Autonom och emotionell reglering vid stressrelaterade tillstånd - teori och praktisk tillämpning, 7,5 hp
Autonomic and Emotional Regulation in Stress Related Disorders - Theory and Practice, 7,5 credits- Kurskod
- 2QA269
- Kursens benämning
- Autonom och emotionell reglering vid stressrelaterade tillstånd - teori och praktisk tillämpning
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-12-22
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-03-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Arbetsterapeut-, fysioterapeut- (sjukgymnast-), läkar-, psykolog- eller sjuksköterskeexamen om minst 180 hp. Alternativt kandidatexamen med huvudområdet arbetsterapi, fysioterapi (sjukgymnastik) eller omvårdnad. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap inom stressreglering utifrån ett neurovetenskapligt och psykofysiologiskt perspektiv samt dessa kliniska tillämpning vid till exempel kronisk stressrelaterad ohälsa, ångesrelaterade tillstånd, posttraumatisk stress, depression och långvarig smärta.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för aktuella teorier och begrepp inom autonom och emotionell reglering samt förklara hur predisponerande och kontextuella faktorer kan bidra till uppkomst av dysreglering i det autonoma nervsystemet
- förklara hur kroppsorienterade behandlingsmetoder fungerar utifrån beskrivna teorier om autonom och emotionell reglering
- känna till och redogöra för psykofysiologiska undersökningsmetoder för att bedöma obalans i det autonoma nervsystemet
- välja och instruera adekvata kroppsliga övningar vid dysreglerat autonomt nervsystem med särskild fokus på andningsövningar, långsamma och rytmiska rörelser samt kroppsmedvetenhetsövningar
- utifrån patientfall kunna resonera kring, kritiskt bedöma och värdera undersöknings- och behandlingsupplägg
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt på ett valfritt ämne inom kursens ram, samt visa färdighet at kommunicera detta, både muntligt och skriftligt, till övriga studenter på kursen
- delge och diskutera erfarenhet av eget övande av kroppsmedvetenhet
Innehåll
- Teoretiska förklaringsmodeller för uppkomst av dysreglering i det autonoma nervsystemet vid stress- och ångestrelaterade tillstånd, depression och långvarig smärta
- Centrala nervsystemets strukturella och funktionella uppbyggnad med fokus på områden i hjärnan av betydelse för autonom och emotionell reglering
- Teoretiska förståelsemodeller och grundläggande behandlingsprinciper med utgångspunkt i prediktiv interoception och psykofysiologisk stressreglering
- Andningens och långsamma rörelsers psykofysiologiska roll för emotionell och autonom reglering
- Orientering i behandlingsmetoder där autonom och emotionell reglering är ett mål (t.ex. yogabaserade metoder, mindfulness och Basal Kroppskännedom)
- Betydelsen av de interoceptiva, kinestetiska och proprioceptiva systemen vid emotionell och autonom reglering samt betydelsen av egen kroppsmedvetenhet
- Metoder för bedömning av psykofysiologisk stressreglering och hur dessa kan användas i behandling
Arbetsformer
Undervisningen utgår ifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformer ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsfromer som används är föreläsningar, litteraturstudier, grupparbete och praktiska upplevelsebaserade övningar såväl som patientfallsdiskussioner i mindre grupper. Vikt läggs vid interprofessionella diskussioner samt genom peer-review och interaktiva diskussioner på lärplattformen Canvas.
Obligatoriska utbildningsinslag
- Inlämning av individuell patientfallsrapport inför patientfallseminarierna
- Aktivt deltagande i patientfallseminarierna
- Deltagande i muntligt examinationsseminarium
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obliigatoriska utbildningsinsalg kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinsalgen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän näst gång kursen ges.
Examination
Teoretiskt fördjupningsarbete som genomförs i par och redovisas skriftligt och muntligt. Peer-review tillämpas.
Betygsskala: G/U
Skriftlig patientfallsrapport som genomförs i grupper om 3-5 studenter och redogörs/försvaras i vid ett muntligt examinationsseminarium.
Vikt läggs vid teoretiskt förankring i kurslitteraturen. Peer-review tillämpas.
Skriftliga ersättningsuppgifter vid frånvaro av muntligt examinationstillfällebeslutas av kursledaren.
För att uppnå betyget G på hel kurs krävs G på fördjupningsarbetet, patientfallslrapporten samt uppfyllande av obligatoriska utbildningsinslag.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examiantionsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar.
Om det föreligger särskilds skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskirifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: svenska.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Under kursen uppmuntras deltagarna att ge synpunkter på kursens innehåll och upplägg.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
New York, New York : Penguin Books, 2015 - 445 s. ISBN:9780143127741 LIBRIS-ID:18472439 Sök i biblioteket
[Stockholm : Britt Bragée], cop. 2012 - 116 s. ISBN:978-91-637-1769-7 LIBRIS-ID:13754359 Sök i biblioteket
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 466 sidor ISBN:9789127822771 LIBRIS-ID:22547419 Sök i biblioteket
Frontiers Media S.A, 2017 LIBRIS-ID:21068994
Cham : Palgrave Macmillan, [2020] - 383 sidor ISBN:9783030461836 LIBRIS-ID:zb8nf01rw7ntlwsc Sök i biblioteket
Vetenskapliga artiklar/översiktsartiklar
Förutom rekommenderad litteratur bygger kursen på aktuella översikts- och forskningsartiklar inom området klinisk neurovetenskap, psykofysiologi, stress och trauma. Dessutom tillkommer fördjupning i litteratur beroende på den enskilde studentens teoretiska fördjupningsarbete.
Här ges enbart några exempel på artiklar.
MER INFORMATION GES VID KURSSTART
2015 Ingår i: Frontiers in human neuroscience
2014 Ingår i: Frontiers in human neuroscience
2014 Ingår i: Frontiers in human neuroscience
2014 Ingår i: Frontiers in Psychology
2015 Ingår i: Frontiers in Psychology
2012 Ingår i: Clinical social work journal.