Smärta - från fysiologi till multimodal rehabilitering, 15 hp
Pain - From Physiology to Multimodal Rehabilitation, 15 credits- Kurskod
- 2QA283
- Kursens benämning
- Smärta - från fysiologi till multimodal rehabilitering
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2018-12-12
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-09-11
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
Minst 120 hp samt examen som arbetsterapeut, fysioterapeut/ sjukgymnast, läkare, psykolog, sjuksköterska eller tandläkare. Alternativt en av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som naprapat eller kiropraktor. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper avseende omhändertagande av en patient med smärta, analys och klassifikation av patientens smärttillstånd samt planering av en för individen och smärttillståndet adekvat behandlingsstrategi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Använda centrala begrepp att förklara uppkomst och vidmakthållande av olika typer av smärta utifrån den bio-psyko-sociala smärtmodellen.
- Anpassa bemötande och kommunikation utifrån ett personcentrerat förhållningssätt.
- Tillämpa rådande smärtklassifikation och argumentera för typ av smärta relaterat till fynd i anamnes och vid undersökning.
- Välja ut och argumentera för smärtbedömnings- och utvärderingsinstrument vid olika typer av smärttillstånd.
- Diskutera ålder, genus och kulturell bakgrund samt psykosociala aspekter i relation till smärta samt reflektera över eget förhållningssätt i mötet med patienten.
- Redogöra för och kunna diskutera vanliga associerade problem vid olika smärttillstånd.
- Lägga upp en behandlingsstrategi vid olika typer av smärttillstånd med argumentation för val av intervention(er) baserat på smärttillståndets genes och individens förutsättningar.
- Redogöra för principerna för multimodal medicinsk rehabilitering och rehabilitering mot arbete samt diskutera indikationer, hinder och möjligheter.
- Förklara smärtans komplexitet och behandlingsupplägg för patienter med olika smärttillstånd anpassat efter situationen och patientens förförståelse.
Innehåll
Kursen utgår från en patientcentrerad hållning och ett smärtetiologiskt perspektiv (nociceptiv, neuropatisk och nociplastisk smärta) med följande innehåll:
- Patientperspektiv på smärta och smärtvård
- Professionellt bemötande, förhållningssätt och kommunikation
- Smärtterminologi - centrala begrepp
- Smärtfysiologi
- Smärtklassifikation
- Smärtanalys, smärtskattning, bedömnings- och utvärderingsinstrument för smärta
- Interventioner vid olika smärttillstånd
- Associerade problem
- Psykologiska och sociala aspekter på smärta
- Smärtans psykologi
- Teamarbete
- Multimodal rehabilitering
- Försäkringsmedicinsk utredning
- Rehabilitering mot arbete
- Smärta ur ett mångfaldsperspektiv; genus, barn och äldre samt kulturell bakgrund
- "Explain pain" - patientutbildning
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är t ex föreläsningar, webföreläsningar, seminarier, workshops, kliniskt resonemang, kamratutvärdering, team-baserat lärande och praktiska moment. Tiden mellan träffarna bygger på aktivt lärande på hemorten.
Möjlighet att komplettera mindre frånvaro från obligatoriska delar kan erbjudas vid uppsamlingstillfälle. Vid mer frånvaro än någon dag kan möjlighet erbjudas först vid kommande kurstillfälle under förutsättning att det finns ett beslutat kurstillfälle.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examination av kursens uppställda mål sker genom skriftliga och muntliga redovisningar av studie- och examinationsuppgifter samt genom individuell skriftlig hemtentamen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 184 s. ISBN:9789144089706 LIBRIS-ID:16592713 Använd med fördel den uppdaterade utgåvan från 2020 (3. upplagan). ISBN: 9789144125831 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 391 sidor ISBN:9789144126982 LIBRIS-ID:5gk7jg4r35j4xb0r Sök i biblioteket
YFA, 2017
http://www.fyss.se/