoder
- värdera vetenskaplig litteratur inom kvantitativ och kvalitativ forskning
- olika statistiska metoder
- integrera kunskaper i vetenskapsteori, forskningsetik, forskningsmetodik och kritisk granskning i en skriftlig rapport utifrån en egen vetenskaplig frågeställning inom det egna vetenskapsområdet samt visa förmåga att muntligt sammanfatta och diskutera sin egen och andras rapporter.
Innehåll
Huvudsakligt innehåll
- vetenskaps- och kunskapsteoretiska grunder
- forskningsetik
- kvantitativ forskningsmetodik, formulering av forskningsfrågor, forskningsdesign, datainsamlingsmetoder och statistiska analysmetoder
- kvalitativ forskningsinriktning/-metodik inkluderande formulering av forskningsfrågor, och forskningsdesign, datainsamlings- och analys metoder
- kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsning, seminariediskussion, grupparbeten med peer learning samt individuella uppgifter.
Examination
Examination sker formativt under kursens samt summativt genom en skriftlig rapport.
Den skriftliga rapporten ska omfatta samtliga lärandemål i kursens och ska presenteras och diskuteras i ett seminarium tillsammans med respektive studiegruppansvarig lärare och studiegruppskamrater. Slutbetyget inkluderar bedömning av den muntliga presentationen och diskussionen.
För att få betyget Godkänd på kursen krävs en godkänd examination samt närvaro vid alla seminarier och aktivt deltagande vid gruppredovisningar. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.
Övriga föreskrifter
Kursen kan tillgodoräknas inom huvudområdena arbetsterapi, fysioterapi och omvårdnad.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
London: Chapman and Hall, 1991 ISBN:0-412-38620-8 LIBRIS-ID:8286190 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 160 s. ISBN:978-91-47-01518-4 LIBRIS-ID:10901090 Sök i biblioteket
3., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 552 s. ISBN:978-91-47-09737-1 (korr.) LIBRIS-ID:13434322 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 240 s. ISBN:9789147097388 (korr.) LIBRIS-ID:14677096 Sök i biblioteket
3:e : Saunders Book Company, 2004 - 576 pp ISBN:9780721600291 Sök i biblioteket
8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [2013] cop. 2014 - xviii, 493 s. ISBN:9781451176797 LIBRIS-ID:13983290 Sök i biblioteket
Allyn & Bacon, 2006 - 304 pp ISBN:9780205512256 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s. ISBN:978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID:13548872 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2009 ISBN:9789144052328 Sök i biblioteket
2 upp. : Lund : Studentlitteratur AB, 2009 ISBN:91-44-05598-6 Sök i biblioteket
Abingdon, Oxon : Routledge, 2015 - xxv, 381 p. ISBN:9780415703147 LIBRIS-ID:17901560 Sök i biblioteket